Dagligvaruhandeln utvecklades positivt även i september
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,4 procent under september 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker på årstakt uppgick i september till 2,1 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 0,3 procent. Kalendereffekten för september beräknas till -1,6 procent, vilket beror på att månaden innehöll två helgdagar färre i år än i fjol. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,9 procent.
- Prisutvecklingstakten för livsmedel börjar stabiliseras på en lägre nivå, men prisnivån i sig är fortsatt betydligt högre än före perioden med hög inflation, till följd av att kostnadsnivåerna i hela livsmedelskedjan är på betydligt högre nivåer. Det kommer att dröja innan hushållens köpkraft återhämtar sig, men försäljningsutvecklingen tyder på att man börjat anpassat sig till den nya situationen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i september till 2,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 5,7 procent. Hemleverans ökade med 5,2 procent och upphämtning i butik ökade med 6,5 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i september till 4,4 procent.
- E-handelsförsäljningen ökade under det tredje kvartalet och har därmed uppvisat tillväxt fyra kvartal i rad. Hittills i år uppgår e-handelsandelen till 4,1 procent av den totala försäljningen, vilket är i paritet med 2023, avslutar Karin Brynell.
Den totala försäljningsutvecklingen under årets tredje kvartal uppgick till 3,6 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 3,5 procent i fysisk butik och med 7,5 procent i e-handeln.
Kalendereffekten beräknas till -0,1 procent för det tredje kvartalet och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,7 procent.
Q3 2024 |
September 2024 |
|
Total försäljning |
3,6% |
2,4% |
Butiksförsäljning |
3,5% |
2,2% |
E-handelsförsäljning |
7,5% |
5,7% |
E-handel med hemleverans |
4,6% |
5,2% |
E-handel med upphämtning i butik |
11,4% |
6,5% |
E-handelsandel |
3,7% |
4,4% |
Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.
Dagligvaruindex för oktober publiceras 15 november.
Idag, onsdag den 16 oktober, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 – Hur förändrat är konsumenternas köpbeteende? Följ sändningen här.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Länkar
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.021.3.2025 13:35:18 CET | Pressmeddelande
Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.
Enklare etablering och mindre regelkrångel kan dämpa matprisökningarna20.3.2025 16:51:52 CET | Pressmeddelande
Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen och LRF var på torsdagen inbjudna till ett möte med finansminister Elisabeth Svantesson och landsbygdsminister Peter Kullgren.
Svensk Dagligvaruhandel presenterar fyra förslag för lägre matpriser14.3.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Det pågår intensiva diskussioner om matpriser, men konkreta lösningar saknas fortfarande. I dag presenterar Svensk Dagligvaruhandel fyra politiska förslag som syftar till att dämpa prisutvecklingen på mat och stärka konkurrenskraften i den svenska livsmedelskedjan.
Svagt positiv försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln i februari14.3.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,3 procent under februari 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar finans- och landsbygdsministrarnas initiativ till dialog med livsmedelskedjan13.3.2025 15:29:50 CET | Pressmeddelande
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar: Det är positivt att hela livsmedelskedjan lyfts i detta initiativ och att dialogen med branschen står i fokus för mötet. Vi behöver ha en gemensam förståelse för vad som ligger bakom prisutvecklingen i hela Europa. Det är komplexa utmaningar från jord till bord som kräver ett helhetsperspektiv där alla led – från primärproduktion till handel och konsument – inkluderas. Att landsbygdsministern är engagerad i frågan är särskilt viktigt, då livsmedelsförsörjning och konkurrenskraft är avgörande för både näringsliv och konsumenter. Vi ser fram emot en konstruktiv dialog och har flera konkreta förslag på vad som behöver göras för att stärka livsmedelskedjan framåt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum