Aftonbladet sätter plus på kulturen
Från och med idag börjar Aftonbladet Kultur sätta plusbetyg på litteratur, konst och scenkonst. Den redan så kända femgradiga skalan ska vägleda läsarna till de bästa böckerna, föreställningarna och utställningarna.
– Kritiken har alltid förnyats och måste fortsätta förnyas för att nå ut i sin tid. Genom att sätta plusbetyg hoppas vi kunna nå ut till fler med våra recensioner. Dessutom gör plusbetygen att omdömena blir lite tydligare för den som söker efter guidning i kulturutbudet, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.
Under året har kulturredaktionen genomfört ett utvecklingsprojekt för journalistiken på Aftonbladet. Ett arbete som utmynnat i flera förändringar och nya initiativ, bland annat två nya podcasts om kulturkritik, initierade nyhetsbrev och en satsning på närvaro på och bevakning av sociala medier.
Nu förnyas också kulturjournalistiken med Aftonbladets klassiska, och av läsarna så väl kända, plus-betyg. En femgradig skala där fem plus är världsklass, två godkänt och ett minus, ungefär vad det låter - uselt.
– I en tid när allt större del av människors kulturkonsumtion styrs av algoritmer blir uppgiften att guida till viktiga författarskap, konst och teater allt viktigare. Vi vill hjälpa läsarna att upptäcka de bästa diktsamlingarna, eller varna för de överskattade utställningarna. Vi tror att plusbetygen kan göra att vår kritik når ut till fler läsare, och därigenom vidare till konsten och kulturen, säger Karin Pettersson.
Läs Karin Petterssons text om kulturens plusbetyg här här:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Jbv3Lb
Det betyder Aftonbladets plusbetyg
+++++ Världsklass
++++ Mycket bra
+++ Bra
++ Godkänd
+ Underkänd
– Usel
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp20.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.
Nya poddserien från SvD: ”Som en agentroman”18.11.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Juristen Lars Olofsson säger att ryska maffian stulit svenskars pengar i ett gigantiskt bedrägeri. Han vet hur han ska vinna tillbaka miljonerna. Men när SvD följer hans kamp hopar sig frågetecknen. Blir offren lurade igen? Nya poddserien ”Frälsaren” släpps i dag den 18 november.
Nathalie Mark ny nöjeschef – Emma Lovén Svensson blir nyhetschef15.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet. Samtidigt stärks nyhetsredaktionen med en ny nyhetschefsroll. Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser.
Agnes Stenbom är Årets AI-svensk 202414.11.2024 08:40:14 CET | Pressmeddelande
Agnes Stenbom, chef för Schibsteds Medias inkluderingslab IN/LAB och ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted Media, har utsetts till Årets AI-svensk 2024. Priset delas ut av TechSverige till personer som gör betydande insatser för utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Stenbom är även grundare av initiativet Nordic AI Journalism och hyllas för sitt arbete med att driva inkluderings- och tillitsfrågor inom AI i Sverige.
Tv.nu kammar hem Svenska SEO-priset 202413.11.2024 09:04:09 CET | Pressmeddelande
För två år sedan inleddes en SEO-resa för Tv.nu som lett till en all time high i synlighet och en ökning i trafik som nu gör avsevärd skillnad för bolagets räckvidd. För detta tilldelas Tv.nu Svenska SEO-priset i kategorin Media & Underhållning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum