Aftonbladet sätter plus på kulturen
Från och med idag börjar Aftonbladet Kultur sätta plusbetyg på litteratur, konst och scenkonst. Den redan så kända femgradiga skalan ska vägleda läsarna till de bästa böckerna, föreställningarna och utställningarna.

– Kritiken har alltid förnyats och måste fortsätta förnyas för att nå ut i sin tid. Genom att sätta plusbetyg hoppas vi kunna nå ut till fler med våra recensioner. Dessutom gör plusbetygen att omdömena blir lite tydligare för den som söker efter guidning i kulturutbudet, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.
Under året har kulturredaktionen genomfört ett utvecklingsprojekt för journalistiken på Aftonbladet. Ett arbete som utmynnat i flera förändringar och nya initiativ, bland annat två nya podcasts om kulturkritik, initierade nyhetsbrev och en satsning på närvaro på och bevakning av sociala medier.
Nu förnyas också kulturjournalistiken med Aftonbladets klassiska, och av läsarna så väl kända, plus-betyg. En femgradig skala där fem plus är världsklass, två godkänt och ett minus, ungefär vad det låter - uselt.
– I en tid när allt större del av människors kulturkonsumtion styrs av algoritmer blir uppgiften att guida till viktiga författarskap, konst och teater allt viktigare. Vi vill hjälpa läsarna att upptäcka de bästa diktsamlingarna, eller varna för de överskattade utställningarna. Vi tror att plusbetygen kan göra att vår kritik når ut till fler läsare, och därigenom vidare till konsten och kulturen, säger Karin Pettersson.
Läs Karin Petterssons text om kulturens plusbetyg här här:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Jbv3Lb
Det betyder Aftonbladets plusbetyg
+++++ Världsklass
++++ Mycket bra
+++ Bra
++ Godkänd
+ Underkänd
– Usel
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Kristoffer Leandoer får Axel Liffner-stipendiet28.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Kristoffer Leandoer, författare och litteraturkritiker i Svenska Dagbladet. I juryns motivering beskrivs hur han ”skriver med smittande entusiasm som öppnar sinnet och får läsaren att vilja lära känna fler författarskap”.
Tommy Sundvall får Aftonbladets litteraturpris27.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Serieromanförfattaren Tommy Sundvall tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2024 för sin bok ”Folkbokförd i rännstenen”. För första gången i prisets historia går det till en serieroman.
Schibsted Media gör förändringar i koncernledningen26.3.2025 11:00:03 CET | Pressmeddelande
Gustaf Eriksson och Christian Haneborg går in i Schibsted Medias koncernledning, medan Per Håkon Fasting övergår till en strategisk roll inom koncernen.
Viktor Ander ny redaktionschef på SvD26.3.2025 09:43:57 CET | Pressmeddelande
Viktor Ander blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Erik Hedtjärn. – SvD är Sveriges i särklass bästa mediearbetsgivare, med en lång historia av ett lyhört ledarskap som verkligen sticker ut i branschen. Att få vara med och bidra till den traditionen känns otroligt hedrande och roligt.
Sportbladet storsatsar på Allsvenskan24.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Allsvenskan är snart tillbaka – och Sportbladet storsatsar för att ge läsarna den bästa bevakningen av Sveriges högsta fotbollsserie. – Vi ser att Allsvenskan engagerar våra användare mer än någonsin. Därför skruvar vi nu upp vår bevakning ytterligare, säger Sportbladets chef Magnus Herbertsson.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum