Schibsted Media

Aftonbladet sätter plus på kulturen

Dela

Från och med idag börjar Aftonbladet Kultur sätta plusbetyg på litteratur, konst och scenkonst. Den redan så kända femgradiga skalan ska vägleda läsarna till de bästa böckerna, föreställningarna och utställningarna.

Aftonbladet Kultur börjar betygsätta litteratur, konst och scenkonst. Foto: Aftonbladet/TT
Aftonbladet Kultur börjar betygsätta litteratur, konst och scenkonst. Foto: Aftonbladet/TT

– Kritiken har alltid förnyats och måste fortsätta förnyas för att nå ut i sin tid. Genom att sätta plusbetyg hoppas vi kunna nå ut till fler med våra recensioner. Dessutom gör plusbetygen att omdömena blir lite tydligare för den som söker efter guidning i kulturutbudet, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet. 

Under året har kulturredaktionen genomfört ett utvecklingsprojekt för journalistiken på Aftonbladet. Ett arbete som utmynnat i flera förändringar och nya initiativ, bland annat två nya podcasts om kulturkritik, initierade nyhetsbrev och en satsning på närvaro på och bevakning av sociala medier. 

Nu förnyas också kulturjournalistiken med Aftonbladets klassiska, och av läsarna så väl kända, plus-betyg. En femgradig skala där fem plus är världsklass, två godkänt och ett minus, ungefär vad det låter - uselt.

– I en tid när allt större del av människors kulturkonsumtion styrs av algoritmer blir uppgiften att guida till viktiga författarskap, konst och teater allt viktigare. Vi vill hjälpa läsarna att upptäcka de bästa diktsamlingarna, eller varna för de överskattade utställningarna. Vi tror att plusbetygen kan göra att vår kritik når ut till fler läsare, och därigenom vidare till konsten och kulturen, säger Karin Pettersson.

Läs Karin Petterssons text om kulturens plusbetyg här här:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Jbv3Lb

 Det betyder Aftonbladets plusbetyg

+++++ Världsklass
++++ Mycket bra
+++ Bra
++ Godkänd
+ Underkänd
 Usel

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Streamingbarometern: Reklam i streamingtjänster splittrar svenska folket16.10.2024 09:41:58 CEST | Pressmeddelande

Svenskarna älskar att streama och Streamingbarometern 2024 från tv.nu visar att vanorna utvecklas snabbt. Svenskarna lägger nu 27 timmar om året på att leta efter något att streama, fler är beredda att betala för sport och det råder starka känslor kring reklamfinansierade tjänster. Barometern avslöjar också att var tredje under 45 år skippar att sova för att stanna uppe och se serier.

USA-kompisen guidar genom amerikanska valet15.10.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Under EU-valet svarade Aftonbladets AI-chatbot Valkompisen på 150 000 läsarfrågor. Nu gör den comeback i amerikansk kostym – och med full koll på det amerikanska presidentvalet. – Med USA-kompisen fortsätter vi ge makten till läsarna att bestämma hur de vill ta del av vår journalistik och ge alla chans att testa en ny teknik som tagit världen med storm, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye