Ny romanserie om svenskt rättsliv under 100 år av Hans-Gunnar Axberger

Juristen Hans-Gunnar Axbergers kritikerhyllade bok Statsministermordet nominerades till Augustpriset, belönades med Stora fackbokspriset och tilldelades Natur & Kulturs debattbokspris. Nu debuterar han som skönlitterär författare med inte mindre än tre böcker.

Under 2025 kommer trilogin Rättvisans gång med delarna Domstolen, Arvet och Advokaterna. En romanserie som underhållande och initierat skildrar svenskt rättsliv under hundra år.

Kronologiskt spänner serien från tidigt 1930-tal och Ivar Kreugers död fram till nutid.

– Jag vill bidra med skildringar ur det svenska rättslivet, som är viktigare och intressantare än vad människor tror, säger Hans-Gunnar Axberger. Personerna i berättelserna är diktade men läsaren kan känna igen miljöer och händelser. Som med allt berättande är syftet att underhålla fast också att skapa nyfikenhet på det jag kallar Rättvisans gång.

I den första boken, Domstolen, får läsaren följa med in bakom kulisserna på landets mäktigaste domstol.
I seriens andra och tredje del får vi stifta bekantskap med advokatfirman Beck, som går i arv från fadern till sönerna Sten och Magnus, två mycket olika personligheter som också ska välja olika vägar i livet och yrket. Byrån och de ärenden den åtar sig blir en spegel för avgörande och dramatiska händelser i det svenska samhället från 30-tal till sent 80-tal: här finns fascinerande och upplysande historier om Ivar Kruegers fall, en känd filmregissörs skatteplanering, liksom kalla mordfall, statsministermordet och svenska vapenaffärer. Men det är också en berättelse om en familj som på många sätt går sönder när pappan förlorar sig i sviterna efter Kruegerkraschen, och den sanning han söker finna om geniet som visade sig vara svindlare.

– Alla som läst Statsministermordet vet att Axberger är en stilist i en klass för sig, säger Nina Eidem, förläggare. Med den här romanserien öppnar han dörren till slutna rum och miljöer. Allting i ett samhälle hänger ihop – ekonomin, politiken, juridiken – och här blixtbelyser han en av de pusselbitarna med esprit och humor. Det är underhållande och bildande läsning.

Domstolen av Hans-Gunnar Axberger utkommer den 21 mars 2025. De två andra delarna i Rättvisans gång-trilogin, Arvet samt Advokaterna, utkommer under hösten 2025.

Hans-Gunnar Axberger är före detta ämbetsman och professor i konstitutionell rätt. Hans kritikerhyllade bok Statsministermordet nominerades till Augustpriset, belö­nades med Stora fackbokspriset och tilldelades Natur & Kulturs debattbokspris. Domstolen är hans skönlitterära debutverk.

För vidare frågor, kontakta:

Ami Mörén, kommunikationsansvarig
ami.moren@nok.se

Nina Eidem, förläggare
nina.eidem@nok.se

Hans Gunnar Axberger
(c) Magnus Bergström
Hans Gunnar Axberger
(c) Magnus Bergström
Domstolen av Hans-Gunnar Axberger
Arvet av Hans-Gunnar Axberger
Advokaterna av Hans-Gunnar Axberger

Om oss

Priset Årets översättning tilldelas Daniel Gustafsson26.9.2024 12:10:00 CEST | Pressmeddelande

Översättaren Daniel Gustafsson tilldelas priset Årets översättning för sin musikaliska och förtrogna översättning av László Krasznahorkais förbryllande och humorfyllda roman Herscht 07769. Årets översättning på 100 000 kr belönar det litterära verk som är bäst översatt till svenska under 2023. Årets översättarstipendiat Hanna Sandborgh tilldelas 50 000 kr som uppmuntran till fortsatt litterär verksamhet.