Välkommet initiativ för att förebygga vräkningar

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen i dag har gett Socialstyrelsen i uppdrag att bland annat undersöka hur olika kommuner arbetar för att förebygga vräkningar och redogöra för vilka åtgärder som vidtas efter en genomförd vräkning. Ett välfungerande arbete med tidiga insatser i alla kommuner är avgörande för att motverka hemlöshet och skapa större trygghet på bostadsmarknaden.

Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att undersöka hur kommuner arbetar för att förhindra vräkningar och att föreslå konkreta åtgärder för att minska antalet vräkningar av barnfamiljer. Socialstyrelsen ska redovisa sitt arbete senast den 31 maj 2027.

– Det är ett oerhört välkommet initiativ från regeringen. Hushåll som vräks bidrar till att hemlösheten växer och de berörda hushållen får samtidigt svårare att återetablera sig på bostadsmarknaden. Ett väl fungerande vräkningsförebyggande arbete i alla kommuner skulle göra stor skillnad, säger Martin Lindvall, samhällspolitisk chef på Fastighetsägarna Sverige.

I flera kommuner har socialtjänsten utarbetade rutiner för att förebygga avhysningar som en del i samhällets samlade insatser mot hemlöshet, men arbetet släpar efter på många håll. I Boverkets senaste bostadsmarknadsenkät uppger hälften av landets kommuner att de har uppsökande verksamhet för personer som riskerar att förlora sitt boende, cirka en tredjedel har en överenskommelse om samverkan med bostadsföretag eller hyresvärdar i enskilda ärenden och ungefär var femte kommun har en aktuell rutin för att förhindra att barnfamiljer blir avhysta. Bara 124 kommuner har medarbetare med ansvar för att förebygga vräkning och i endast 97 förekommer samverkan med privata hyresvärdar. Det är förstås otillfredsställande.

– Att kommunerna i dag har stor frihet avseende hur de väljer att organisera det vräkningsförebyggande arbetet leder till att verksamheten inte bedrivs ändamålsenligt över hela landet. Ett tydligare regelverk kring obligatoriska grundläggande delar borde därför utvecklas. Ett nytt regelverk ska fånga upp delar som i dag saknas eller bedrivs med otillräcklig kvalitet, säger Martin Lindvall.

– Tidigt agerande är A och O för ett framgångsrikt vräkningsförebyggande arbete. Varje kommun borde ha upparbetade relationer och rutiner mellan socialförvaltningen och lokala hyresvärdar. Kommunen bör kunna erbjuda hyresvärdar ”en väg in” för att uppmärksamma socialförvaltningen på hyresgäster som har problem. Det bör i varje kommun finnas medarbetare med särskild kompetens och ansvar för vräkningsförebyggande insatser, som samtidigt är väl förtrogna med den lokala bostadsmarknadens egenskaper och aktörer, avslutar Martin Lindvall.

Lagstiftning bedöms ha minskat den svarta hyresmarknaden8.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Olovlig andrahandsuthyrning, svarthandel med hyreskontrakt och andra former av fusk har länge pekats ut som ett stort problem på svensk hyresmarknad. För fem år sedan genomfördes flera lagändringar för att adressera problemen. Nu visar en ny rapport från Fastighetsägarna att lagen gjort nytta – handeln med svart kontrakt har minskat och attityden mot illegal andrahandsuthyrning har förändrats. Olagliga uthyrningar är dock fortfarande vanliga.