Svea Bank och Prisjakt lanserar podden E-handel 360
Svea Bank och Prisjakt går samman och släpper branschpodden E-handel 360 – en podcast som utforskar trender, konsumentbeteenden och de frågor som formar framtidens detaljhandel. Svea Banks expert på handel och konsumtion, Emma Lindgren, leder podden tillsammans med Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Avsnitten bjuder på insikter och analyser från e-handlare och branschexperter som gästar podden. Kunskap och samtalsämnen hämtas även från Svea Banks kvartalsundersökning E-handelsläget och Prisjakts kvartalsrapport Konsumentkompassen.
– Vi ser den här podden som en möjlighet att erbjuda ett nytt perspektiv på hur e-handeln utvecklas, och vi tar med oss insikter från våra respektive företags undersökningar för att ge lyssnarna en helhetsbild – därav namnet E-handel 360, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
– Varje kvartal tar vi tempen på Sveriges e-handlare i olika aktuella frågor som påverkar handeln just nu. Prisjakt rapporterar också från handeln varje kvartal men från ett konsumentperspektiv. Genom att kombinera våra undersökningar kan vi se vad som driver tillväxt och lönsamhet hos e-handlare, samtidigt som vi ser vad konsumenterna verkligen efterfrågar. Det ger oss chans att identifiera de områden där branschen måste agera för att möta marknadens förändringar, säger Emma Lindgren, expert på handel och konsumtion på Svea Bank.
I de tre första avsnitten djupdyker podden i hållbarhet – ett högaktuellt ämne där många e-handlare står inför stora förändringar för att möta konsumenternas växande krav. Bland gästerna finns Josephine Darlington, som leder projektet ASTER (Alliance for Sustainable E-commerce), drift- och hållbarhetschef Tony Ottebjer-Winkler på Elgiganten, och detaljhandelsexperten Jonas Arnberg.
Första avsnittet av E-handel 360 finns tillgängligt nu på alla större podcastplattformar. Här kan du lyssna på podden.
Om E-handelsläget
E-handelsläget är Svea Banks kvartalsvisa undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om tillväxt, lönsamhet, utmaningar och möjligheter i deras verksamhet. Varje kvartal har också temafrågor kopplat till aktuella ämnen som påverkar svensk handel just nu. E-handelsläget har genomförts sedan 2016, tidigare under namnet E-handelsindikatorn. Resultatet presenteras i form av pressmeddelanden och från november 2024 också i rapportform.
Om Prisjakt
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.
Om Konsumentkompassen
I Konsumentkompassen tar Prisjakt tempen på svenskarnas konsumentbeteende och köpkraft. Varje kvartal genomförs en studie av Kantar, som tillsammans med Prisjakts dataunderlag och analyser formar rapporten. Konsumentkompassen är framåtblickande och ger en fingevisning om hur det kommande kvartalet ser ut ur ett handelsperspektiv. Ladda ner Konsumentkompassen här.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
Nu ser fler nyttan med tekniken: Andelen företag som använder AI har tredubblats2.10.2024 07:37:00 CEST | Pressmeddelande
Användningen av artificiell intelligens ökar kraftigt bland landets företag. I Svea Banks nya undersökning framgår det att andelen svenska företag som använder AI i sin verksamhet tredubblats under det senaste året. Från tio procent 2023 till 31 procent 2024.
Ny undersökning från Svea Bank visar: Företag med aktivt hållbarhetsarbete mer lönsamma18.9.2024 13:14:00 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten av landets bolag har idag ett aktivt hållbarhetsarbete. Nu visar en ny undersökning från Svea Bank att dessa både är mer lönsamma och växer snabbare. Dessutom är de mer optimistiska när det gäller verksamhetens framtid. Trots det är det endast tre av tio svenska företag som prioriterar miljömässig hållbarhet.
Svea tecknar ramavtal med Adda Inköpscentral9.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svea Inkasso har efter upphandling tilldelats ramavtal med Adda, ett företag inom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Ramavtalet omfattar inkasso- och påminnelsetjänster inom tre olika delområden. Ramavtalet träder i kraft den 1 september och gäller fyra år framåt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum