Svea Bank och Prisjakt lanserar podden E-handel 360
Svea Bank och Prisjakt går samman och släpper branschpodden E-handel 360 – en podcast som utforskar trender, konsumentbeteenden och de frågor som formar framtidens detaljhandel. Svea Banks expert på handel och konsumtion, Emma Lindgren, leder podden tillsammans med Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Avsnitten bjuder på insikter och analyser från e-handlare och branschexperter som gästar podden. Kunskap och samtalsämnen hämtas även från Svea Banks kvartalsundersökning E-handelsläget och Prisjakts kvartalsrapport Konsumentkompassen.
– Vi ser den här podden som en möjlighet att erbjuda ett nytt perspektiv på hur e-handeln utvecklas, och vi tar med oss insikter från våra respektive företags undersökningar för att ge lyssnarna en helhetsbild – därav namnet E-handel 360, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
– Varje kvartal tar vi tempen på Sveriges e-handlare i olika aktuella frågor som påverkar handeln just nu. Prisjakt rapporterar också från handeln varje kvartal men från ett konsumentperspektiv. Genom att kombinera våra undersökningar kan vi se vad som driver tillväxt och lönsamhet hos e-handlare, samtidigt som vi ser vad konsumenterna verkligen efterfrågar. Det ger oss chans att identifiera de områden där branschen måste agera för att möta marknadens förändringar, säger Emma Lindgren, expert på handel och konsumtion på Svea Bank.
I de tre första avsnitten djupdyker podden i hållbarhet – ett högaktuellt ämne där många e-handlare står inför stora förändringar för att möta konsumenternas växande krav. Bland gästerna finns Josephine Darlington, som leder projektet ASTER (Alliance for Sustainable E-commerce), drift- och hållbarhetschef Tony Ottebjer-Winkler på Elgiganten, och detaljhandelsexperten Jonas Arnberg.
Första avsnittet av E-handel 360 finns tillgängligt nu på alla större podcastplattformar. Här kan du lyssna på podden.
Om E-handelsläget
E-handelsläget är Svea Banks kvartalsvisa undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om tillväxt, lönsamhet, utmaningar och möjligheter i deras verksamhet. Varje kvartal har också temafrågor kopplat till aktuella ämnen som påverkar svensk handel just nu. E-handelsläget har genomförts sedan 2016, tidigare under namnet E-handelsindikatorn. Resultatet presenteras i form av pressmeddelanden och från november 2024 också i rapportform.
Om Prisjakt
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.
Om Konsumentkompassen
I Konsumentkompassen tar Prisjakt tempen på svenskarnas konsumentbeteende och köpkraft. Varje kvartal genomförs en studie av Kantar, som tillsammans med Prisjakts dataunderlag och analyser formar rapporten. Konsumentkompassen är framåtblickande och ger en fingevisning om hur det kommande kvartalet ser ut ur ett handelsperspektiv. Ladda ner Konsumentkompassen här.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
