Svea Bank AB (publ)

Svea Bank och Prisjakt lanserar podden E-handel 360

Dela

Svea Bank och Prisjakt går samman och släpper branschpodden E-handel 360 – en podcast som utforskar trender, konsumentbeteenden och de frågor som formar framtidens detaljhandel. Svea Banks expert på handel och konsumtion, Emma Lindgren, leder podden tillsammans med Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. 

Avsnitten bjuder på insikter och analyser från e-handlare och branschexperter som gästar podden. Kunskap och samtalsämnen hämtas även från Svea Banks kvartalsundersökning E-handelsläget och Prisjakts kvartalsrapport Konsumentkompassen. 

– Vi ser den här podden som en möjlighet att erbjuda ett nytt perspektiv på hur e-handeln utvecklas, och vi tar med oss insikter från våra respektive företags undersökningar för att ge lyssnarna en helhetsbild – därav namnet E-handel 360, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

– Varje kvartal tar vi tempen på Sveriges e-handlare i olika aktuella frågor som påverkar handeln just nu. Prisjakt rapporterar också från handeln varje kvartal men från ett konsumentperspektiv. Genom att kombinera våra undersökningar kan vi se vad som driver tillväxt och lönsamhet hos e-handlare, samtidigt som vi ser vad konsumenterna verkligen efterfrågar. Det ger oss chans att identifiera de områden där branschen måste agera för att möta marknadens förändringar, säger Emma Lindgren, expert på handel och konsumtion på Svea Bank.

I de tre första avsnitten djupdyker podden i hållbarhet – ett högaktuellt ämne där många e-handlare står inför stora förändringar för att möta konsumenternas växande krav. Bland gästerna finns Josephine Darlington, som leder projektet ASTER (Alliance for Sustainable E-commerce), drift- och hållbarhetschef Tony Ottebjer-Winkler på Elgiganten, och detaljhandelsexperten Jonas Arnberg.

Första avsnittet av E-handel 360 finns tillgängligt nu på alla större podcastplattformar. Här kan du lyssna på podden.

Om E-handelsläget
E-handelsläget är Svea Banks kvartalsvisa undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om tillväxt, lönsamhet, utmaningar och möjligheter i deras verksamhet. Varje kvartal har också temafrågor kopplat till aktuella ämnen som påverkar svensk handel just nu. E-handelsläget har genomförts sedan 2016, tidigare under namnet E-handelsindikatorn. Resultatet presenteras i form av pressmeddelanden och från november 2024 också i rapportform.

Om Prisjakt
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.

Om Konsumentkompassen
I Konsumentkompassen tar Prisjakt tempen på svenskarnas konsumentbeteende och köpkraft. Varje kvartal genomförs en studie av Kantar, som tillsammans med Prisjakts dataunderlag och analyser formar rapporten. Konsumentkompassen är framåtblickande och ger en fingevisning om hur det kommande kvartalet ser ut ur ett handelsperspektiv. Ladda ner Konsumentkompassen här

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om Svea

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Var fjärde e-handlare är stressad över den tekniska utvecklingen17.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

AI-teknik skapar både stress och möjligheter för Sveriges e-handlare. Sveas senaste undersökning E-handelsläget visar att utvecklingstakten för ny teknik numera går så snabbt att var fjärde e-handlare känner sig stressade över att hinna med. Dessutom anser 37 procent att AI är en säkerhetsrisk. Trots det är e-handlarna överens om att AI är här för att stanna. Bland de e-butiker som redan använder tekniken upplever man effekter som kostnadsbesparingar och effektivare marknadsföring.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye