Oppositionen vill stoppa 654 miljoner till sjukhusen

Rödgrön ledning har i vår budget för 2025 fördelat 53 miljarder till hälso- och sjukvården varav 1,28 miljarder i extra förstärkning av sjukhusen. På onsdag ska den Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden (OSN) fördela medlen till sjukhusen.
- Den av fullmäktige beslutade budgeten innehåller extra förstärkningar till sjukhusen, för att Västra Götaland ska kunna ge våra invånare vård i tid och inte tvingas till fortsatta sparåtgärder, säger Janette Olsson (S). - Att flytta över en halv miljard från regionens sjukhus till privat vård utarmar vården i ett läge där vi ser att vi börjar återhämta oss från inflationen.

Skaraborgs sjukhus

Grönblå samverkan, C, L, Kd och M, vill nu att OSN ska flytta 654 miljoner från regionens fem sjukhus till privat vård istället, vilket går rakt emot fullmäktiges beslutade budget.
- Nu försöker man runda fullmäktige och fördela budget i nämnden istället. Det är under all kritik, fortsätter Janette Olsson (S), gruppledare i Hälso- och sjukvårdsfrågor för Rödgrön ledning.

Detta i ett läge när hälso- och sjukvården i Västra Götaland fortsatt har ett ansträngt ekonomiskt läge, där regeringen fortsatt förlänger sjukvårdskrisen.

- Vi vill skapa förutsättningar för hälso- och sjukvården att ta sig igenom denna tillfälliga ekonomiska svacka, genom de tillskott vi lägger.  Tyvärr tänker oppositionen sig att flytta långt över en halv miljard till privata vårdbolag, så att de kan göra vinster på skattebetalarnas och patienternas bekostnad, säger gruppledare Carina Örgård (V), vice ordförande i strategiska hälso- och sjukvårdsnämnden.

Inför 2025 får hälso- och sjukvården återigen minskade medel från regeringen, samtidigt som regionens sjukhus nu brottas med stora underskott. Rödgrön ledning arbetar långsiktigt med att korta köer och öka tillgängligheten, en del i detta är uppstarten av helt nya Högsbo sjukhus.

- Sjukhusen räknar med att få de förstärkningar som fullmäktige beslutat om. Att de borgerliga partierna såhär sent lägger fram andra förslag är rakt odemokratiskt. Det skapar dessutom extra administration och merarbete för våra förvaltningar, säger Thony Andreasson Aderum (MP), vice ordförande i Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden.

Tabellen visar skillnaden mellan Rödgrön ledning och oppositionens förslag, som alltså innebär 654 miljoner mindre till sjukhusen i Västra Götaland.

Mindre med C, L, Kd, M:s förslag

Sahlgrenska Universitetssjukhus

-376 mnkr

Sjukhusen i Väster

-53 mnkr

NU -sjukvården

-102 mnkr

Södra Älvsborgs sjukhus

-87 mnkr

Skaraborgs sjukhus

-37 mnkr

Regionfullmäktige är Västra Götalandsregionens högsta beslutande organ.

Viktig ramförstärkning för GöteborgsOperan och kulturens infrastruktur i Västra Götaland3.10.2024 12:34:25 CEST | Pressmeddelande

Idag har den rödgröna ledningen i Västra Götalandsregionen (VGR) vid en pressträff annonserat en betydande ramförstärkning för GöteborgsOperan. Från och med 2025 ökas det årliga stödet till operan med 16 miljoner kronor, utöver regionens årliga uppräkningar. Detta är ett steg i VGRs bredare satsning på att säkra regionens kulturella infrastruktur och upprätthålla hög konstnärlig kvalitet i ett klimat av stigande kostnader och minskat statligt stöd.