Rejäl ökning från låga nivåer inom e-handeln
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för september månad till 13 miljarder kronor. Det är en ökning med 28 procent jämfört med september 2023, vilket givet handelns utsatta läge var en svag månad. Månadens siffror välkomnas av en bransch som inte saknat utmaningar under senare tid.

Trenden att fler e-handlar i år än tidigare höll i sig även i september. I genomsnitt handlade varje e-handelskonsument dessutom för ett betydligt högre totalbelopp än samma månad förra året. Kombinationen av dessa faktorer ledde till att e-handelns totala omsättning från privatkonsumtion ökade med hela 28 procent jämfört med september 2023. Det innebär att e-handeln omsatte 13 miljarder kronor i september 2024 vilket är den högsta nivån för september sen E-handelsindikatorn startade 2020.
Omsättningen i e-handeln under tredje kvartalet 2024 ökade med 8 procent i löpande priser jämfört med samma kvartal 2023. Hittills i år från januari till och med september har e-handeln sammantaget vuxit med 11 procent.
Flertalet varukategorier hade en positiv omsättningsutveckling under tredje kvartalet jämfört med fjolåret. Enbart barnartiklar och leksaker, kläder och skor samt alkohol minskade. Sett till hela året sammanlagt januari till och med september växer nu dock samtliga varukategorier jämfört med fjolåret, så även bygghandeln som uppvisat minustillväxt i e-handelskanalen under flera år. Det förmånligare rotavdrag som infördes 1 juli är en möjlig delförklaring till ett starkt tredjekvartal för bygghandeln.
–Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Utvecklingen hittills i år indikerar att nivåer på över 70 procent e-handelskonsumenter per månader kan vara det nya normala. Det är med en positiv känsla vi nu går in i e-handelns viktigaste kvartal med Black Week och julhandeln. Det behövs, givet de tuffa tiderna branschen går, och har gått igenom, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Svenskarnas e-handel från utlandet tycks ha etablerat sig på en ny nivå. 20 procent av konsumenterna e-handlade varor från utlandet i september. Det är en ökning från 16 procent i september förra året.
–Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september. Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, säger Per Ljungberg.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum