Ny rapport: Fler tjänsteföretag deltar - men offentlig upphandling har fortfarande brister
Allt fler tjänsteföretag verkar delta i offentliga upphandlingar, vilket skapar förutsättningar för konkurrens och bättre offentliga affärer. Orsaken tycks dock snarare vara ett sätt för företagen att rida ut lågkonjunkturen än att offentlig upphandling blivit en del av deras långsiktiga affärsnytta. Detta visar en ny rapport från Almega som bygger på enkätsvar från fler än 1000 tjänsteföretag.

– Vi ser tyvärr att samma grundproblematik som tidigare. Företagen upplever alltjämt att upphandlingarna innebär utmaningar framför allt i form av ett stort prisfokus, irrelevanta krav och en tidskrävande byråkrati, säger Ulrica Dyrke, jurist och näringspolitisk expert i frågor om konkurrens och offentlig upphandling på Almega.
Hela 44 procent av landets alla upphandlingar avser tjänster. Det är viktigt att dessa upphandlingar genomförs på ett affärsmässigt sätt och med fokus på bra leverans. Almegas rapport, baserad på en enkät med fler än 1 000 svarande medlemsföretag, visar att hela 73 procent av företagen som är med i upphandlingar ogärna deltar i upphandlingar som har stort fokus på pris. Vid den senaste enkätundersökningen som presenterades i mars 2021 var motsvarade andel 58 procent.
– Det går dessvärre åt fel håll i detta avseende och företagen verkar faktiskt uppgivna; Som att allt handlar om pris och inte kvaliteten i leveransen. En bidragande orsak är att uppföljningar av att krav och kvalitet efterlevs under leveranstiden tyvärr fortfarande är ganska ovanliga på många håll, säger Ulrica Dyrke.
– Risken är att engagerade och skötsamma tjänsteföretag lämnar den offentliga marknaden, vilket vore mycket olyckligt. Ska offentlig sektor kunna dra nytta av tjänsteföretagens kompetens måste kvalitet bli en reell parameter i de offentliga affärerna, säger Ulrica Dyrke.
Även kravställandet i upphandlingarna skapar fortsatta utmaningar för tjänsteföretagen. Enligt undersökningen upplever många att irrelevanta krav är vanligt förekommande. De vill i stället se krav som är utformas med insikt om berörd bransch och dess förutsättningar.
– Kravställandet är avgörande, både för att leverantörerna ska kunna lägga affärsmässiga anbud och för att offentlig sektor ska få sina behov tillgodosedda. Och även om det kan vara svårt att avgöra vad som är kvalitet i en tjänst eller hur man kravställer kvalitet är frågan central. Dialog med branschen är en nyckel för att hantera detta, säger Ulrica Dyrke.
Almega föreslår en rad åtgärder för att förbättra upphandlingsprocesserna där ett förbättrat kravställande, en utvecklad dialog med marknadsaktörerna och en aktiv uppföljning under kontraktstiden är de främsta exemplen.
– På sådant sätt skapas förutsättningar för affärsmässiga, kvalitetsinriktade och sunda offentliga affärer. Det skulle vara till nytta för såväl offentlig sektor som leverantörer – och för hela samhället, säger Ulrica Dyrke.
Hela rapporten hittar du här: https://www.almega.se/2024/10/rapport-offentlig-upphandling-ur-tjansteforetagens-perspektiv/
Dokument
Om oss
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Bingo - Nytt kollektivavtal för anställda i hallarna5.12.2025 08:24:41 CET | Pressmeddelande
Almega Tjänsteföretagen har tecknat kollektivavtal med Hotell och restaurangfacket (HRF) för anställda i bingohallar. Det nya avtalet sträcker sig över 24 månader och den totala kostnadsramen är 6,4 procent.
Ny rapport: Tjänstesektorn – nyckeln till EU:s konkurrenskraft och 280 miljarder euro i tillväxt24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tjänstesektorn är motorn för jobb, tillväxt och Europas motståndskraft. Den står för 70 procent av EU:s BNP och sysselsättning – och EU är världens största exportör och importör av tjänster. Trots detta bromsas sektorn av regleringar och politisk fragmentering. En ny rapport visar att rivna handelshinder för tjänster kan ge EU 280 miljarder euro i ökad BNP på fem år.
Ny förbundsdirektör för Vårdföretagarna inom Almega19.11.2025 10:01:00 CET | Pressmeddelande
Gunnar Caperius blir ny förbundsdirektör för Vårdföretagarna. Han kommer närmast från en tjänst som biträdande partisekreterare och policychef för Centerpartiet och tillträder sin nya tjänst vid årsskiftet.
Nytt kollektivavtal för fönsterputsföretag7.11.2025 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Serviceföretagen inom Almega Tjänsteförbunden har idag tecknat nytt kollektivavtal med Fastighetsanställdas förbund för fönsterputsningsföretag. Det nya avtalet sträcker sig över 24 månader och den totala kostnadsramen är 6,4 procent.
Nytt kollektivavtal för städning i egen regi4.11.2025 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Almega Tjänsteföretagen och Vårdföretagarna har tecknat nytt kollektivavtal med Fastighetsanställdas förbund för städning i egen regi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum