Mediebranschens omsättning minskar visar ny rapport
Förra året minskade den svenska mediebranschens intäkter från reklam. Dessutom höll hushållen hårt i sina plånböcker under lågkonjunkturen. Det innebar att försäljningsintäkterna minskade för många radio-, tidnings- och tv-bolag. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Medieekonomi 2024.

I Mediemyndighetens rapport Medieekonomi 2024 presenteras och analyseras den strukturella och ekonomiska utvecklingen på den svenska mediemarknaden under 2023 och delar av 2024. För många bolag i mediebranschen var 2023 ett tufft år.
-Vi ser att denna rapport är viktig för att följa utvecklingen. Mediernas roll för att säkerställa tillgången till tillförlitlig information och nyhetsjournalistik är avgörande i ett demokratiskt samhälle, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör för Mediemyndigheten.
Dagspressens rörelseresultat försämrades kraftigt
En orsak till många av de negativa resultaten var att annonsörerna skar ned sina reklaminvesteringar under 2023. Den minskade annonseringen drabbade inte minst redaktionella medier som tv och dagspress. Dessutom minskade andelen personer (9–85 år) som hade tillgång till en eller flera prenumererade digitala och tryckta dagstidningar i hemmet med tre procentenheter till 49 procent 2023, jämfört med föregående år.
-Lågkonjunkturen märks i de flesta mediebolags årsbokslut. Reklamintäkterna faller nästan över hela linjen och för en del bolag minskar även intäkterna från hushållen. En rad bolag har mött den här utvecklingen genom att dra ned på delar av sin redaktionella produktion och antalet anställda, säger Tobias Lindberg, medieforskare på Nordicom vid Göteborgs universitet.
För dagspressens del sjönk den samlade omsättningen med strax under 3 procent till 14 miljarder, inklusive de statliga stöden. Här sjönk annonsörernas reklaminvesteringar i både de digitala och tryckta kanalerna. Allra mest föll investeringarna i de tryckta tidningarna. Intäkterna från hushållen höll sig på ungefär samma nivå som under 2022.
Totalt sett krympte dagspressens samlade rörelseresultat från cirka 754 miljoner kronor 2022 till ungefär 356 miljoner 2023. Det är försämring med nästan 53 procent.
Om rapporten
Medieekonomi är en del i Mediemyndighetens rapportserie Medieutveckling som belyser sambanden mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten har tagits fram i samverkan med det nordiska centrumet för medieforskning Nordicom vid Göteborgs universitet. För analysen svarar Tobias Lindberg, medieforskare, och Ulrika Facht, medieanalytiker, vid Nordicom.
Nyckelord
Kontakter
PresskontaktMediemyndigheten
Tel:08 -580 070 00presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seDokument
Länkar
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
TV4 fälls för sponsringsmeddelanden i Idol7.4.2025 11:56:04 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller TV4 på grund av att sponsringsmeddelanden i Idol hade säljfrämjande tillägg och reklambetonad framställning. Programmet fälls även för otillbörligt kommersiellt gynnande.
TV4 frias gällande ljudupptagning från skolskjutningen24.3.2025 11:33:02 CET | Pressmeddelande
TV4 Nyheternas inslag den 5 februari 2025 om vad som sades i en filmsekvens från skolskjutningen i Örebro stred inte mot kravet på saklighet enligt granskningsnämnden.
SVT:s sändning av Guldbaggegalan frias10.3.2025 12:06:33 CET | Pressmeddelande
Över 100 anmälningar har inkommit mot Guldbaggegalan som SVT direktsände den 13 januari 2025. Granskningsnämnden bedömer att sändningen inte stred mot kraven på opartiskhet och saklighet.
Safer Internet Day – Tillsammans för ett tryggare internet11.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 11 februari 2025 infaller Safer Internet Day med syfte att uppmärksamma barns och ungas trygghet på nätet runt om i världen. Safer Internet Centre anordnar ett digitalt föräldramöte på kvällen den 11 februari om hur vårdnadshavare kan stötta barn och unga i deras liv på nätet.
Fyra fällningar i granskningsnämnden10.2.2025 11:28:08 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller sammanlagt fyra inslag: två i TV4 Nyheterna, ett i P4 Stockholm och ett i Rapport SVT1.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum