Arbetsgivare brister i det digitala arbetsmiljöarbetet
Många arbetsgivare har stor kunskap om digitala system och hur de påverkar människan. Trots det finns det fortfarande en del att göra när det gäller det digitala arbetsmiljöarbetet. Det visar årets EU-kampanj där vi inspekterat ledarskapet i det digitala arbetslivet.
Digitaliseringen innebär nya möjligheter för många, men kan också innebära risker i arbetsmiljön. Till exempel kan risken för kognitiv belastning och utmattning av hjärnan öka för den som ägnar stor del av sin arbetstid åt digitala system.
− Arbetsgivare behöver ta mer kommando över den digitala utvecklingen och skapa möjligheter till en välfungerande IT-miljö, utan risk för alltför stor kognitiv belastning som kan leda till utmattning av hjärnan. Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas av jobbet, säger Malin Cato, projektledare på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.
Närmare 1 500 arbetsställen har inspekterats
Arbetsmiljöverket genomförde en inspektionsinsats av ledarskapet i det digitala arbetslivet mellan den 23 september och den 8 oktober i år. Vi ville veta om arbetsgivare har inkluderat den digitala arbetsmiljön i sitt systematiska arbetsmiljöarbete. Vi har inspekterat närmare 1 500 arbetsställen inom branscher där vi bedömt att den huvudsakliga delen av arbetet sker med hjälp av digitala system.
− Vi har mött många arbetsgivare som har visat yfikenhet och ett stort intresse kring den digitala arbetsmiljön. Inspektörerna har berättat att många av företagen har varit väl förberedda och redan påbörjat arbetet med att undersöka sin digitala arbetsmiljö innan vi kom på inspektion, säger Malin Cato.
Vi har ställt krav på drygt hälften av arbetsställena
Samtidigt visar inspektionsinsatsen att det fortfarande finns brister i det digitala arbetsmiljöarbetet. Omkring 55 procent av de inspekterade arbetsställena (828 stycken) har fått ett inspektionsmeddelande med krav på åtgärder. I de meddelandena har vi totalt ställt närmare 1 200 krav.
85 procent av inspektionsmeddelandena (710 stycken) innehåller krav som hänvisar till vår föreskrift om arbete vid bildskärm. Vi har till exempel ställt krav som handlar om att undersöka och riskbedöma de digitala systemen som används på företagen och ta fram en handlingsplan för åtgärder.
Drygt 30 procent av inspektionsmeddelandena (364 stycken) innehåller krav på en tydlig uppgiftsfördelning. Det handlar om vem som gör vad i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Vi har undersökt om arbetsgivarna har en genomtänkt arbetsmiljöfördelning för att få koll på arbetet som genomförs via digitala system och hur de systemen påverkar den kognitiva arbetsmiljön.
− Det är viktigt att skapa en tydlighet inom organisationen om vem som har ansvar för den digitala arbetsmiljöns utformning och användning. Arbetsgivarna ska också se till att de som får dessa uppgifter är tillräckligt många och har de befogenheter, resurser och kunskaper som behövs för att förebygga risker i arbetet och uppnå en god digital arbetsmiljö, säger Malin Cato.
Branscherna där vi gjorde flest inspektioner
Flest inspektioner har genomförts inom branschområdena arkitektverksamhet och teknisk konsultverksamhet samt dataprogrammering och datakonsultverksamhet – totalt 865 inspektioner. Det är branscher där arbetstagare länge har arbetat i en digital arbetsmiljö och där det finns mycket kunskap kring digitala system och hur de påverkar människan. Men även inom dessa branscher ställde vi krav i drygt hälften av våra inspektioner.
− Trots att man i dessa branscher länge har arbetat digitalt finns det fortfarande en del att göra när det gäller arbetsmiljöarbetet. Det handlar inte minst om att utifrån det systematiska arbetsmiljöarbetet undersöka de arbetsmiljörisker som kan finnas i det digitala arbetslivet, säger Malin Cato.
Fakta: EU-kampanjen ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv”
Under åren 2023–2025 genomförs EU-kampanjen ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv”. I Sverige är temat för 2024 ”Chefens roll i det digitala arbetslivet”. Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats ”Ledarskapet i det digitala arbetslivet” är en del av kampanjen och har bland annat som syfte att
- öka arbetsgivares kunskaper om hur digital arbetsmiljö kan inverka på bland annat vår kognitiva hälsa
- få arbetsgivare att se de digitala aspekterna av arbetsmiljön som ett givet riskområde att hantera inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet
- få chefer och arbetsledare att ta ägandeskap och ansvar för hur den digitala arbetsmiljön utformas, används och anpassas till arbetet.
EU-kampanjen ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv” på Arbetsmiljöverkets hemsida
Nyckelord
Kontakter
Presstjänsten, Arbetsmiljöverket
Tel:010-730 91 55media@av.seBilder
Följ Arbetsmiljöverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket
Sverigebeslut efter förnyad inspektion om hot och våld på SIS-hem11.12.2024 14:28:55 CET | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverket har beslutat om en rad åtgärder som Statens Institutionsstyrelses ska genomföra för att förebygga hot och våld mot anställda på institutioner där SIS bedriver tvångsvård för vuxna och ungdomar, samt sluten ungdomsvård.
Myndighetsgemensam kontrollinsats i Halland29.11.2024 13:16:26 CET | Pressmeddelande
Under två dagar har Arbetsmiljöverket, tillsammans med Polisen i Halland och flera andra myndigheter, genomfört 79 oanmälda arbetsplatsinspektioner i samtliga kommuner i Halland. Arbetsmiljöverket meddelade ett 40-tal omedelbara förbud mot hela eller delar av verksamheterna som kontrollerades.
Myndigheter bidrar till en renare städbransch12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan 2018 har nio myndigheter utvecklat ett samarbete kring kontroller för att motverka fusk och regelöverträdelser i arbetslivet. Myndigheter mot arbetslivskriminalitet har tillsammans genomfört över 14 000 gemensamma kontroller. En del av kontrollerna har genomförts i städbranschen, som är en mycket svårgranskad bransch.
Myndighetskontroller motverkar avfallsbrottslighet11.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I september deltog Arbetsmiljöverket i en omfattande tillsynsinsats av avfallstransporter i Stockholms län, i samarbete med Länsstyrelsen, Polismyndigheten och 18 av länets kommuner. Resultatet visar att över hälften av de kontrollerade transporterna hade brister. Av de kontrollerade företagen fick 14 sanktionsavgifter på sammanlagt över en miljon kronor, varav största delen kopplades till obesiktade lyftanordningar.
Arbetsmiljöverket genomför samordnad kontrollinsats i Mariestad25.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I veckan har Arbetsmiljöverket, i samverkan med flera andra myndigheter, genomfört en omfattande arbetsplatsinspektion på Metsä Tissue i Mariestad. Insatsen är en del av det nationella arbetet för att förebygga arbetslivskriminalitet, förbättra arbetsmiljön och säkerställa att lagar och regler följs. Mariestads bruk är en stor arbetsplats där flera parallella byggprojekt pågår.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum