Djurens Rätt värvar ny kommunikationschef från The Body Shop
Djurens Rätt stärker sin organisation och rekryterar Matilda Wiechel, som senast kommer från The Body Shop, som ny kommunikationschef. Med sin gedigna erfarenhet och starka drivkraft för hållbar förändring ska hon ta Djurens Rätts kommunikationsarbete till nästa nivå. Tidigare kommunikationschefen Linn Åkesson tar klivet upp till rollen som programchef.

Under de senaste åren har Djurens Rätt växt betydligt som organisation och har samtidigt utvecklat och expanderat sitt internationella arbete för djuren. Som ett led i tillväxten tar sig Linn Åkesson an uppdraget som programchef för att stärka Djurens Rätts påverkansarbete. Hon har under flera år varit en central del av organisationens externa kommunikation och kommer i sin nya roll att ansvara för att utveckla organisationens strategiska arbete för djuren.
Ledningsgruppen förstärks med nyrekryteringen av Matilda Wiechel som blir ny kommunikationschef. Hon kommer närmast från rollen som aktivism- och kommunikationschef på The Body Shop. Med sin bakgrund och erfarenhet inom både PR, marknadsföring, ledarskap och hållbarhet kommer Matilda bidra med nya perspektiv och stärka Djurens Rätts synlighet och engagemang, både i Sverige och internationellt.
– Vi är mycket glada över att välkomna Matilda till Djurens Rätt. Hennes omfattande kunskaper och tidigare erfarenheter kommer att spela en avgörande roll i att vidareutveckla och stärka vårt kommunikationsarbete för djurens rättigheter, säger Linn Åkesson.
Matilda Wiechel har de senaste sju åren drivit kommunikationsinsatser, engagemang och opinion i flertalet globala kampanjer och samarbeten inom social hållbarhet för The Body Shop i Sverige och Danmark. Bland annat genom världens största namninsamling mot djurförsök, Forever Against Animal Testing, och det framgångsrika medborgarinitiativet Save Cruelty Free Cosmetics, båda tillsammans med Djurens Rätt.
– Jag har följt och arbetat nära Djurens Rätt under min tid på The Body Shop och har inspirerats av organisationens framsteg. Jag ser fram emot att vara en del av landets starkaste röst för djuren och tillsammans med mina nya kollegor driva den förändring i djurrättsfrågor som dagens medvetna konsumenter visat att de vill se, säger Matilda Wiechel.
Djurens Rätt fortsätter att växa internationellt under namnet “Project 1882”. Under 2024 har organisationen bland annat genomfört en banbrytande Europaturné för att sätta strålkastarljuset på missförhållandena inom Europas djurfabriker. Den mobila utställningen, som har besökt 21 storstäder runt om i Europa, har väckt medvetenhet och skapat opinion för förändring.
För mer information, kontakta Djurens Rätts pressjour via e-post press@djurensratt.se eller via telefon 070-649 20 41 (ej sms).
Nyckelord
Kontakter
Nanna ThydénPresskommunikatör
Tel:070-649 20 41press@djurensratt.seBilder

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med 50 000 medlemmar i Sverige.
Följ Djurens Rätt
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Djurens Rätt
Fjäderfria kommuner 2025 – här är hela listan14.4.2025 08:12:03 CEST | Pressmeddelande
Djurens Rätts årliga kartläggning inför påsken visar att 283 av Sveriges 290 kommuner väljer påskpynt utan fjädrar i år. Det innebär att 98 procent av kommunerna tar plats på “Fjäderfria listan” 2025.
Riksdagen säger ja till betesrätten – regeringen uppmanas att backa från inskränkningar3.4.2025 10:33:40 CEST | Pressmeddelande
När beslut skulle tas i riksdagen angående miljö- och jordbruksutskottets betänkande, som innehåller de djurskyddsrelaterade motioner från höstens allmänna motionstid, valde Miljöpartiet och Vänsterpartiet att sluta upp bakom Socialdemokraternas reservation. Detta vann majoritet och resultatet blev ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om att inte inskränka betesrätten.
Djurens Rätt kräver öppenhet från kycklingföretagen2.4.2025 08:57:55 CEST | Pressmeddelande
I veckan har Djurens Rätt skickat ett brev till de tre stora kycklingföretagen Kronfågel, Guldfågeln och Atria. I brevet ber organisationen om ökad transparens när djurskyddsbrister upptäcks på slakterierna, eftersom allt mer sekretessbeläggs av myndigheterna.
165 076 namn för kornas rätt att beta överlämnade till riksdagen27.3.2025 12:47:56 CET | Pressmeddelande
Igår överlämnade Djurens Rätt 165 076 namnunderskrifter för kornas rätt att beta till riksdagsledamöter. Genom kampanjen “Jag vill beta” uppmanas regeringen till att inte inskränka beteskravet, och en god förankring bland riksdagens partier är en viktig förutsättning i det arbetet.
Allt vanligare med dolda djurskyddsbrister – Djurens Rätt kräver lagändring24.3.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
I Djurens Rätts nya rapport presenteras viktiga politiska lösningar för kycklingarnas välfärd, samt åtgärder för att främja en mer rättssäker tillgång till rapporter om djurskyddsbrister. Det har blivit allt vanligare att djurskyddsbrister sekretessbeläggs, medan information om företags adresser och bolagsnamn är fullt synliga. Djurens Rätt menar att det behövs ett förtydligande i sekretesslagstiftningen för att öka tillgången till information som är av samhällsintresse.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum