Jubileum för samverkan mellan VTI och LiU
Mycket mer än geografin – området Valla i utkanten av Linköping – förenar VTI och Linköpings universitet. I år fyller organisationernas samverkansavtal tio år och grannsämjan fortsätter att vara god.

VTI och LiU har samverkat länge, egentligen ända sedan universitet grundlades 1975 och VTI samma år flyttade till sina nuvarande lokaler på samma område. Genom åren har organisationerna samarbetat i otaliga forskningsprojekt, växlat och delat medarbetare och arbetat tillsammans för att nyttiggöra resultaten av forskningen.
2014 formaliserades samarbetet i ett strategiskt samverkansavtal, ett av LiU:s åtta och det enda med en forskningsorganisation.
– Det har drivit på och betytt väldigt mycket för gemensamma forskningsprojekt, inte minst inom EU-området. Av våra åtta avtal är det ett av dem som blivit mest verkstad, säger LiU:s rektor Jan-Ingvar Jönsson och tillägger att samverkan är en del av LiU:s DNA.
– Egentligen har vi samarbetat i 49 år, men med avtalet växlar vi upp samverkan och gör den mer synlig. Vi skapar också förutsättningar för nya samarbeten i framtiden. För VTI är samverkan en förutsättning för att fullgöra vårt uppdrag. säger VTI:s generaldirektör Tomas Svensson.
Den årliga kartläggningen visar att två av VTI:s åtta professorer är knutna till LiU, att tio forskare befordrats till exempelvis docent och att 23 doktorander är verksamma inom båda organisationerna. Allt under 2023. Samma år drevs 33 gemensamma forskningsprojekt och sex LiU-studenter gjorde sina examensarbeten på VTI.
Ett av många framgångsrika gemensamma projekt, och kanske det mest uppmärksammade, är de självkörande bussarna i Ride the future. Det projektet hade knappast blivit möjligt om LiU-VTI inte samarbetat, inte minst blev det betydligt lättare att få med andra parter när det redan fanns en etablerad samverkan i botten.
Att samarbetet är formaliserat ser både Tomas Svensson och Jan-Ingvar Jönsson som en av de stora fördelarna med avtalet. Det ger en stabil grund att bygga konkreta projekt på. Andra fördelar med ett samverkansavtal är att frågan förs upp på ledningsnivå, blir strategisk och får en större tyngd. Den blir inte heller lika personberoende som den skulle ha varit annars.
Prioriterade samarbeten under 2024 sker till exempel inom Swedish Electromobility centre, transportekonomi, luftburna transporter, cybersäkerhet och resiliens/beredskap. På längre sikt kan fler gemensamma demoanläggningar eller systemdemonstratorer någonstans i regionen vara spännande och tydliga exempel på samverkan.
10-årsjubileet för LiU:s och VTI:s samverkansavtal högtidlighölls vid ett evenemang på Universitetsklubben den 24 oktober.
Kontakter
Ingela Lindahl, samverkansansvarig LiU, 013-286830
Jonas Jansson, samverkansansvarig VTI, 013-204037
Bilder

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum