Ny Sweco-rapport: Äldre detaljplaner och förenklad bygglovsprövning ökar risken i klimatriskutsatta områden
I veckan släpptes en ny utredning utförd av Sweco på uppdrag av Nationella expertrådet för klimatanpassning. Utredningen visar att en stor andel av dagens bebyggelse är utsatt för klimatrisker, dessa typer av risker analyserades inte när bebyggelsen ursprungligen planerades. Utredningen visar även att förtätning och ny bostadsbebyggelse inom dessa områden, inklusive attefallshus och annan bygglovsbefriad bebyggelse, kan öka risken för människors liv och hälsa.
Nationella expertrådet för klimatanpassning har som en del i sitt uppdrag att till regeringen föreslå ”en prioritering av anpassningsåtgärder utifrån bedömning av risk, kostnad och nytta”. Swecos uppdrag har varit att utreda befintlig bebyggelse och dess riskutsatthet för erosion, ras, skred och översvämning från hav, sjöar och vattendrag. Arbetet skedde i samverkan med Nationella expertrådets sekretariat.
– Vi står inför en betydande utmaning när det kommer till klimatanpassning. Vår utredning visar tydligt behovet av anpassningsåtgärder, till exempel att revidera kommunernas äldre detaljplaner för att skydda både människor och byggnader, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd på Sweco Sverige.
Utredningen visar att samhället har uppfört en betydande mängd bebyggelse inom områden som identifierats som riskutsatta i nationella kartläggningar. Andelen riskutsatt bebyggelse kommer succesivt att öka på grund av stigande havsnivåer.
Kommunerna har som uppdrag att identifiera och hantera riskområden inom sina planeringsprocesser. I Swecos dialog med kommunerna har det framkommit att många saknar de resurser och den information som krävs för att säkerställa att all mark är lämplig för byggnation.
En stor utmaning är att äldre detaljplaner, som inte tog hänsyn till dagens klimatrisker, fortfarande är gällande, vilket skapar risker för byggnation på olämplig mark.
Utredningen för Nationella expertrådet för klimatanpassning visar bland annat på:
- Att andelen riskutsatt bebyggelse är ungefär lika stor inom detaljplanelagt område (47 %) som utanför, det vill säga ej detaljplanelagt område (53 %).
- Att vid bebyggelse utanför detaljplan görs en bedömning av klimatrisker enbart i samband med bygglovsprövning. Det innebär att byggnader som inte kräver bygglovsprövning, såsom attefallshus, inte bedöms.
- Att detaljplaner från 1960-, 70- och 80-talet står för 54% av den riskutsatta bebyggelsen inom detaljplanelagt område.
All bebyggelse som kan uppföras utan bygglovprövning eller genom förtätning inom äldre detaljplaner riskerar att placeras utan att lämpligheten har analyserats. Detta kan leda till att ny bebyggelsen hamnar i riskutsatta områden utan att tillräckliga klimatanpassningsåtgärder säkerställts, vilket i sin tur kan öka samhällets sårbarhet samt risken för människors liv och hälsa. Dessutom kan sådana beslut medföra betydande ekonomiska konsekvenser, vilket belastar både offentliga och privata resurser.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Presschef Sweco Sverige Annika Molander annika.molander@sweco.se eller Sweco Sveriges presstjänst: press@sweco.se, 010-484 50 20
Kontakter
Annika MolanderPresschef Sweco Sverige
annika.molander@sweco.seBilder
Dokument
Om oss
Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, Välkommen till Sweco Sverige.
Följ Sweco Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sweco Sverige AB
Sweco får uppdrag att förbättra järnvägsinfrastrukturen i Jönköpings län12.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att utveckla och modernisera tre järnvägssträckor i Jönköpings län. Uppdraget förväntas leda till kortare restider och mer effektiva transporter, vilket gynnar både pendlare och godstrafik, och är en viktig del av regionens utveckling.
Stockholm och Göteborg kan öka sin blågröna infrastruktur – ny Swecorapport om regenerativ design av städer visar vägen9.12.2024 08:02:13 CET | Pressmeddelande
I en ny rapport från Sweco redovisas potentialen för 22 europeiska städers blåa och gröna områden i den byggda miljön. Integrerade vattenrelaterade ekosystem och gröna ytor såsom träd, våtmarker och gröna tak är avgörande för biologisk mångfald, stadens motståndskraft mot extremväder och förbättrad livskvalitet. Bland de studerade städerna ligger Stockholm och Göteborg under medianen för andelen blågröna områden, men rapporten visar att båda städerna har stor potential att öka sina andelar och därmed även uppfylla EU:s nya naturrestaureringslag.
Sweco byggkonstruktör för Stadsljus – Stockholms nya landmärke5.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
På uppdrag av Skanska Sverige AB kommer Sweco att ansvara för byggkonstruktion och grundläggning för OBOS nya byggnad Stadsljus, belägen i Gasverksområdet i Norra Djurgårdsstaden. Byggnaden kommer att mäta 90 meter över marken och 110 meter över havet och bli ett nytt landmärke i Stockholm.
Sweco vinner uppdraget att utforma Kirunas nya sjukhus20.11.2024 07:20:00 CET | Pressmeddelande
Sweco har vunnit generalkonsultuppdraget att för Region Norrbotten planera och utforma regionens nya sjukhus i Kiruna. Projektet är en del av flytten av staden.
Sweco tilldelas uppdrag för Bollebygdsdelen av ny järnväg mellan Göteborg och Borås18.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg. Med en utbyggd järnväg skapas förbättrade möjligheter till arbetspendling på en av Sveriges mest trafikerade sträckor vilket bidrar till en mer hållbar och effektiv transportlösning i regionen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum