Låg politisk betalningsvilja bromsar omställningen
Hållbarhetsfrågan värderas högt av Sveriges transportföretag, men betalningsviljan hos kunder är så låg att den bromsar investeringar för att ställa om. Samtidigt upplevs inte heller politiskt styrda aktörer vilja betala mer för hållbara transporter, trots högt ställda klimatmål. Det är några av resultaten i årets hållbarhetsrapport från Transportföretagen.
Transportnäringen tar ett stort ansvar i arbetet för minskade utsläpp, men upplever samtidigt att man förväntas stå med hela kostnaden själv. Det framgår av årets hållbarhetsrapport, där branschen ger sin syn på förutsättningarna och möjligheterna för den gröna omställningen.
Stor vilja hos företag att bidra till omställningen
Åtta av tio av företag i undersökningen uppger att de värderar omställningsarbetet, och företagen fortsätter generellt att göra viktiga gröna investeringar. Bland annat är el det drivmedel som flest företag kommer att investera i, eller använda sig av, inom fem till tio år.
- Transportbranschen spelar en nyckelroll för att vi ska klara omställningen och att drygt 80 procent av företagen värderar hållbarhetsfrågan, visar att de tar ett stort ansvar. Samtidigt uttrycks en besvikelse över att politiken varken ger tillräckliga förutsättningar, eller är beredda att dela på kostnaderna för omställningen, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Politiken vill varken betala eller ge rätt förutsättningar
Det största hotet mot transportsektorns omställningsarbete ligger ekonomiskt i kundledet. Även om cirka 30 procent anger att det finns ett intresse från kunder att välja hållbara transporter, är betalningsviljan mycket låg. Nästan hälften av företagen uppger att det hindrar dem från att investera i ett elektriskt fordon.
- Det är tydligt att omställningen måste gå ihop ekonomiskt. Finns ingen faktisk betalningsvilja för hållbara transporter, kommer företagen som ska ställa om få svårt att göra det. Vi ser nu också att den låga betalningsviljan även gäller för politiskt styrda aktörer som kommuner och regioner. Väljer de att inte premiera hållbara transporter i upphandlingar, utan alltid går efter lägsta pris, står företagen ensamma kvar med notan för omställningen. Det är helt orimligt, särskilt då politikerna är de som sätter klimatmålen, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Hälften av Sveriges kommuner säger sig ha mål för att fasa ut fossila bränslen och över hälften av dem säger sig ha implementerat Agenda 2020 i sitt arbete. Samtidigt upplever majoriteten av företagen i hållbarhetsrapporten att betalningsviljan hos kunder inom offentlig sektor i det närmaste är obefintlig. Endast fyra procent uppger att de anser att politiken gett branschen rätt förutsättningar att ställa om, bland annat i frågan om utbyggd laddinfrastruktur.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seDokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 100 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Rapport: Arlandas svaga utveckling kostar Sverige miljarder29.11.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Upp emot 300 miljarder kronor har Arlandas svaga utveckling kostat Sverige de senaste tjugo åren. Om trenden fortsätter kan den totala samhällsekonomiska förlusten bli så stor som 1 700 miljarder fram till 2050. Det visar en analys som WSP har gjort på uppdrag av Transportföretagen.
Ökat antal utlandspaket när svenskar e-handlar12.11.2024 10:28:38 CET | Pressmeddelande
Svenskar fortsätter e-handla alltmer från utlandet, visar Paketindex för årets tredje kvartal. Nu efterfrågas bättre möjligheter för kunder att välja hållbara transporter från e-handelns plattformar.
Anna Grönlund ny ordförande i IRU:s passageraravdelning8.11.2024 11:54:29 CET | Pressmeddelande
Branschchefen för Sveriges Bussföretag Anna Grönlund har valts till ny ordförande för International Road Transport Unions passageraravdelning. Nyligen valdes också Sveriges Bussföretags förhandlingschef Linn Sidén till ordförande för den sektoriella sociala dialogen för buss- och kollektivtrafiken inom EU.
Nobina Sörmland och Sörmlandstrafiken vinner Guldbältet - för ökad bältesanvändning7.11.2024 09:09:50 CET | Pressmeddelande
Nobina Sörmland och Sörmlandstrafiken blev vinnare av Guldbältet, priset för bästa kampanj för ökat bältesanvändande i buss.
Ny styrelse vald i Bussbranschens forsknings- och utvecklingsorganisation5.11.2024 11:32:35 CET | Pressmeddelande
Magnus af Petersens blev på tisdagen omvald till ordförande i Svenska Bussbranschens Riksförbund. Två nya ledamöter blev också valda till styrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum