Hinder i upphandlingar begränsar techbranschens innovationskraft och bidrag till samhällsnytta

En ny rapport från Almega, som brutits ut på TechSveriges medlemmars svar, pekar på vad som behöver ske för att fler techföretag ska kunna bidra till samhällsutvecklingen. Fokus på lägsta pris, tidskrävande formalia och för många och irrelevanta krav listas som några av de största hindren.

Den offentliga sektorn i Sverige står inför betydande utmaningar. Behovet av offentlig service ökar i takt med en växande och åldrande befolkning, samtidigt som medborgarna ställer högre krav på kvalitet. Digitaliseringen har en nyckelroll i att möta dessa utmaningar.

– För att klara den hållbara omställningen och säkerställa en stark välfärd måste digitaliseringen accelerera. Ett nära samarbete mellan offentlig och privat sektor är avgörande för att ta vara på marknadens lösningar, säger Frida Faxborn, näringspolitisk expert på TechSverige.

Resultatet från undersökningen visar att problematiken kring offentlig upphandling fortsatt består, trots reformer och regeländringar. Totalt svarade 130 av TechSveriges medlemsföretag, och resultaten pekar på flera hinder för att delta i offentlig sektors inköp.

Ökat missnöje med prisfokus och krångliga processer
Undersökningen visar att 70 procent av företagen har deltagit i offentlig upphandling de senaste fyra åren. De vanligaste skälen till att avstå är tidskrävande formalia (57 procent), irrelevanta krav (35 procent) och ett överdrivet fokus på lägsta pris (24 procent). Trots en viss minskning av klagomål på irrelevanta krav, har missnöjet med prisfokus ökat – 73 procent undviker upphandlingar som styrs av pris, jämfört med 66 procent år 2020.

60 procent av de svarande tycker att upphandlingsprocesserna är krångliga, och 58 procent ser ingen förbättring trots nya regler från 2022.

– Det signalerar behovet av ytterligare förenklingar och bättre vägledning från offentlig sektor, säger Frida Faxborn.

Dialog uppskattas, men är för sällsynt
Dialog mellan upphandlare och leverantörer är efterfrågad. Endast 1 procent upplever att dialogen alltid fungerar bra, och mer än hälften anser att den nästan aldrig sker. Detta hindrar både kund och leverantör från att förstå varandras behov och marknadens förutsättningar.

– Den offentliga sektorn missar stora möjligheter att dra nytta av techbranschens innovationskraft och leveransförmåga. Särskilt för mindre företag blir de omfattande kraven och resursbegränsningarna ett hinder, säger Frida Faxborn.

Till rapporten: https://www.techsverige.se/2024/10/hinder-i-upphandlingar-begransar-techbranschens-innovationskraft-och-bidrag-till-samhallsnytta

TechSverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla företag inom techsektorn. Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för tech. Vi är idag cirka 1 400 medlemsföretag som tillsammans har närmare 100 000 medarbetare.

De är finalister i Årets AI-svensk 202423.10.2024 07:34:52 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart vilka som är de sju finalisterna till priset Årets AI-svensk 2024. En utmärkelse som delas ut av bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige och går till den person som juryn tycker har bidragit mest till synliggörandet och utvecklingen av svensk AI. Finalisterna är Lina Bjelkmar, Maja Fjaestad, Ann-Charlotte Munkhammar, Thomas Schön, Agnes Stenbom, Staffan Truvé och Anders Ynnerman.

TechSveriges chefsekonom om budgeten: Reformer för ökad tillväxt, produktivitet och utbildning välkomna19.9.2024 10:17:26 CEST | Pressmeddelande

Regeringens höstbudget får ett positivt mottagande från TechSveriges chefsekonom. Satsningar på tillväxt, produktivitet och utbildning är viktiga för att stärka Sveriges konkurrenskraft, där techbranschen spelar en avgörande roll. TechSverige betonar behovet av fortsatt högt reformtempo för att möta globala utmaningar och driva innovation där fler offensiva satsningar inom digitalisering, välfärd och hållbarhet krävs.