Second hand-försäljningen ökade under Q3

Dela

Pre Loved-indikatorn för september visar att begagnatmarknaden omsatte 1,3 miljarder kronor i september. Två av tio konsumenter uppger att de har handlat begagnat i september. Den totala second hand-försäljningen ökade dessutom jämfört med föregående kvartal.

Fortfarande är det mode som lockar flest av begagnatkonsumenterna, fem av tio uppger att de köpt något i kategorin. Omsättningen för mode blev 367 miljoner kronor, vilket är lite högre än månaden innan.

– Försäljningen av second hand-mode ökade i september efter en svacka i augusti, men totalt för det tredje kvartalet sjönk modeförsäljningen med knappt 16 procent jämfört med föregående kvartal. Vi får se hur det något kyligare höstvädret påverkar kommande månaders siffror, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Hemelektronik på uppgång

Hemelektronik kliver fram med höga omsättningssiffror, ungefär på samma nivå som mode trots en låg andel köpare, mycket på grund av att elektronikvaror ofta har ett högre pris.

– Under det tredje kvartalet nådde försäljningen av second hand-elektronik 1,2 miljarder kronor, vilket gör det till kvartalets största begagnatkategori. Det är uppenbart att pris fortsatt är den avgörande faktorn inför ett inköp, och vi ser också hur intresset för second hand ökar i flertalet delbranscher, säger Maria Mikkonen.

Starkt kvartal

För hela det tredje kvartalet blev omsättningen 4,2 miljarder kronor vilket är något högre än föregående kvartal. På årsbasis från januari till september beräknas hela begagnatmarknaden ha omsatt 12,9 miljarder kronor, varav mode står för 3,5 miljarder kronor.

Politiken sitter på nycklarna till mer second hand-försäljning

Svensk Handel har under en längre tid påtalat vikten om att skapa incitament hos såväl konsumenter som handlare till att utforska second hand-marknaden. Här spelar politiken en viktig roll, då en sänkt moms på second hand-produkter skulle leda till ett än högre tryck.

– Handelsföretagen tar, och vill fortsatt ta ansvar i frågor som rör hållbarhet. Är regeringen allvarlig i sitt budskap om att näringslivet spelar en viktig roll i den gröna omställningen, så är det hög tid att skapa tydliga incitament för företagen. Det borde inte vara en fråga om, utan när, momsen på second hand-produkter slopas, säger Maria Mikkonen. 

I månadens indikator finns även en intervju med Elgiganten, som erbjuder ett växande second hand-sortiment inom hemelektronik.

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Länkar

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye