Trafikverket

Ökad trafikering på rangerbangården i Ånge

Dela

Ökad trafikering i framtiden på rangerbangården i Ånge gör att den behöver utvecklas. Det slår Trafikverket fast i en rapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. Rapporten redovisar en strategi där Ånge, Sundsvall och Gävle utreds tillsammans.

Rangerbangården i Ånge
Rangerbangården i Ånge Foto: Trafikverket

På uppdrag av regeringen har Trafikverket beslutat om en strategi för de åtta rangerbangårdar som finns i landet. I strategin beskriver Trafikverket hur landets åtta rangerbangårdar behöver förändras och vilka fortsatta utredningar som behöver genomföras för var och en av dem.

Ånge är Sveriges nordligaste rangerbangård och prognosen för år 2040 visar på att Ånge får en ökad trafikering. Bangården behöver utvecklas och strategin menar att fortsatt utredning är nödvändig kring hur den kan nyttjas effektivare och eventuellt öka sin kapacitet. I Sundsvall ligger den minsta rangerbangården och Trafikverket kommer att titta på om den kan omvandlas till planväxlingsgård, som har en enklare utrustning än en rangerbangård, en åtgärd som inte påverkar kapaciteten.

Trafikverket avser att gå vidare med en utredning som ser på Ånge, Sundsvall och Gävle rangerbangård tillsammans.

- Dessa tre bangårdar har starka kopplingar och kan avlasta varandra och vi vill därför utreda dom tillsammans. För att klara prognosen för år 2040, behöver Ånge och Gävle rangerbangårdar användas effektivare och eventuellt öka sin kapacitet. Trots att Sundsvall bedöms ha en hög nyttjandegrad år 2040 som rangerbangård bedömer vi ändå att den är lämplig att omvandlas till planväxlingsbangård, säger Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering Trafikverket.

Strategin för rangerbangårdarna bygger på analyser av statistik, prognos, kapacitet, kapacitetsutnyttjande och samhällsekonomi.

- Vi har haft en dialog med flera godsoperatörer och godstransportköpare. Vi har haft en kontinuerlig dialog med Green Cargo som är de som operativt arbetar med rangering på rangerbangårdarna. De har haft möjlighet att löpande lämna synpunkter på arbetet, säger Håkan Persson. 

Nästa steg som följer är att påbörja detaljerade utredningar som kommer att visa vilka åtgärder som behövs. Med hjälp av fyrstegsprincipen så ser Trafikverket först på hur man kan effektivisera nyttjandet av rangerbangården och först därefter om det finns behov av eventuella åtgärder i anläggningen.

Strategin är ett underlag inför kommande revidering av nationell plan för transportinfrastrukturen.

FAKTA: Rangerbangård och planväxlingsbangård

Det finns två typer av tågbildningsplatser; rangerbangård och planväxlingsbangård. Båda möjliggör att godsvagnar sorteras för att bilda nya tågkonstellationer. Det är metoden för hur växlingen går till som skiljer en rangerbangård från en planväxlingsbangård, där rangerbangårdar har en snabbare hantering av vagnar. Rangerbangården har en mer avancerad utrustning med rangervall, rangerbromssystem och rangerställverk. Planväxlingsbangården är en enklare anläggning.

Sveriges åtta bangårdar finns i Sävenäs, Malmö, Helsingborg, Hallsberg, Gävle, Borlänge, Ånge och Sundsvall.

Kontakter

Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering Trafikverket, 010-123 12 63

Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Bilder

Bangården i Sundsvall
Bangården i Sundsvall
Foto: Trafikverket
Ladda ned bild

Länkar

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Trafikverket tar stora steg mot ny process  för tilldelning av tågkapacitet inom EU28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.

The Swedish Transport Administration is taking steps towards the new process within the EU for the allocation of train capacity28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

To coordinate train traffic between several countries and create a reliable and harmonized process for the allocation of railway capacity has so far been a difficult nut to crack within the EU. However, within a year or so, a new european regulation is expected to be adopted for, among other things, the allocation of railway capacity, with the aim of facilitating cross-border and national traffic.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye