Ökad trafikering på rangerbangården i Ånge
Ökad trafikering i framtiden på rangerbangården i Ånge gör att den behöver utvecklas. Det slår Trafikverket fast i en rapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. Rapporten redovisar en strategi där Ånge, Sundsvall och Gävle utreds tillsammans.
På uppdrag av regeringen har Trafikverket beslutat om en strategi för de åtta rangerbangårdar som finns i landet. I strategin beskriver Trafikverket hur landets åtta rangerbangårdar behöver förändras och vilka fortsatta utredningar som behöver genomföras för var och en av dem.
Ånge är Sveriges nordligaste rangerbangård och prognosen för år 2040 visar på att Ånge får en ökad trafikering. Bangården behöver utvecklas och strategin menar att fortsatt utredning är nödvändig kring hur den kan nyttjas effektivare och eventuellt öka sin kapacitet. I Sundsvall ligger den minsta rangerbangården och Trafikverket kommer att titta på om den kan omvandlas till planväxlingsgård, som har en enklare utrustning än en rangerbangård, en åtgärd som inte påverkar kapaciteten.
Trafikverket avser att gå vidare med en utredning som ser på Ånge, Sundsvall och Gävle rangerbangård tillsammans.
- Dessa tre bangårdar har starka kopplingar och kan avlasta varandra och vi vill därför utreda dom tillsammans. För att klara prognosen för år 2040, behöver Ånge och Gävle rangerbangårdar användas effektivare och eventuellt öka sin kapacitet. Trots att Sundsvall bedöms ha en hög nyttjandegrad år 2040 som rangerbangård bedömer vi ändå att den är lämplig att omvandlas till planväxlingsbangård, säger Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering Trafikverket.
Strategin för rangerbangårdarna bygger på analyser av statistik, prognos, kapacitet, kapacitetsutnyttjande och samhällsekonomi.
- Vi har haft en dialog med flera godsoperatörer och godstransportköpare. Vi har haft en kontinuerlig dialog med Green Cargo som är de som operativt arbetar med rangering på rangerbangårdarna. De har haft möjlighet att löpande lämna synpunkter på arbetet, säger Håkan Persson.
Nästa steg som följer är att påbörja detaljerade utredningar som kommer att visa vilka åtgärder som behövs. Med hjälp av fyrstegsprincipen så ser Trafikverket först på hur man kan effektivisera nyttjandet av rangerbangården och först därefter om det finns behov av eventuella åtgärder i anläggningen.
Strategin är ett underlag inför kommande revidering av nationell plan för transportinfrastrukturen.
FAKTA: Rangerbangård och planväxlingsbangård
Det finns två typer av tågbildningsplatser; rangerbangård och planväxlingsbangård. Båda möjliggör att godsvagnar sorteras för att bilda nya tågkonstellationer. Det är metoden för hur växlingen går till som skiljer en rangerbangård från en planväxlingsbangård, där rangerbangårdar har en snabbare hantering av vagnar. Rangerbangården har en mer avancerad utrustning med rangervall, rangerbromssystem och rangerställverk. Planväxlingsbangården är en enklare anläggning.
Sveriges åtta bangårdar finns i Sävenäs, Malmö, Helsingborg, Hallsberg, Gävle, Borlänge, Ånge och Sundsvall.
Kontakter
Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering Trafikverket, 010-123 12 63
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Länkar
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Världsunikt test av tunga lastbilars säkerhetssystem20.11.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Euro NCAP har testat säkerhetssystemen för tunga lastbilar som kan rädda sju liv per år i Sverige. Sju olika varumärken har testats och betygsatts och de båda svenska lastbilsmärkena ligger i topp. Målet är att höja säkerhetsnivån på lastbilar och ge marknaden ett rankingverktyg att använda vid upphandling.
Genomfarten i Mora är klar - nu ska trafiken flyta14.11.2024 13:49:43 CET | Pressmeddelande
Inga rödljus genom Mora och fler körfält – bättre flyt och kortare restider. Fredagen den 15 november öppnar den nya genomfarten i Mora.
Trafikverket höjer förmågan att hantera händelser på vägarna inför vintern6.11.2024 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Inför stundande vinter har Trafikverket lämnat över uppdraget till regeringen där vi redogör för förbättringsåtgärder och en handlingsplan för förbättrad vinterväghållning.
Generaldirektören firade fyra nya körfält31.10.2024 07:20:11 CET | Pressmeddelande
Under onsdagen besökte Trafikverkets generaldirektör vägbyggnationen E18 Köping-Västjädra i Västmanland. Vägsträckan byggs om till ny motorväg med två körfält i vardera riktningen. 75 procent av sträckan har nu öppnat upp för trafik— ett helt år tidigare än planerat.
Regeringsuppdrag om åtgärder för stärkt järnvägsunderhåll går i mål22.10.2024 09:02:19 CEST | Pressmeddelande
Igår lämnade Trafikverket in en tredje och sista rapport till regeringen för uppdraget att redovisa åtgärder för ett stärkt järnvägsunderhåll. Av rapporten framgår att järnvägsunderhållets omfattning fortsätter öka och att den operativa förmågan stärkts.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum