Regeringsuppdrag om åtgärder för stärkt järnvägsunderhåll går i mål
Igår lämnade Trafikverket in en tredje och sista rapport till regeringen för uppdraget att redovisa åtgärder för ett stärkt järnvägsunderhåll. Av rapporten framgår att järnvägsunderhållets omfattning fortsätter öka och att den operativa förmågan stärkts.
Den 21 oktober lämnades en sista uppföljande rapport för regeringsuppdraget ”Åtgärder för att stärka genomförandet av järnvägsunderhåll och järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet. (RU LI2023/03037)” till regeringen vilket innebär att uppdraget nu är i mål.
– Att regeringsuppdraget på ett konkret sätt bidragit till att öka fokus, tempo och ansträngning i frågor kopplat till järnvägsunderhållets omfattning, nytta och effekter råder ingen tvekan om. Nu fortsätter vi tillsammans med leverantörer, entreprenörer och andra intressenter förverkliga de utvecklingsprojekt och förbättringsområden vi genom regeringsuppdraget fångat upp, samlat in och paketerat i en offensiv handlingsplan berättar uppdragsledaren Jonatan Lennartsson.
I slutrapporten ”Ökad operativ förmåga för ett närmare Sverige” framgår att järnvägsunderhållets omfattning och genomförande förväntas öka med 18 procent under 2024. Även andelen reinvesteringar fortsätter att öka vilket gör att allt fler av anläggningens alla trotjänare i form av spår och växlar, ställverk och kontaktledningar, kan tackas av till förmån för nya slitstarka komponenter. Konkreta exempel på utökningar, vid sidan av de prioriteringar som återställandet av Malmbanan krävt, där allt mer av det eftersatta underhållet därmed kunnat omhändertas under 2024 är:
- Extra spårbyte mellan Värnamo och Landeryd som genomförs samplanerat med Värnamo bangårdsombyggnad. Arbetet omfattar bland annat 12 000 meter räls, 27 växlar, 28 kontaktledningsbryggor och 126 kilometer signalkabel
- Utökat basunderhåll i och kring Norrköping som genomförs samplanerat med ställverksinläsning i Åby och öppnande av den nya godsbangården. Arbetena omfattar bland annat utbyte av plattformsövergångar, spår och växelriktning, slipers och makadambyte, rälsbyte, byggnation av banmurar och förebyggande spårväxelåtgärder.
- Extra spårbyte och dränering i Mellerud. Arbetena åtgärdar grundorsakerna till en hastighetsnedsättning på en högt trafikerad bana.
- Utökade åtgärder på kända problemväxlar inom Göteborg C som orsakat störningar för persontågstrafiken.
Utöver det lyfter rapporten flera områden där Trafikverket ser stor potential till effektiviseringar på både kort och lång sikt genom exempelvis inköp av nya maskiner, införandet av nya affärsformer och utveckling av teknik.
– Att effektivisera en så omfattande verksamhet som ett nationellt och konkurrensutsatt järnvägsunderhåll sker inte över en natt, vilket gör att anslaget i uppdraget har behövt vara både nutids- och framtidsorienterat. Men vi ser i uppdraget att vi tydligt är på väg mot ett effektivare underhåll som på ett synligt sätt bidrar till Trafikverkets fortsatta leverans av tillförlitliga och säkra järnvägar som kan används effektivt av både person- och godstrafik avslutar Jonatan Lennartsson.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Jonatan Lennartsson, uppdragsledare, 010-123 83 84
Bengt Olsson, presschef, 070-357 46 29
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Länkar
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Generaldirektören firade fyra nya körfält31.10.2024 07:20:11 CET | Pressmeddelande
Under onsdagen besökte Trafikverkets generaldirektör vägbyggnationen E18 Köping-Västjädra i Västmanland. Vägsträckan byggs om till ny motorväg med två körfält i vardera riktningen. 75 procent av sträckan har nu öppnat upp för trafik— ett helt år tidigare än planerat.
Ökad trafikering på rangerbangården i Ånge30.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Ökad trafikering i framtiden på rangerbangården i Ånge gör att den behöver utvecklas. Det slår Trafikverket fast i en rapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. Rapporten redovisar en strategi där Ånge, Sundsvall och Gävle utreds tillsammans.
Trafikverket rustar upp Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås 2025–202715.10.2024 09:00:09 CEST | Pressmeddelande
Under åren 2025–2027 utför Trafikverket stora underhålls- och investeringsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, men arbetena kommer att innebära kapacitetsbegränsningar och förändrade resmönster.
Trafikverkets tågplan för 2025 fastställd20.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.
Kostnaden för återuppbyggnaden av E6 Stenungsund lägre än väntat19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Totalkostnaden för återuppbyggnaden av E6 efter skredet i Stenungsund beräknas bli 550 miljoner kronor. I summan ingår kostnaderna för återuppbyggnaden av E6 samt kostnader för åtgärder på omledningsvägnätet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum