Tyska Turistbyrån lanserar innovativ AI-influencer
Tyska Turistbyrån lanserar sitt första AI-projekt och använder därmed artificiell intelligens i ytterligare en dimension för att marknadsföra Tyskland som resedestination internationellt.
Med lanseringen av ”Emma”, en AI-genererad influencer, skapar Tyska Turistbyrån (GNTB) en innovativ och interaktiv varumärkesambassadör som inspirerar potentiella resenärer dygnet runt i den virtuella världen till genuina reseupplevelser och personliga möten i Tyskland. Den långsiktiga visionen för Emma är att utveckla henne till en central och oumbärlig del av GNTB s digitala kommunikationsstrategi.
-Genom lanseringen av Emma som AI-influencer tar vi ytterligare ett steg i vår digitala strategi, där AI-tillämpningar spelar en viktig roll som komplement och tekniskt stöd för vår varumärkeskommunikation, säger Petra Hedorfer, GNTBs styrelseordförande. Emma kan redan i inspirationsfasen av kundresan fungera som en innovativ brygga mellan potentiella resenärer och verkliga, oförglömliga upplevelser i Tyskland. Hon kommer att verka parallellt med våra redan framgångsrikt etablerade strukturer för influencer-marknadsföring. Genom samarbete med ’klassiska’ influencers genererade vi förra året 148 miljoner visningar på deras sociala mediekanaler. Tyska Turistbyråns AI-strategi bygger på teknisk innovation, men den ersätter inte de personliga upplevelserna och mötena i reselandet Tyskland, utan optimerar resenärens kundresa på ett serviceorienterat sätt.
AI-influencer-projektet har utvecklats av GNTB i samarbete med agenturen Startup Creator och bygger på den modernaste tekniken.
Personan
Emma är en modern, världsvan kvinna från Berlin som är hemma i den digitala världen. Hon är i 35-årsåldern, teknik- och reseintresserad och kombinerar sin kärlek till ny teknik med sin passion för att resa i Tyskland. På sitt Instagram-konto @EmmaTravelsGermany inspirerar Emma sina följare att upptäcka Tyskland, följer dem på vägen och delar sina erfarenheter på ett underhållande och informativt sätt. På längre sikt kommer Emma inte bara att tillhandahålla information utan också fungera som en personlig reseguide och skapa skräddarsydda resvägar baserade på användarnas individuella intressen.
Den tekniska bakgrunden
Emma är en helt AI-genererad ”digital människa”. Tack vare avancerade djupinlärningsalgoritmer och stora språkmodeller (LLMs) kan hon interagera med sina följare i chattformat på över 20 språk. Vid årets slut kommer AI-assistenten även kunna få tillgång till realtidsdata från GNTBs Knowledge Graph, utöver informationen som finns på www.germany.travel.
Den växande betydelsen av AI i GNTBs arbete
Med ”Emma” öppnar GNTB ett nytt kapitel i användningen av artificiell intelligens. Redan idag har AI en stor påverkan på många delar av GNTBs arbete; i samarbetet med den internationella reseindustrin, i kundkommunikationen och i marknadsföringen.
Globalt använder allt fler online-resebyråer AI för att analysera och optimalt marknadsföra turistutbudet. GNTB stöder denna utveckling genom sitt Open Data-projekt, där GNTBs Knowledge Graph redan innehåller över en halv miljon maskinläsbara dataset om turistattraktioner, turer, evenemang och infrastrukturdata som är tillgängliga för nedladdning. Dessa data förbättrar synligheten för Tysklands turistutbud på internationella onlineplattformar.
När det gäller att nå konsumenter hjälper den artificiella intelligensen turistbyrån att förstå kunderna bättre och skapa skräddarsydda erbjudanden. Sedan 2020 har en AI-driven chattbot svarat på kundfrågor på GNTBs webbplats dygnet runt, och även inom immersiva teknologier som VR, AR och smarta högtalare har GNTB länge använt AI för att inspirera slutanvändare.
AI-tillämpningar är idag en integrerad del av Tyska Turistbyråns vardag, särskilt inom marknadsföring där det finns en mängd användningsmöjligheter. GNTB använder AI i utveckling och genomförande av digitala marknadsföringsverktyg, exempelvis för att skapa material som bilder och videor, för textgenerering, översättningar och grafisk design. Med tydlig kommunikation säkerställer GNTB ett ansvarsfullt förhållningssätt till de möjligheter som AI-tillämpningar innebär.
Träffa Emma här:
https://youtube.com/shorts/x0EMXhk60CM
Instagram @EmmaTravelsGermany
Nyckelord
Kontakter
Matthias HoffmannProjektledare marknadsföring och pressTyska Turistbyrån
matthias.hoffmann@germany.travelDokument
Länkar
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Spektakulär nyårsshow vid fyren - tiotusentals besökare väntas vid Östersjökusten30.10.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För 25:e året i rad kommer Warnemündes välbekanta fyr att lysas upp på nyårsdagen, den 1 januari 2025. Som tidigare år förväntas tiotusentals människor komma för att uppleva Warnemündes Turmleuchten då fyren firas med en av Europas största nyårsshower - en blandning av ljus, laser, fyrverkerier, liveuppträdanden och ett stort festivalområde.
Golf i norra Tyskland förlänger säsongen25.7.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande
De 17 golfbanorna i delstaten Mecklenburg-Vorpommern i norra Tyskland har under de senaste åren blivit mer attraktiva för spelare från Skandinavien. Fördelen med banorna är bland annat att de är skapade i harmoni med naturen och mycket moderna. Dessutom erbjuder landet många andra aktiviteter vid sidan om golfbanan, så att till exempel barn inte blir uttråkade under en golfsemester.
Festival med strandbad och arkitektur i Usedom25.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Kurorten Ahlbeck står i centrum när de tyska badorterna Ahlbeck, Heringsdorf och Bansin firar sin historiska badarkitektur med stort program från den 8 till 15 september 2024. På kvällarna kommer den stora piren med sin historiska byggnad och restaurangen Ahlbecker Hof att lysas upp med rörliga bilder. Den 280 meter långa Ahlbecker-piren är Tysklands äldsta pir och ett känt landmärke.
Schwedenfest i Wismar visar på tradition och gemenskap24.7.2024 11:10:49 CEST | Pressmeddelande
Vänskapen med Sverige står i centrum för den 23:e Schwedenfest i Wismar, som pågår mellan den 15 och 18 augusti 2024. I år är det också premiär för en ny festöl med svensk form.
Gastronomiska höjdpunkter i kurorten Binz24.7.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Gastronomin i den lilla kurorten Binz har utvecklats positivt de senaste åren och utmärker sig idag genom en stor mångfald. Här innebär ”dricka brunn” inte bara hälsosamt vatten utan även spa, god mat och vacker arkitektur. Binz ligger längst österut på ön Rügen i norra Tyskland, med utsikt över Östersjön.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum