Tyska Turistbyrån

Tyska Turistbyrån lanserar innovativ AI-influencer

Dela

Tyska Turistbyrån lanserar sitt första AI-projekt och använder därmed artificiell intelligens i ytterligare en dimension för att marknadsföra Tyskland som resedestination internationellt.

Emma är en modern, världsvan kvinna från Berlin som är hemma i den digitala världen.
Emma, en helt digital influencer, arbetar för Tyska Turistbyrån © AI-genererad bild: DZT/Flovision

Med lanseringen av ”Emma”, en AI-genererad influencer, skapar Tyska Turistbyrån (GNTB) en innovativ och interaktiv varumärkesambassadör som inspirerar potentiella resenärer dygnet runt i den virtuella världen till genuina reseupplevelser och personliga möten i Tyskland. Den långsiktiga visionen för Emma är att utveckla henne till en central och oumbärlig del av GNTB s digitala kommunikationsstrategi.

-Genom lanseringen av Emma som AI-influencer tar vi ytterligare ett steg i vår digitala strategi, där AI-tillämpningar spelar en viktig roll som komplement och tekniskt stöd för vår varumärkeskommunikation, säger Petra Hedorfer, GNTBs styrelseordförande. Emma kan redan i inspirationsfasen av kundresan fungera som en innovativ brygga mellan potentiella resenärer och verkliga, oförglömliga upplevelser i Tyskland. Hon kommer att verka parallellt med våra redan framgångsrikt etablerade strukturer för influencer-marknadsföring. Genom samarbete med ’klassiska’ influencers genererade vi förra året 148 miljoner visningar på deras sociala mediekanaler. Tyska Turistbyråns AI-strategi bygger på teknisk innovation, men den ersätter inte de personliga upplevelserna och mötena i reselandet Tyskland, utan optimerar resenärens kundresa på ett serviceorienterat sätt.

AI-influencer-projektet har utvecklats av GNTB i samarbete med agenturen Startup Creator och bygger på den modernaste tekniken.

Personan

Emma är en modern, världsvan kvinna från Berlin som är hemma i den digitala världen. Hon är i 35-årsåldern, teknik- och reseintresserad och kombinerar sin kärlek till ny teknik med sin passion för att resa i Tyskland. På sitt Instagram-konto @EmmaTravelsGermany inspirerar Emma sina följare att upptäcka Tyskland, följer dem på vägen och delar sina erfarenheter på ett underhållande och informativt sätt. På längre sikt kommer Emma inte bara att tillhandahålla information utan också fungera som en personlig reseguide och skapa skräddarsydda resvägar baserade på användarnas individuella intressen.

Den tekniska bakgrunden

Emma är en helt AI-genererad ”digital människa”. Tack vare avancerade djupinlärningsalgoritmer och stora språkmodeller (LLMs) kan hon interagera med sina följare i chattformat på över 20 språk. Vid årets slut kommer AI-assistenten även kunna få tillgång till realtidsdata från GNTBs Knowledge Graph, utöver informationen som finns på www.germany.travel.

Den växande betydelsen av AI i GNTBs arbete

Med ”Emma” öppnar GNTB ett nytt kapitel i användningen av artificiell intelligens. Redan idag har AI en stor påverkan på många delar av GNTBs arbete; i samarbetet med den internationella reseindustrin, i kundkommunikationen och i marknadsföringen.

Globalt använder allt fler online-resebyråer AI för att analysera och optimalt marknadsföra turistutbudet. GNTB stöder denna utveckling genom sitt Open Data-projekt, där GNTBs Knowledge Graph redan innehåller över en halv miljon maskinläsbara dataset om turistattraktioner, turer, evenemang och infrastrukturdata som är tillgängliga för nedladdning. Dessa data förbättrar synligheten för Tysklands turistutbud på internationella onlineplattformar.

När det gäller att nå konsumenter hjälper den artificiella intelligensen turistbyrån att förstå kunderna bättre och skapa skräddarsydda erbjudanden. Sedan 2020 har en AI-driven chattbot svarat på kundfrågor på GNTBs webbplats dygnet runt, och även inom immersiva teknologier som VR, AR och smarta högtalare har GNTB länge använt AI för att inspirera slutanvändare.

AI-tillämpningar är idag en integrerad del av Tyska Turistbyråns vardag, särskilt inom marknadsföring där det finns en mängd användningsmöjligheter. GNTB använder AI i utveckling och genomförande av digitala marknadsföringsverktyg, exempelvis för att skapa material som bilder och videor, för textgenerering, översättningar och grafisk design. Med tydlig kommunikation säkerställer GNTB ett ansvarsfullt förhållningssätt till de möjligheter som AI-tillämpningar innebär.

Träffa Emma här:

https://youtube.com/shorts/x0EMXhk60CM

Instagram @EmmaTravelsGermany

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Länkar

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye