Tyska Turistbyrån lanserar innovativ AI-influencer
Tyska Turistbyrån lanserar sitt första AI-projekt och använder därmed artificiell intelligens i ytterligare en dimension för att marknadsföra Tyskland som resedestination internationellt.
Med lanseringen av ”Emma”, en AI-genererad influencer, skapar Tyska Turistbyrån (GNTB) en innovativ och interaktiv varumärkesambassadör som inspirerar potentiella resenärer dygnet runt i den virtuella världen till genuina reseupplevelser och personliga möten i Tyskland. Den långsiktiga visionen för Emma är att utveckla henne till en central och oumbärlig del av GNTB s digitala kommunikationsstrategi.
-Genom lanseringen av Emma som AI-influencer tar vi ytterligare ett steg i vår digitala strategi, där AI-tillämpningar spelar en viktig roll som komplement och tekniskt stöd för vår varumärkeskommunikation, säger Petra Hedorfer, GNTBs styrelseordförande. Emma kan redan i inspirationsfasen av kundresan fungera som en innovativ brygga mellan potentiella resenärer och verkliga, oförglömliga upplevelser i Tyskland. Hon kommer att verka parallellt med våra redan framgångsrikt etablerade strukturer för influencer-marknadsföring. Genom samarbete med ’klassiska’ influencers genererade vi förra året 148 miljoner visningar på deras sociala mediekanaler. Tyska Turistbyråns AI-strategi bygger på teknisk innovation, men den ersätter inte de personliga upplevelserna och mötena i reselandet Tyskland, utan optimerar resenärens kundresa på ett serviceorienterat sätt.
AI-influencer-projektet har utvecklats av GNTB i samarbete med agenturen Startup Creator och bygger på den modernaste tekniken.
Personan
Emma är en modern, världsvan kvinna från Berlin som är hemma i den digitala världen. Hon är i 35-årsåldern, teknik- och reseintresserad och kombinerar sin kärlek till ny teknik med sin passion för att resa i Tyskland. På sitt Instagram-konto @EmmaTravelsGermany inspirerar Emma sina följare att upptäcka Tyskland, följer dem på vägen och delar sina erfarenheter på ett underhållande och informativt sätt. På längre sikt kommer Emma inte bara att tillhandahålla information utan också fungera som en personlig reseguide och skapa skräddarsydda resvägar baserade på användarnas individuella intressen.
Den tekniska bakgrunden
Emma är en helt AI-genererad ”digital människa”. Tack vare avancerade djupinlärningsalgoritmer och stora språkmodeller (LLMs) kan hon interagera med sina följare i chattformat på över 20 språk. Vid årets slut kommer AI-assistenten även kunna få tillgång till realtidsdata från GNTBs Knowledge Graph, utöver informationen som finns på www.germany.travel.
Den växande betydelsen av AI i GNTBs arbete
Med ”Emma” öppnar GNTB ett nytt kapitel i användningen av artificiell intelligens. Redan idag har AI en stor påverkan på många delar av GNTBs arbete; i samarbetet med den internationella reseindustrin, i kundkommunikationen och i marknadsföringen.
Globalt använder allt fler online-resebyråer AI för att analysera och optimalt marknadsföra turistutbudet. GNTB stöder denna utveckling genom sitt Open Data-projekt, där GNTBs Knowledge Graph redan innehåller över en halv miljon maskinläsbara dataset om turistattraktioner, turer, evenemang och infrastrukturdata som är tillgängliga för nedladdning. Dessa data förbättrar synligheten för Tysklands turistutbud på internationella onlineplattformar.
När det gäller att nå konsumenter hjälper den artificiella intelligensen turistbyrån att förstå kunderna bättre och skapa skräddarsydda erbjudanden. Sedan 2020 har en AI-driven chattbot svarat på kundfrågor på GNTBs webbplats dygnet runt, och även inom immersiva teknologier som VR, AR och smarta högtalare har GNTB länge använt AI för att inspirera slutanvändare.
AI-tillämpningar är idag en integrerad del av Tyska Turistbyråns vardag, särskilt inom marknadsföring där det finns en mängd användningsmöjligheter. GNTB använder AI i utveckling och genomförande av digitala marknadsföringsverktyg, exempelvis för att skapa material som bilder och videor, för textgenerering, översättningar och grafisk design. Med tydlig kommunikation säkerställer GNTB ett ansvarsfullt förhållningssätt till de möjligheter som AI-tillämpningar innebär.
Träffa Emma här:
https://youtube.com/shorts/x0EMXhk60CM
Instagram @EmmaTravelsGermany
Nyckelord
Kontakter
Matthias HoffmannProjektledare marknadsföring och pressTyska Turistbyrån
matthias.hoffmann@germany.travelDokument
Länkar
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Hemma-hos-semester på privat herrgård20.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under de senaste årtiondena har gods och herrgårdar i den nordtyska regionen Mecklenburg genomgått omfattande renoveringar. Många av dessa historiska hus har nya verksamhetsområden och drivs av ägarna, som sätter sin egen prägel på husen utifrån sina intressen och färdigheter.
Stjärnskådning från sängen – i genomskinliga bubbeltält15.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under mottot ”Släck lamporna – tänd stjärnorna” erbjuder Schloss Krugsdorf övernattning i så kallade bubbeltält. Tälten ligger i slottsparken och lockar med en förtrollande panoramavy och fri utsikt över en spektakulär stjärnhimmel. För den som inte vill laga mat ute erbjuder slottet en romantisk middag med en gourmetkock.
F.d fängelse blir nytt hotell i Wismar12.11.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
I juni 2024 öppnade hotell Das Kittchen mitt i Wismars historiska stadskärna. Byggnaden från 1890 var tidigare bland annat en ungdomsanstalt och flera detaljer från dess är fortfarande synliga. Fönstren på framsidan är gallerförsedda, och även inuti byggnaden finns galler bevarade.
Upplev tre världshav på nära håll5.11.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
I början av nästa år kommer Meeresmuseum i Stralsund att utvidgas med ett nytt stort akvarium i form av ett karibiskt rev med dess marina invånare. En 80 kvadratmeter stor lutande glasruta, synlig från tre våningsplan, gör att revet kan upplevas från vattenytan ner till botten, som vid en dykning. Utöver det Karibiska havet finns även akvarium som visar djur och natur i Stilla havet och Indiska oceanen.
Spektakulär nyårsshow vid fyren - tiotusentals besökare väntas vid Östersjökusten30.10.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För 25:e året i rad kommer Warnemündes välbekanta fyr att lysas upp på nyårsdagen, den 1 januari 2025. Som tidigare år förväntas tiotusentals människor komma för att uppleva Warnemündes Turmleuchten då fyren firas med en av Europas största nyårsshower - en blandning av ljus, laser, fyrverkerier, liveuppträdanden och ett stort festivalområde.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum