Lidl Sverige

Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt

Dela

Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.

Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt
Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt

– Vi hoppas att tiden med skatten på plastbärkassar har förändrat vanor och att fler kunder numera föredrar flergångskassar. Men om de ändå väljer att köpa en plastpåse på Lidl bidrar deras köp också till satsningar i framtida hållbarhetslösningar, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Under 2020 infördes skatten på plastbärkassar i Sverige. Det innebar en prishöjning på 3 kronor. Den 1 november 2024 avskaffas skatten, vilket gör att priset på plastpåsar sänks. Men istället för att sänka priset med 3 kronor, sänker Lidl priset med 2,60 kr och satsar resterande 40 öre i Lidl Future Initiatives – Lidls egen fond som investerar i hållbara lösningar kopplade till dagligvaruhandeln.

– Lidl Future Initiatives är vårt sätt att uppmuntra till entreprenörskap och stötta projekt som löser problem och utmaningar kring vår egen verksamhet. Vi ser väldigt mycket fram emot att hjälpa ambitiösa personer med sina innovationer för att bidra till en bättre framtid, säger Robert Stekovic.

Genom Lidl Future Initiatives ger Lidl Sverige stöd till hållbarhetsprojekt som löser utmaningar såväl i som utanför dagligvarukedjans egen verksamhet. Tidigare projekt inkluderar bland andra investeringar i innovationsbolaget Saveggy, som utvecklat ett tunt skikt som ersätter plasten på gurkor. Det första året som medel delades ut var 2019, då tio miljoner kronor delades ut till fem pristagare. Sedan starten har Lidl Sverige delat ut över 21 miljoner kronor via Lidl Future Initiatives.

Mer information om Lidl Future Initiatives >>

Nyckelord

Kontakter

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye