Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt
Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.
– Vi hoppas att tiden med skatten på plastbärkassar har förändrat vanor och att fler kunder numera föredrar flergångskassar. Men om de ändå väljer att köpa en plastpåse på Lidl bidrar deras köp också till satsningar i framtida hållbarhetslösningar, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Under 2020 infördes skatten på plastbärkassar i Sverige. Det innebar en prishöjning på 3 kronor. Den 1 november 2024 avskaffas skatten, vilket gör att priset på plastpåsar sänks. Men istället för att sänka priset med 3 kronor, sänker Lidl priset med 2,60 kr och satsar resterande 40 öre i Lidl Future Initiatives – Lidls egen fond som investerar i hållbara lösningar kopplade till dagligvaruhandeln.
– Lidl Future Initiatives är vårt sätt att uppmuntra till entreprenörskap och stötta projekt som löser problem och utmaningar kring vår egen verksamhet. Vi ser väldigt mycket fram emot att hjälpa ambitiösa personer med sina innovationer för att bidra till en bättre framtid, säger Robert Stekovic.
Genom Lidl Future Initiatives ger Lidl Sverige stöd till hållbarhetsprojekt som löser utmaningar såväl i som utanför dagligvarukedjans egen verksamhet. Tidigare projekt inkluderar bland andra investeringar i innovationsbolaget Saveggy, som utvecklat ett tunt skikt som ersätter plasten på gurkor. Det första året som medel delades ut var 2019, då tio miljoner kronor delades ut till fem pristagare. Sedan starten har Lidl Sverige delat ut över 21 miljoner kronor via Lidl Future Initiatives.
Mer information om Lidl Future Initiatives >>
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Premiär för Lidl i Hallonbergen21.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under torsdagsmorgonen slog Lidl Sverige upp portarna för sin andra butik i Sundbyberg. Den nya butiken är belägen i hjärtat av Hallonbergen centrum. Inför en skara köpsugna konsumenter klippte Sundbybergs kommunstyrelseordförande Peter Schilling bandet i snörusket som dragit in över landet och förklarade butiken öppnad.
Lidl Sverige officiell partner till 2025 IIHF Ishockey-VM20.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
När herrarnas 2025 IIHF Ishockey-VM avgörs i Sverige och Danmark den 9–25 maj 2025 är Lidl Sverige officiell partner till turneringen. Lidl kommer därför att närvara i matcharenorna under samtliga matcher som spelas i Sverige.
Lidl Sverige förlänger samarbetet med Handbollslandslaget20.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige tecknar avtal som förlänger samarbetet med Handbollslandslaget med ytterligare tre år. Det ursprungliga avtalet från 2019 förlängs för andra gången, och kommer nu att gälla fram till 2027. Samarbetet gäller både de svenska dam- och herrlandslagen.
Magiska jultider hos Lidl – skänker intäkter och samlar in pengar till Sveriges Stadsmissioner18.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige kommer under november och december ha ett gosedjur och ett leksakståg till försäljning i alla Lidls butiker. Dessutom kommer kunderna att kunna skänka 10 kronor i kassan. Alla intäkter går oavkortat till Sveriges Stadsmissioners matverksamhet runtom i landet så att fler familjer får äta sig mätta.
Klyftpotatis från Lidl vinner smaktest15.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten har redaktionen på Allt om Mat testat olika sorters klyftpotatis. Med fyra av fem möjliga poäng plockar kryddade potatisklyftor från Lidl hem en delad första plats i redaktionens smaktest. En topplacering att vara stolt över.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum