Nytt konstnärligt samarbete mellan Umeåbaserade Art by Mira och A Non Smoking Generation
Den Umeåbaserade konstnären Art by Mira har designat ett julkort till förmån för den icke-vinstdrivande organisationen A Non Smoking Generation. Kortet skickas i form av en digital julhälsning och hela kostnaden på 20 kronor går direkt till organisationens arbete med att skydda barn och unga från tobaks-/nikotinprodukter.
Umeåkonstnären Mira Kurkiala, som marknadsför och säljer sin konst under namnet Art by Mira, har inlett ett samarbete med A Non Smoking Generation, en ideell organisation som arbetar med att förebygga tobaks-/nikotinbruk bland barn och unga. Helt utan ersättning har Mira designat ett julkort som ligger till grund för en digital julkampanj där samtliga intäkter från försäljningen går till A Non Smoking Generations arbete.
- Jag vill vara med och stötta A Non Smoking Generation för att barn, ungdomar och kommande generationer ska slippa hamna i tobaks- och nikotinberoende. Inte bara försämrar det hälsan för barn och unga utan också främjar konsumtionen av tobak omoraliska tobaksföretag. A Non Smoking Generation ger ökad kunskap till barn och unga om hur tobaksindustrin påverkar hälsa, miljö och hållbar utveckling och jag vill självklart vara med och stötta deras viktiga arbete, säger Mira.
Julkampanjen inleds måndag den 4 november och då finns julkortet att köpa för 20 kronor via A Non Smoking Generations hemsida och sociala kanaler. Kortet skickas digitalt via sms och avsändaren bestämmer själv vad hälsningen ska vara samt datum och tid för leverans till mottagaren.
- Vi är så glada och tacksamma för att Mira vill engagera sig i kampen för nikotinfria barn och unga genom sin vackra konst. Vårt gemensamma mål är att julkorten skänker glädje till nära och kära samtidigt som vi sprider ett viktigt budskap och får intäkter till arbetet för barns hälsa, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Om Art by Mira:
Mira är en Umeåbaserad konstnär som i ett intuitivt flöde av färger från jordpigment och akryl skapar tavlor med naturen som utgångspunkt. Hon använder flera lager med färg och börjar med att måla en akvarell-liknande och abstrakt grund för att sedan addera mer realistiska detaljer. Fantasin får ta stor plats och hennes målningar är ofta en blandning mellan verkliga och fiktiva miljöer. Ett viktigt inslag i hennes konst är att hon skapar egna pigment från stenar, jord, aska och kol som hon samlat på sig runt Västerbotten. Hon ser skapandet av jordpigment som en konst i sig själv.
Om A Non Smoking Generation:
Sedan 1979 har A Non Smoking Generation arbetat för att färre barn och unga ska börja använda tobak/nikotin, och emot tobaksindustrins oetiska metoder. Organisationen sprider kunskap direkt till unga via föreläsningar i skolor, olika event och via sociala medier, samt arbetar med opinionsbildning för att påverka politiker att stifta starkare lagar som skyddar barn och unga.
För mer information om samarbetet eller julkampanjen, vänligen kontakta:
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44
Mira Kurkiala, artbymira.contact@gmail.com, 072-716 32 54
Nyckelord
Om oss
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Brynäs IF, Gävle Kommun och A Non Smoking Generation i samarbete för nikotinfria barn och unga26.9.2024 14:40:34 CEST | Pressmeddelande
Allt fler ungdomar luras in i ett nikotinberoende genom godisliknande vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar även bruket av traditionella cigaretter bland skolelever runt om i landet. Den här utvecklingen vill Brynäs IF och Gävle kommun vända på tillsammans med A Non Smoking Generation.
Sveriges unga kan motverka slaveriet på tobaksodlingar16.9.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
En ny Novusundersökning visar att en av fem unga vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa, och bara en av tio vet att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter. Samtidigt fortsätter nikotinbruket bland svenska ungdomar att öka. Nu beger sig A Non Smoking Generation ut på sin årliga föreläsningsturné för att vända denna trend och ge unga nya starka argument – barnarbete, slavliknande arbetsvillkor och miljöförstöring – för att avstå från alla former av tobak och nikotin.
Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.
Kända profiler tar ställning för en nikotinfri generation31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 har ett 30-tal inflytelserika profiler tagit ställning för A Non Smoking Generation och barn och ungas rätt till ett nikotinfritt liv. Allt ifrån artister, skådespelare, influencers och TV-personligheter delar bilder och videor på Instagram och TikTok för att sprida kunskap och uppmärksamma tobaksindustrins oetiska strategier i samband med World No Tobacco Day.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum