Många elever med F i matematik har inte fått det stöd de har rätt till
Elever som lämnar grundskolan med slutbetyget F i matematik har ofta haft svårt att nå målen även tidigare under skolgången. Trots det har få av dessa elever fått särskilt stöd under en längre tid. Det visar en ny rapport från Skolverket.

Var sjätte niondeklassare lämnade i år grundskolan utan behörighet till gymnasieskolans nationella program. För många av dessa elever är det ett godkänt betyg i matematik som saknas för att nå behörighet.
Skolverket har följt niorna med slutbetyget F i matematik bakåt i tiden. Nästan hälften hade betyget F i matematik i årskurs 6 och bara en fjärdedel klarade alla nationella delprov i årskurs 3.
– Det visar att många elever som inte når godkända betyg i matematik har haft svårigheter redan tidigt under skolgången, i vissa fall så tidigt som i lågstadiet. Det tyder på att skolan många gånger brister i sitt arbete med att ge eleverna det stöd de behöver och har rätt till för att nå målen, säger Sanna Vent, undervisningsråd på Skolverket.
Få elever har fått tidiga stödinsatser
Trots dessa tidiga tecken på svårigheter för många av eleverna med slutbetyget F i matematik, fick bara 60 procent av dessa elever särskilt stöd någon gång under sin grundskoletid. De som har fått stödinsatser har i de flesta fall fått det under ett enskilt år och särskilt stöd har ofta satts in i de senare årskurserna.
– Det är allvarligt att det särskilda stödet ofta sätts in först i högstadiet. Då kan det vara för sent. Forskning visar att elever som får stöd tidigt har större chans att lyckas i skolan och nå målen, säger Sanna Vent.
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har tagit fram ett digitalt material till skolorna för att ge stöd i arbetet med att ta reda på om en elev är i behov av särskilt stöd. Innehållet utgår från skollagen och Skolverkets allmänna råd om extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram: Stöd till skolor för utredning av en elevs behov av särskilt stöd.
Utvecklingsområden
Det pågår en översyn av hur arbetet med stöd och särskilt stöd i skolan ska förbättras i den statliga utredningen En förbättrad elevhälsa. Skolverket ser positivt på att detta ses över men bedömer också att följande punkter behöver prioriteras för att alla elever ska få rätt stöd i rätt tid:
- Arbetet med garantin för tidiga stödinsatser förstärks på skolorna så att elever tidigt i skolgången kan få det stöd de behöver och har rätt till.
- Skolhuvudmän analyserar sina behov av och förstärker tillgången till specialpedagogisk kompetens, i synnerhet i förskoleklassen och lågstadiet.
- Skolhuvudmän ser över behovet av och skapar bättre förutsättningar för kompetensutveckling för lärarna för att de på bästa sätt ska kunna stödja elevers kunskapsutveckling i språk och matematik.
- Det behövs etablerade rutiner och arbetssätt kring överlämning för att bättre möta elevers behov vid övergångar mellan skolor och stadier. Detta eftersom statistiken visar en tydlig nedgång från årskurs 6 till årskurs 7 av andelen elever som får särskilt stöd, vilket kan vara ett tecken på att det finns brister i överlämningen mellan skolor och stadier.
Här hittar du rapporten: Skolgången för elever med slutbetyg F
Fakta: Elevens rätt till särskilt stöd
Om en elev riskerar att inte uppfylla de kriterier för kunskaper som framgår av kursplanerna, ska eleven ges stöd. Stödet kan ges i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen. Om detta inte är tillräckligt, ska skolan skyndsamt utreda elevens behov av särskilt stöd, som innebär mer omfattande insatser.
Om en elev är i behov av särskilt stöd så ska eleven få det. Det är rektorns ansvar att ett åtgärdsprogram utarbetas där det framgår vilka behoven är, vilka stödinsatser som ska sättas in samt hur och när insatserna ska utvärderas.
Relaterat
Slutbetygen för årskurs 9 sjunker (skolverket.se)
Särskilt stöd i grundskolan - aktuell statistik (skolverket.se)
Pågående statlig utredning: En förbättrad elevhälsa (regeringen.se)
Nyckelord
Bilder

Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum