Rekordinsamling i Rosa Bandet, men fortfarande går var femte kvinna inte på sin mammografi
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj slår nytt rekord och samlar in 102 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Pengarna har samlats in genom försäljning av rosa band och armband, genom privatpersoner och föreningars egna insamlingar och inte minst genom viktiga samarbetspartners som sålt rosa produkter där en del av intäkterna har gått till Cancerfonden.

— Hela Sverige har visat ett fantastiskt stöd och engagemang under årets kampanj. Jag vill tacka alla privatpersoner och företag som har bidragit till ett resultat som verkligen kommer göra skillnad i arbetet mot cancer, säger Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.
Den samiska textilkonstnären Britta Marakatt-Labba har designat årets rosa band och budskapet har varit tydligt och uppskattat- livet är skört men forskningen ger hopp.
Insamlingen är väldigt viktig för att kunna fortsätta driva forskningen framåt, med nya framsteg som leder till att färre drabbas av cancer och fler överlever en cancerdiagnos. Dödligheten i bröstcancer har minskat avsevärt de senaste åren och i dag överlever nära 9 av 10 som får en bröstcancerdiagnos.
Mer än var femte kvinna i Sverige uteblir från sin mammografi
— Forskningens framsteg talar för sig själva, men även om vi har kommit långt finns det fortfarande mycket kvar att göra. Förra året fick omkring 8 900 kvinnor i Sverige beskedet att de har bröstcancer. Initiativ som det nationella mammografiprogrammet har lett till att fler fall upptäcks i ett tidigare skede, vilket ökar chansen till överlevnad. Ändå visar en ny granskning att mer än var femte kvinna i Sverige uteblir från denna kanske livsavgörande undersökning. Samhället behöver göra mer för att nå dessa kvinnor, säger Ulrika Årehed Kågström.
Cancerfondens vision är ett samhälle där färre drabbas av cancer, fler botas och där de som lever med cancer har ett långt liv med god livskvalitet. För att nå denna vision har Cancerfonden satt upp mål för 2030, som ska bidra till att minska de påverkbara cancerfallen, möjliggöra tidigare upptäckt, öka antalet botade och säkerställa god livskvalitet under och efter en cancerdiagnos.
Läs mer om Cancerfondens mål för 2030 här: https://www.cancerfonden.se/om-oss/mal-och-vision
Om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år sedan 2003, med syfte att samla in pengar till cancerforskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare i viktiga frågor. Pengarna som samlas in fördelas till den mest lovande forskningen oavsett cancerform. Under kampanjen fokuserar Cancerfonden på bröstcancer och frågor med relevans för bröstcancer i sitt kunskapsspridande och opinionsbildande arbete. Rosa Bandet är en kampanj som drivs i samarbete med viktiga företagspartners såsom ICA, Lindex, Apotek Hjärtat, Interflora, Nordic Wellness och Hemtex. Läs mer om årets kampanj, samarbetspartners och designer här: Rosa Bandet 2024 | Cancerfonden
Nyckelord
Kontakter
Tamara SamadiPresskontakt
Tel:076 814 74 62tamara.samadi@cancerfonden.seBilder

Om oss
Cancerfondens vision är att besegra cancer
Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Vi är en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning. Sedan 1951 har vi delat ut nära 14 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid.
Följ Cancerfonden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cancerfonden
Vårsolen är här – men oroande apptrend kan öka risken för hudcancer1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
När vårsolen äntligen tittar fram är det många som längtar ut. Men med vårens första solstrålar kommer också en ökad risk för att bränna sig – något som på sikt kan leda till hudcancer. Cancerfonden uppmanar därför till ökad försiktighet och vill samtidigt varna för en ny, apptrend bland unga: att använda UV-appar för att få så mycket sol som möjligt.
Cancerfonden satsar 19,1 miljoner på cancerforskning vid GU26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Cancerfonden tillkännager att 19,1 miljoner kronor tilldelas forskare vid Göteborgs universitet för att driva banbrytande cancerforskning. Bland årets anslagsmottagare finns forskare tidigt i karriären som får möjlighet att säkra sin finansiering för nya upptäckter.
Cancerfonden satsar 45,7 miljoner på cancerforskning vid KI26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Cancerfonden investerar 45,7 miljoner kronor i cancerforskning vid Karolinska Institutet, vilket gör KI till det universitet som får störst andel av årets anslag för forskartjänster.
6 miljoner till cancerforskare vid LiU26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Cancerfonden ger 6 miljoner kronor till cancerforskare vid Linköpings universitet. Forskningen vid LiU bidrar till framsteg inom tidig diagnostik och individanpassad behandling av cancer.
Cancerfonden satsar 19 miljoner på cancerforskning vid Lunds Universitet – AI i bröstcancerscreening i fokus26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Cancerfonden beslutar att dela ut 19 miljoner kronor till cancerforskare vid Lunds universitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum