Håll Sverige Rent

Håll Sverige Rent nominerade till Signumpriset

Dela

Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke – både kommunikativt och juridiskt. Signumpriset är instiftat av Groth & Co och delas 2025 ut för 30:e gången. Håll Sverige Rent är en av de nominerade till priset.

Håll Sverige Rent är nominerade till Signumpriset 2025. Foto: Håll Sverige Rent / Emma Grann
Håll Sverige Rent är nominerade till Signumpriset 2025. Foto: Håll Sverige Rent / Emma Grann

I över 40 år har Håll Sverige Rent arbetat långsiktigt för att förankra normen att inte skräpa ner – ett arbete som behövs för varje ny generation. Nu är Håll Sverige Rent är en av de nominerade till Signumpriset 2025. 

– Vår målmedvetenhet har byggt ett varumärke som står för handling och ansvar, något vi är stolta över att förmedla. Nomineringen till Signumpriset är ett erkännande för vårt engagemang och ett kvitto på att vårt budskap fortsätter att nå ut och inspirera till en framtid fri från skräp, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent. 

Övriga nominerade är GöteborgsOperan, Liljeholmens Group, Svensk Fastighetsförmedling och Ving Sverige. Vem som vinner presenteras den 16 januari på Stora Varumärkesdagen. 

Läs mer om Signumpriset på www.signumpriset.se

Håll Sverige Rents varumärkesresa 

1963: Svenska Naturskyddsföreningen startar kampanjen "Håll Naturen Ren" med fokus på nedskräpning. Symbolen med de tre granarna som speglas i vatten skapas. 

1982–1983: Aluminiumreturburkar införs, och Håll Sverige Rent bildas som en ideell stiftelse av Naturvårdsverket och Returpack för att motverka nedskräpning och främja återvinning. 

1983–2014: Organisationen startar Grön Flagg och Skräpplockardagarna för att engagera unga samt kampanjer för återvinning och avfallshantering. De utvecklar också riktade insatser för att hantera överblivna läkemedelsrester, skrotbilar och miljödiplomering av hotell och hamnar. Under en period driver de även en båtbottenvätt för att minska föroreningar i sjöar och hav. 

2015 och framåt: Håll Sverige Rent moderniserar sitt varumärke, fokuserar på förebyggande arbete och en enhetlig visuell identitet. Organisationen uppdaterar också sina värderingar och bygger en enhetlig varumärkesplattform med fokus på att stärka budskapet "Ingen skräpar ner." 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Håll Sverige Rent är nominerade till Signumpriset 2025. Foto: Håll Sverige Rent / Emma Grann
Håll Sverige Rent är nominerade till Signumpriset 2025. Foto: Håll Sverige Rent / Emma Grann
Ladda ned bild

Om oss

Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.

Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.

Följ Håll Sverige Rent

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent

Så kan sopslarvet i avfallsrummen minska20.11.2024 09:15:00 CET | Pressmeddelande

Fler bostadsbolag rapporterar problem med nedskräpning, dumpning och felaktig avfallshantering i och runt om soprum. Det kan leda till ökade kostnader och skapa otrivsel bland boende. Men det finns lösningar: en nyligen genomförd beteendestudie av Håll Sverige Rent, Nordic Behaviour Group och Stadsmissionen Östergötland hos ett större bostadsbolag visar att insatser för att minska olovlig dumpning gett tydliga resultat – 38 % färre olovliga dumpningar och 57 % förbättrad miljö i grovsoprummen.

Pantbeteende i skärgården – vad hindrar besökare från att göra rätt?4.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

De allra flesta skärgårdsbesökare vill göra rätt val för miljön, bara de får rätt förutsättningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent, Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) och Coca-Cola i Sverige. Tydligare ansvarsfördelning, bättre samarbeten samt lättillgänglig information och material till besökare är nyckelåtgärderna som kan minska nedskräpningen och öka insamling i skärgården.

Plastpåseskatten tas bort – risk för ökad konsumtion och nedskräpning29.10.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande

Konsumtionen av plastpåsar har minskat kraftigt i Sverige till följd av den skatt som infördes i maj 2020. På kort tid har användningen gått från 90 till 17 påsar per person och år. Redan den 1 november 2024 tas skatten på plastpåsar bort och handeln räknar med att fler kunder kommer att välja plastpåsar igen. – Det finns en stor risk att vi återgår till en ohållbar konsumtion av plastpåsar, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye