Miljöpartiet de gröna

Amanda Lind vald till nytt språkrör för Miljöpartiet

28.4.2024 13:52:00 CEST | Miljöpartiet de gröna | Pressmeddelande

Dela

Miljöpartiets extra kongress har valt Amanda Lind till nytt språkrör. Tillsammans med Daniel Helldén kommer hon nu att leda partiet. 

Nyvalda språkröret Amanda Lind gratuleras av Daniel Helldén.
Nyvalda språkröret Amanda Lind gratuleras av Daniel Helldén.

– Jag är otroligt tacksam och glad för det förtroende jag har fått från Miljöpartiets medlemmar. Jag ser så mycket fram emot att bära den rollen med stolthet, för Sverige behöver en hoppfull, grön politik, säger Amanda Lind. 

Amanda Lind har tidigare varit kultur- och demokratiminister, partisekreterare och kommunalråd i Härnösands kommun. Nu lämnar hon rollen som ordförande i riksdagens kulturutskott för att bli språkrör för Miljöpartiet.

– Vi behöver stå starka i berättelsen om att en annan värld är möjlig, och vara en tydlig röst för något annat. För ett Sverige och ett EU som tar klimatansvar och säkrar att omställningen sker rättvist. Det arbetet ser jag fram emot att ta vidare tillsammans med Daniel, säger Amanda Lind.

Valet skedde efter en öppen process i partiet, där medlemmar har kunnat delta i utfrågningar och samtal med alla kandidater. Amanda Lind kommer nu att leda Miljöpartiet som språkrör tillsammans med Daniel Helldén, språkrör sedan 2023.

– Jag ser mycket fram emot att leda partiet tillsammans med Amanda. Nu blickar vi framåt, och längtar till att göra en stark valrörelse ihop där vi ska visa varför en röst på Miljöpartiet är en röst för demokratin, naturen och klimatet, säger Daniel Helldén.  

Miljöpartiets extrakongress genomfördes digitalt söndagen den 28 april.

Kontakter

Om Miljöpartiet de gröna

Miljöpartiet de gröna har vuxit fram ur rörelserna för miljö, fred och jämställdhet. Idag gör vi Sverige grönare.
Vi bryr oss om allt levande, världens alla människor och kommande generationer.

Följ Miljöpartiet de gröna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Miljöpartiet de gröna

Miljöpartiet: Ny strategi för fossilfri livsmedelsförsörjning stärker Sveriges beredskap4.6.2026 15:09:51 CEST | Pressmeddelande

Svensk matproduktion är idag oerhört känslig för globala prischocker på fossil energi. Att produktionen av vår mat förlitar sig på en obehindrad tillgång till fossil energi skadar inte bara klimatet, utan påverkar också våra matpriser, vår beredskap och gör Sverige sårbart. Det är därför hög tid att inrätta en strategi för fossiloberoende matproduktion och minskad sårbarhet i lantbruket.

Amanda Lind och Daniel Helldén på valturné: Sverige vinner på grön politik20.5.2026 18:39:38 CEST | Pressmeddelande

Idag åker Miljöpartiets språkrör Amanda Lind och Daniel Helldén ut på årets första valturné. På temat “Sverige vinner på grön politik” ska språkrören de kommande dagarna besöka Västmanlands län, Uppsala län och Stockholms län för att träffa människor, kampanja och se exempel på hur satsningar på klimat, natur och jämlikhet stärker Sverige i praktiken. Turnén börjar i Västerås ikväll och fortsätter sedan till Uppsala, Bålsta och avslutas i Stockholm. Turnén övergår sedan i nationell valupptakt i Stockholm i helgen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye