Konsumentverket

Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad

Dela

Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.

- Vi noterar att domstolen inte delar vår syn på bankernas ansvar vid den här typen av bedrägerier. De drabbade har inte samtyckt till att skicka över pengarna till en bedragare, utan agerat i tron att de räddar sina pengar. Bankkunderna har dessutom haft anledning att förutsätta att banken ska agera på ett sätt som skyddar deras pengar, säger biträdande KO Kristofer Johannesson.

Tingsrättens bedömning

Tingsrätten anser att bankens överföring från konsumentens konto till bedragarna inte varit obehörig enligt betalningstjänstlagen, eftersom överföringen har skett på begäran av konsumenten. Tingsrätten har också gjort bedömningen att konsumenten inte har bevisat att banken borde ha agerat på ett annat sätt. Banken är därför inte skyldig att betala tillbaka pengarna till konsumenten.

KO kommer att överklaga domen för konsumentens räkning.

Bakgrund

Under många år har bedrägerier mot bankkunder ökat kraftigt. Sätten att luras har blivit fler och många har förlorat mycket stora summor till bedragarna. Sommaren 2022 kom en dom från Högsta domstolen som ökade drabbade konsumenters möjligheter att få pengarna tillbaka av banken efter ett bedrägeri. Men HD-domen har inte blivit vägledande för alla typer av bankbedrägerier. När utsatta bankkunder manipuleras att själva föra över pengar till bedragarna hjälper den inte. Med nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden får den drabbade i dessa fall ta hela förlusten själv.

John-Erik förlorade 100 000 kronor

En av dem som drabbats är John-Erik. Han blev uppringd av en bedragare som påstod att han utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor hade försvunnit från hans bankkonto. Eftersom han lurades att själv swisha över pengarna har banken inte velat ersätta honom. KO har bistått John-Erik i domstolsprocessen vid Stockholms tingsrätt. Syftet med KO:s engagemang är att få fram mer och tydligare domstolspraxis. Förhoppningen är att det ska leda till att bankerna måste ta ett större ansvar att förhindra bedrägerier, och att fler drabbade kan få pengarna tillbaka av banken.

Kontakt för medierna: biträdande KO Kristofer Johannesson via presstjänsten tfn 054-194020

Domen kan begäras ut via Stockholms tingsrätt, målnummer T 18737-23

Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se

Följ Konsumentverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye