Svensk Dagligvaruhandel

FAKTA OM MATEN: Är priset verkligen allt?

Dela

Ett stort fokus har legat på matpriser de senaste åren. Men mervärden som kvalitet, hållbarhet och ursprung spelar fortfarande en viktig roll i konsumenternas beslut, det visar en ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel.

Svenska hushåll har blivit mer prismedvetna de senaste åren. Lågprismarknaden har växt och kampanjandelen har ökat.  Men en ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar att pris är en av flera faktorer som påverkar konsumenternas köpbeslut.

Rapporten Fakta om Maten: Är priset verkligen allt? avslöjar att svenska hushålls konsumtionsmönster är mångfacetterade och varierade. Förutom pris väger faktorer som kvalitet, hållbarhet och ursprung också tungt i konsumentens val.

- Vi ser idag en konsument som söker balans mellan pris och mervärden som kvalitet och hållbarhet. En väl fungerande dagligvarumarknad erbjuder ett brett utbud som möter olika behov, från lågpris till premiumprodukter, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Rapporten visar att konsumentens efterfrågan är komplex. För hushåll med en stramare budget är det viktigt att hitta de lägsta priserna, medan andra är villiga att betala mer för varor med högre kvalitet eller svenska produkter.

Andelen ekologiskt har börjat återhämta sig, efter att ha minskat under perioden av hög inflation. Det finns även stor efterfrågan på svenskproducerade varor, bland annat för låg antibiotikaanvändning och bidrag till Sveriges försörjningsförmåga.

Den 14 november bjuder Svensk Dagligvaruhandel in till ett frukostwebbinarium för att presentera rapporten och diskutera pris och andra mervärden. Rapporten följs en paneldiskussion om konsumenternas skiftande preferenser. Anmäl dig här.

Rapporten "Är priset verkligen allt?" finns tillgänglig för nedladdning från Svensk Dagligvaruhandels hemsida här.

Om rapportserien Fakta om maten

Fakta om maten är en rapportserie som belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport fokuserar på en specifik frågeställning och syftar till att öka förståelsen för branschen.

Rapporterna produceras av HUI Research tillsammans med Ek. Dr. Fredrik Bergström, på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel. Läs tidigare publicerade rapporter här.

För ytterligare frågor kontakta;
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Kontakter

Dokument

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Dave & Jon’s Dadlar är Årets Dagligvara 202410.10.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods, dadlar smaksatta med svenskarnas favoritsmaker. Förutom äran vinner Famora Foods Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye