Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.0
Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar:
”Svensk Dagligvaruhandel välkomnar regeringens uppdaterade livsmedelsstrategi, Livsmedelsstrategin 2.0, och ser fram emot att analysera den i detalj. Den bekräftar livsmedelskedjans samhällsviktiga roll och tydliggör branschens koppling till flera centrala politikområden – från näringsliv och handel till beredskap och miljö. Att tre ministrar presenterar strategin visar att livsmedelsfrågorna har en självklar plats på den politiska dagordningen.
Det är positivt att strategin tydligt betonar lönsamhet och konkurrenskraft som grund för en stark livsmedelskedja. Företag i alla led behöver långsiktiga och stabila förutsättningar för att ställa om för klimat och stärka beredskapen. Lönsamma och konkurrenskraftiga företag är en förutsättning för investeringar i exempelvis logistik, energieffektivisering och ökad produktion vid kris eller ytterst krig.
Det nya säkerhetsläget gör beredskap och en robust livsmedelsförsörjning till centrala delar av strategin. Dagligvaruhandeln vill särskilt betona vikten av fungerande transport- och handelsvägar för att säkerställa en stabil tillgång till livsmedel. Sverige är en del av den europeiska inre marknaden, och strategin måste därför harmoniera med EU:s arbete för ökad konkurrenskraft, hållbarhet och försörjningsberedskap.
Vi välkomnar satsningar på regelförenkling, åtgärder mot livsmedelsfusk och minskat matsvinn – viktiga insatser för en robust livsmedelsförsörjning. Det är också positivt att strategin innehåller mätbara mål och exportsatsningar. Den aviserade utredningen för livsmedelskedjan i Norrland bör dessutom omfatta förutsättningarna för att driva livsmedelsbutiker i glesbygd.
Nu hoppas vi att strategin inte stannar vid att bli en skrivbordsprodukt. Enklare regelverk och effektivare myndighetsprocesser är avgörande för att företagen ska kunna utvecklas och stärka hela kedjan. Dagligvaruhandeln samverkar redan aktivt med myndigheter inom områden som beredskap, regelförenkling, matsvinn och livsmedelskontroller. Vi ser fram emot att strategin omsätts i praktisk handling, där det offentliga och näringslivet drar åt samma håll för att stärka den svenska livsmedelskedjan.”
Läs mer på regeringens hemsida: https://www.regeringen.se/informationsmaterial/2025/03/livsmedelsstrategi-2.0
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seLänkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.
Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande
Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.
Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt
Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.
Enklare etablering och mindre regelkrångel kan dämpa matprisökningarna20.3.2025 16:51:52 CET | Pressmeddelande
Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen och LRF var på torsdagen inbjudna till ett möte med finansminister Elisabeth Svantesson och landsbygdsminister Peter Kullgren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum