Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.0

Dela

Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar:

”Svensk Dagligvaruhandel välkomnar regeringens uppdaterade livsmedelsstrategi, Livsmedelsstrategin 2.0, och ser fram emot att analysera den i detalj. Den bekräftar livsmedelskedjans samhällsviktiga roll och tydliggör branschens koppling till flera centrala politikområden – från näringsliv och handel till beredskap och miljö. Att tre ministrar presenterar strategin visar att livsmedelsfrågorna har en självklar plats på den politiska dagordningen. 

Det är positivt att strategin tydligt betonar lönsamhet och konkurrenskraft som grund för en stark livsmedelskedja. Företag i alla led behöver långsiktiga och stabila förutsättningar för att ställa om för klimat och stärka beredskapen. Lönsamma och konkurrenskraftiga företag är en förutsättning för investeringar i exempelvis logistik, energieffektivisering och ökad produktion vid kris eller ytterst krig.

Det nya säkerhetsläget gör beredskap och en robust livsmedelsförsörjning till centrala delar av strategin. Dagligvaruhandeln vill särskilt betona vikten av fungerande transport- och handelsvägar för att säkerställa en stabil tillgång till livsmedel. Sverige är en del av den europeiska inre marknaden, och strategin måste därför harmoniera med EU:s arbete för ökad konkurrenskraft, hållbarhet och försörjningsberedskap.

Vi välkomnar satsningar på regelförenkling, åtgärder mot livsmedelsfusk och minskat matsvinn – viktiga insatser för en robust livsmedelsförsörjning. Det är också positivt att strategin innehåller mätbara mål och exportsatsningar. Den aviserade utredningen för livsmedelskedjan i Norrland bör dessutom omfatta förutsättningarna för att driva livsmedelsbutiker i glesbygd.

Nu hoppas vi att strategin inte stannar vid att bli en skrivbordsprodukt. Enklare regelverk och effektivare myndighetsprocesser är avgörande för att företagen ska kunna utvecklas och stärka hela kedjan. Dagligvaruhandeln samverkar redan aktivt med myndigheter inom områden som beredskap, regelförenkling, matsvinn och livsmedelskontroller. Vi ser fram emot att strategin omsätts i praktisk handling, där det offentliga och näringslivet drar åt samma håll för att stärka den svenska livsmedelskedjan.”

Läs mer på regeringens hemsida: https://www.regeringen.se/informationsmaterial/2025/03/livsmedelsstrategi-2.0

Kontakter

Länkar

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye