Skobranschens tuffa månad: Oktoberförsäljningen faller kraftigt
Svensk Handels Stilindex för oktober månad visar att mode- och skohandeln kämpar vidare i ett klimat präglat av konsumenternas försiktighet.
Trots vissa positiva signaler inom e-handeln och damsegmentet håller mildvädret tillbaka efterfrågan på varmare kläder och skor, vilket påverkar försäljningen negativt.
Den totala försäljningen av kläder ökade marginellt med 0,4 % jämfört med föregående månad, medan skoförsäljningen sjönk hela -8,7 %. Resultatet slår den här månaden ganska olika mellan de olika segmenten och kanalerna. E-handeln har på klädsidan fortsatt att utvecklas bättre än fysisk handel, och även skor tappar lite mindre i e-handeln än i fysiska butiker. Men konsumtionen har ännu inte lyft totalt sett, trots räntesänkningar.
– Det är uppenbart att konkurrensen om kunderna är hård och vi ser tydligt att köpkraften fortsatt är svag. Trots att vi nu noterar mer handlingskraft från Riksbanken är det uppenbart att delar av handeln har det väldigt tufft, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
– Vi fortsätter att påminna om att modehandeln är en bransch som är väderberoende. Oktober månads ovanligt höga temperaturer har också hållit tillbaka försäljningen av varmare plagg och skor, vilket vi nu ser avspeglas i månadens siffror.
Med viktiga handelshögtider runt hörnet, i form av Black Week och julhandeln, finns ändå förhoppningar om att branschen kan få ett välbehövligt lyft.
– Slutet på året är extremt viktig för stora delar av modebranschen, och handeln välkomnar tusentals extrajobbare under perioden. Men för att så ska kunna ske även fortsättningsvis krävs att handelsföretagen ges rätt förutsättningar för att verka och växa. Vi hoppas utöver Riksbanken att även regeringen fortsätter sitt arbete med att stärka hushållens köpkraft, säger Sofia Larsen.
Oktober 2024-2023 |
Oktober 2024-2022 |
|
Kläder |
0,4 % |
6,0 % |
Skor |
-8,7 % |
4,5% |
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Svensk Handel varnar: Rådande hyresnivåer leder till tomma stadskärnor14.11.2024 10:11:51 CET | Pressmeddelande
De senaste årens extrema hyreshöjningar på över 20 procent har slagit hårt mot handelsföretagen. Tomma butikslokaler blir en allt vanligare syn i städer och köpcentrum runt om i landet. Nya siffror från Svensk Handels Hyresdatabas visar att upp till en fjärdedel av en butiks omsättning går till hyra. Denna historiskt höga andel förändras inte av det mer normala KPI-talet på 1,6 procent som SCB presenterade idag.
Svensk Handel – välkommet räntebesked från Riksbanken7.11.2024 09:34:33 CET | Pressmeddelande
Torsdagens räntebesked från Riksbanken välkomnas av Svensk Handel, som efterfrågat en dubbelsänkning under en längre tid. Det behövs för en bransch som sett kraftiga fall i volymförsäljningen under de senaste två åren.
Second hand-försäljningen ökade under Q330.10.2024 06:49:46 CET | Pressmeddelande
Pre Loved-indikatorn för september visar att begagnatmarknaden omsatte 1,3 miljarder kronor i september. Två av tio konsumenter uppger att de har handlat begagnat i september. Den totala second hand-försäljningen ökade dessutom jämfört med föregående kvartal.
Trots ökad optimism bland handelsföretagen är verkligheten fortsatt tuff29.10.2024 07:09:52 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Handelsbarometer för september månad visar en något splittrad bild. Partihandeln och dagligvaruhandeln ser något ljusare bild på framtiden, medan sällanköpsvaruhandeln tydligt backar efter en stark förbättring av sentimentet i september.
Halloweenfirandet växer i Sverige – omsätter 1,6 miljarder kronor28.10.2024 17:00:01 CET | Pressmeddelande
En undersökning från Svensk Handel visar att 64 procent av svenskarna nu planerar att fira Halloween, en ökning från förra årets 55 procent. I synnerhet yngre personer och barnfamiljer har omfamnat firandet; hela 85 procent av de tillfrågade med barn i hushållet tänker delta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum