Black Week blir viktig för handeln
En av årets viktigaste handelshögtider är snart här. Svensk Handels prognos inför Black Week 2024 visar att försäljningen under högtiden förväntas nå 9,7 miljarder kronor vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.
Enligt Svensk Handels undersökning planerar sex av tio svenskar att handla under Black Week. Detta är en tydlig ökning från förra året, då fyra av tio planerade att göra inköp. Även om detta är ett positivt tecken, kvarstår flertalet utmaningar för handeln, där många företag kämpar för sin överlevnad. Black Week och den kommande julhandeln kan bli avgörande för årets resultat.
Black Week – en viktig injektion
Black Week är en välkommen försäljningshögtid, givet de utmaningar handeln mött under senare år. Fortsatt vittnar handelsföretagen om en verklighet där konsumenternas köpkraft är låg.
– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation. Black Week ger en viktig injektion, men den löser inte de utmaningar som branschen fortsatt står inför säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:
Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.
Ökat intresse, men färre julklappar
Intresset för Black Week är högre än tidigare, särskilt bland yngre konsumenter. Mode och skönhet fortsätter att dominera som de mest populära kategorierna, medan hemelektronik tappar något. Däremot planerar färre konsumenter att köpa julklappar under veckan jämfört med förra året, vilket kan tyda på en något försiktigare konsumtion.
Handeln vill göra rätt
Under Black Week ställs handeln inför både ett högt tempo och höga förväntningar från konsumenterna. De nya reglerna i prisinformationslagen, som kräver transparens och noggrannhet i all prisinformation, innebär ytterligare utmaningar för företagen.
– Vi uppmanar givetvis alla våra medlemmar att säkerställa korrekt prisinformation, vilket en överväldigande majoritet också gör. Man bör dock från myndighetshåll lyssna på de varningssignaler som kommer från branschen. Det är ett faktum att reglerna inte alltid är lätta att följa, säger Maria Mikkonen.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Trots Black Week – Inget lyft för modehandeln12.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för november visar att Black Week inte gav den skjuts modehandeln hoppats på. Totalt ökade försäljningen av kläder endast 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.
En delseger i frågan om Stockholms miljözon29.11.2024 14:31:44 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel och Visita välkomnar länsstyrelsens beslut om att tillfälligt stoppa införandet av miljözon klass 3 i Stockholms innerstad. - Vi hoppas naturligtvis att beslutet att stoppa miljözon 3 blir permanent, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel
Årets Modejulklapp 2024 – Denimplagget28.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel Stil har utsett denimplagget till Årets Modejulklapp 2024, ett tidlöst och mångsidigt plagg som förenar hållbarhet och stil.
Begagnat för 1,3 miljarder kronor i oktober27.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Pre Loved-indikatorn från Svensk Handel visar att den svenska second hand-marknaden omsatte 1,3 miljarder kronor under månaden. Intresset är fortsatt stort och snart stundar den viktiga julhandeln.
Tuffa tider till trots - framtidstron ökar i handeln25.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Handelsbarometer för november 2024 visar en välkommen uppgång i framtidstron hos svenska handlare. Samtidigt fortsätter många svenska handelsföretag att kämpa i motvind med höga kostnader och minskad köpkraft bland hushållen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum