Elgiganten låter gamers omvandla digitala tillgångar ”skins” till hemelektronik
Genom så kallade ”skins” kan kläder, vapen och utrustning ändra utseende i spel - något som har blivit alltmer eftertraktat och värdefullt inom gamingkulturen. Samtidigt har det blivit populärt att byta skins mot pengar om dessa ligger och samlar digitalt damm. Därför lanserar Elgiganten en ny betalmetod som gör det möjligt för gamers att omvandla skins till hemelektronik i kedjans fysiska butiker.

Den globala marknaden för digitala tillgångar i spel, även kallat skins, har vuxit mycket de senaste åren. För många gamers är skins – digitala föremål som ändrar utseendet på vapen, karaktärer eller andra objekt i spel – både eftertraktade och värdefulla. Skins kan samlas, handlas eller bytas inom spelplattformar och marknaden är värderad till 50 miljarder dollar.
Men digitala tillgångar är ofta inlåsta i den digitala spelvärlden och används främst för transaktioner mellan spelare eller för att köpa spel. För de gamers som vill byta skins mot pengar tillkommer istället dyra transaktionsavgifter på 15–30 procent. En utmaning för gaming communitys över hela världen.
Hemelektronikkedjan Elgiganten lanserar nu en ny betalmetod där gamers tryggt och avgiftsfritt kan omvandla sina digitala tillgångar till hemelektronik i kedjans fysiska butiker. Betalmetoden kallas GamePay och fokuserar initialt på skins från Counter Strike 2 (CS2).
– Med GamePay vill vi erbjuda det svenska gaming communityt något alldeles extra när vi knyter samman två världar. Vi tror att GamePay är en glimt in i framtiden, där digitala tillgångar som skins kommer att vara en lika vanlig betalmetod som vilken som helst. Vad du äger i spelen ska vara lika värdefullt som det som finns i din plånbok, säger Alexander Åberg, gamingansvarig på Elgiganten.
GamePay lanseras exklusivt den 22–24 november 2024 på världens största gamingfestival DreamHack, som nu öppnar för första gången på Stockholmsmässan. GamePay finns i Elgigantens butik på festivalen (2000 kvm) för alla med CS2-skins över 18 år.
Kontakter
Linnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Fler svenskar säkrar hemmet med kameraövervakning22.12.2025 09:49:36 CET | Pressmeddelande
Julen är en tid då många lämnar hemmet för att fira med nära och kära. Men samtidigt ökar risken för inbrott. Elgiganten ser en tydlig trend: försäljningen av smarta övervakningslösningar har ökat markant under året. Tillsammans med Arlo delar Elgiganten tips för hur svenskarna kan skydda hemmet med smart kameraövervakning.
Elgiganten bjuder in alla till digitalt julfirande18.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
På julafton öppnar Elgiganten dörrarna till ett digitalt julfirande för alla som vill känna gemenskap – oavsett om man är ensam, sjuk eller bara vill ha sällskap innan sitt eget firande. Tillsammans med gamingprofilen L22 bjuder man in till fyra timmar av julstämning, julklappsutdelningar och samtal.
Elgigantens fond donerar julklappar till lokalsamhällen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Inför julen ökar behovet av stöd dramatiskt, det rapporterar flera hjälporganisationer i landet. Många oroar sig för att inte ha råd att fira jul eller ge julklappar till sina barn. Samtidigt fortsätter Elgiganten en mångårig tradition med att under julen minska digitalt utanförskap genom projektet Julfonden. Där får bolagets varuhus och butiker över hela landet donerar produkter till hjälporganisationer för att skapa en bättre jul.
Teknikprylarna som väntas bli julens stora favoriter10.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en rekordstark Black Friday har Elgiganten analyserat sin egen försäljningsstatistik för att förutse vad som kommer ligga under granen i år. Trenden är tydlig: hårda klappar dominerar – från spelkonsoler och LEGO till hörlurar, smart belysning och glassmaskiner.
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum