Moment Group

Rapporten för tredje kvartalet är publicerad

Dela

Ett kvartal med ökad omsättning men försämrad lönsamhet

Martin du Hane
Martin du Hane

VD HAR ORDET

Omsättningen under tredje kvartalet ökade, jämfört med motsvarande period föregående år, men rörelseresultat gick i motsatt riktning. Våra show- och aktivitetsarenor påverkades fortsatt negativt av det tuffa konjunkturläge restaurangbranschen vittnar om, med lägre gästantal som följd. Detta balanserades till viss del av den ökade omsättning och det starka rörelseresultatet inom affärsområdet Event & Communication. Sommarmånaderna är en lugnare period men under juli har sommarteatrarna haft en hög beläggning samtidigt som produktionerna med premiärer under september följer plan. Återigen konstaterar vi att bredden av verksamheter i koncernen är en styrka då en nedgång inom någon del kan kompenseras av att andra verksamheter fortsatt går starkt.

Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 228 msek (200 msek) med ett rörelseresultat på -19 msek (-8 msek).  Det är glädjande att konstatera att affärsområde Event & Communication fortsatt går mycket starkt liksom sommarteatrarna. Våra show- och aktivitetsarenor har däremot fortsatt haft utmaningar med lönsamheten. Ackumulerat för året uppgick omsättningen till 735 msek (648 msek) och rörelseresultatet till -33 msek (-11 msek). Våra verksamheter har en stor säsongsvariation och våra arenors resultatgenerering sker till stor del under det fjärde kvartalet, ett kvartal där intjäningen vanligtvis överstiger årsresultatet.

Vi är glada att vi i augusti kunde berätta av vi förvärvat legendariska Lorensbergsteatern, en av Göteborgs främsta teaterscener. 2Entertain och Vicky Nöjesproduktion tillträder, genom det gemensamma bolaget Oscarsteatern AB, Lorensbergsteatern den 7 januari 2025. Detta innebär att vi får ytterligare en spelplats för våra många framgångsrika teater- och musikalproduktioner. Förvärvet innebär dessutom att vi får fler gäster som vi kan ha en dialog med och det är en bonus att teatern ligger i Göteborg där koncernen har sitt huvudkontor.

Med tungt hjärta beslutade vi i september att stänga ner verksamheten på Hamburger Börs i Stockholm efter att vi under en längre period hade brottats med lönsamhetsproblem. Med en ökad kostnadsmassa och en i sammanhanget orimlig hyresnivån blev det dessvärre inte hållbart att fortsätta. Nu pågår arbetet med att finna en lösning som minskar vårt risktagande och samtidigt är hållbar på sikt.

Vi går ur perioden med en likviditet på 72 msek (79 msek). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till 13 msek (25 msek). Nedgången är hänförlig till den försämrade lönsamheten men kompenseras till viss del av en lägre kapitalbindning i våra verksamheter. Under perioden uppgår våra investeringar till 4 msek (17 msek) efter att vi medvetet valt att vara försiktiga med anledning av konjunkturläget.

Kvartalets kassaflöde landar på 12 msek (-8 msek) och förbättringen mot föregående år beror på den amortering av Superlånefaciliteten om 35 msek som gjordes i juni 2023 i kombination med upptagandet av ett brygglån i juli 2024. Brygglånet uppgick till 17,5 msek och togs för att täcka vårt kapitalbehov med anledning av likvidkrävande genomföranden inom affärsområde Event & Communication. Lånet kommer att slutamorteras i mitten av december 2024.

En indikation på försäljningsläget framåt är de förutbetalda biljettintäkterna som vid utgången av perioden uppgick till 127 msek (121 msek). Siffran påverkas dock av hur produktionsportföljen skiljer sig åt mellan åren.

Det pågår mycket arbete som på sikt kommer bära frukt och göra att vi även fortsatt kan erbjuda relevanta upplevelser och nå ut till ännu fler gäster och kunder med allt vi har. Konjunkturläget är fortsatt tufft men vi arbetar fokuserat med det vi kan påverka med siktet inställt mot de finansiella målen 2028 vi kommunicerade för ett år sedan; 1,3 miljarder i omsättning, 8-10% i rörelsemarginal och inte under 5 i räntetäckningsgrad på rullande 12 månader.

Att erbjuda upplevelser är inte bara en god affärsidé, det bidrar också till ett mer hållbart samhälle, där gemenskap och välbefinnande står i centrum. Våra erbjudanden är i grunden mer hållbara än mycket annan konsumtion men det innebär inte att vi kan slå oss till ro. Vi står alla inför ett viktigt arbete för en mer hållbar framtid och inom vår koncern är hållbarhet inte bara ett mål, det är en resa som involverar alla våra verksamheter. Välkommen att läsa mer om vårt hållbarhetsarbete på www.momentgroup.com.

När jag är ute på våra arenor och olika genomföranden ser jag med stolthet vad våra medarbetare gör för att skapa alla dessa minnesvärde upplevelser för våra gäster. Jag är helt övertygad om att det fysiska mötet och att uppleva saker tillsammans med andra ger positiv energi och blir allt viktigare i en omvärld många av oss upplever som allt tuffare.

Med det hoppas jag få nöjet att träffa fler av er inom en nära framtid och passar på att önska en fin julhelg när det blir dags.

Göteborg 15 november 2024  

Martin du Hane
Group CEO 

Läs hela rapporten här >>

Kontakter

Bilder

Martin du Hane
Martin du Hane
Ladda ned bild

Länkar

Moment Group - upplevelsekoncernen

Med en palett av starka varumärken och femton arenor i Skandinaviens största städer är Moment Group en av de ledande aktörerna inom upplevelsebranschen.

Show, musikal, teater, konsert, dinnerparty, club, event, aktivitetsrestauranger och bistro är en del av det som står på menyn inom koncernen och verksamheterna delas in i fyra olika affärsområden.

Varje år skapas upplevelser för fler än två miljoner gäster och verksamheterna utgår från egna arenor och kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Malmö.

Moment Group omsätter drygt en miljard, har fler än 400 medarbetare, är listat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontoret i Göteborg.

Följ Moment Group

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Moment Group

Ballbreaker blir Green Key-certifierat21.11.2024 08:04:07 CET | Pressmeddelande

Ballbreaker har nått en ny nivå i sitt hållbarhetsarbete genom att få sin konferensverksamhet certifierad genom Green Key, en internationellt erkänd miljömärkning för anläggningar inom besöksnäringen. Certifieringen är ett kvitto på att Ballbreaker uppfyller höga krav inom 13 olika hållbarhetsområden, samtidigt som den stärker engagemanget för att fortsätta utveckla verksamheten för en hållbar framtid.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye