Årets julklapp ”tråkig” enligt 9 av 10 konsumenter
Svenska konsumenter är inte imponerade av årets julklapp – unisex-doften. Hela 9 av 10 tycker att valet är tråkigt, och endast 4 % planerar att köpa den, enligt en ny undersökning från DealGuru. "Det enda som kommer dofta i jul är granen," konstaterar Johan Selin, VD på DealGuru.
– Varför utse en "årets julklapp" om valet varken engagerar eller väcker köplust hos konsumenterna? frågar Johan Selin. Förra året missade man helt trenden med airfryers, som enligt en Demoskop-undersökning toppade svenskarnas önskelistor. I år har man valt något som konsumenterna tycker är tråkigt. Håller HUI Research på att tappa fingertoppskänslan? undrar Johan Selin.
HUI har utsett årets julklapp i över 30 år och har genom åren bjudit på både succéer, som CD-spelaren 1991 och DVD-spelaren 2000, men också floppar.
– Unisex-doften kanske inte blir en lika stor flopp som "mobillådan" 2019, men när 9 av 10 konsumenter tycker att valet är tråkigt, kan man konstatera att HUI har misslyckats med sitt uppdrag, säger Johan Selin.
Unisex-doften riskerar nu att hamna på listan över årets julklappar som floppat. När DealGuru, en community för personer som gillar shopping, rabatter och erbjudanden, frågade sina medlemmar om de planerar att köpa den i julklapp, svarade endast 4 % ja.
Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes den 14 till 15 november i DealGurus Facebook-grupp "DealGuru Community", som samlar över 5 000 fyndjägare från hela Sverige. Frågan som ställdes var: "Årets julklapp är unisex-doften. Vad tycker du om det?" Deltagarna fick välja mellan två svarsalternativ: "Roligt val, jag kommer köpa" och "Tråkigt val, jag kommer inte köpa".
Resultatet visar att 96 % av deltagarna anser att valet är tråkigt och inte planerar att köpa årets julklapp. Totalt deltog 137 svenska konsumenter i undersökningen.
Kontakter
Johan SelinVd DealGuru AB
Tel:+46 73 53 56 598johan@dealguru.seOm DealGuru
DealGuru är en community för alla som älskar rabatter och erbjudanden. Genom DealGurus app och webbplats kan medlemmar dela tips om de bästa dealsen och hjälpa varandra att spara både tid och pengar. DealGuru grundades i Lund 2022 av Johan Selin och Lasse Järvinen.
Följ DealGuru
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från DealGuru
Gratisprinsessans tips – så fyndar du på Black Week26.11.2024 06:07:00 CET | Pressmeddelande
Black Week är här, och årets största shoppingvecka bjuder på både möjligheter och fallgropar. Med lite planering och smarta strategier kan man som konsument spara stort utan att spendera i onödan, menar fyndproffset Malin Persson.
Singles Day är överskattad – större rabatter att vänta under Black Week8.11.2024 06:07:00 CET | Pressmeddelande
Nästan 9 av 10 svenska konsumenter planerar att hoppa över Singles Day, och i stället spara sina pengar till Black Week i år, visar en ny undersökning från DealGuru.
Allt tuffare för barnfamiljer efter prisrusning på svenska nöjesparker5.9.2024 06:07:00 CEST | Pressmeddelande
Kostnaden för att besöka svenska nöjesparker har ökat med 39 % sedan 2018, där ett besök kan kosta en barnfamilj tusentals kronor. Detta samtidigt som många familjer kämpar för att få ekonomin att gå ihop, vilket har lett till en kraftig ökning i efterfrågan på rabatter till svenska nöjesparker, visar en sammanställning från Dealguru.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum