Utländsk e-handel stärker greppet – jobb och företagande står på spel
Svensk Handels E-handelsindikator för oktober visar att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra året.
Trots att snittköpesumman per e-handelskonsument, drygt 1 900 kronor, är oförändrad från förra året, har andelen konsumenter som e-handlar stigit från 67 till 71 procent – vilket driver tillväxten.
– E-handeln i Sverige fortsätter att växa, men konkurrensen hårdnar, särskilt från internationella lågprisaktörer som Temu och Shein. Svenska företag måste möta denna utmaning genom innovation och hållbara lösningar för att vinna och behålla konsumenternas förtroende, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Utländska aktörer ökar kraftigt - 600 000 handlade på Temu och Shein
En betydande del av ökningen i e-handel kan kopplas till utländska lågprisaktörer. I oktober handlade nästan 600 000 svenska konsumenter från någon av de kinesiska plattformarna Temu och Shein. Samtliga månader under 2024 har fler e-handlat från utländska företag än föregående år. Totalt har andelen av e-handelskonsumtionen som går till utländska företag stigit från 8 procent i fjol till 12 procent i år. Samtidigt har omsättningen från utländska aktörer ökat med cirka 60 procent.
– För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel, säger Per Ljungberg.
En tuff utmaning och en stor möjlighet
Sverige har en stark tradition som exportnation, och många svenska e-handelsföretag har redan stora framgångar internationellt. Men utmaningarna på hemmaplan är tydliga. Höga kostnader och ojämlika villkor i konkurrensen med utländska aktörer hämmar tillväxtmöjligheterna.
– Svenska företag har en unik möjlighet att stärka sin position globalt, men det kräver fortsatt satsning på innovation, förbättrade villkor för företagande och kundupplevelser i världsklass. Det är så vi når en ledande position i omställningen till en ännu mer hållbar handel, avslutar Per Ljungberg.
Fakta från E-handelsindikatorn – oktober 2024
- Omsättning: 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent från oktober 2023.
- Andel e-handelskonsumenter: 71 procent, jämfört med 67 procent förra året.
- Andel omsättning till utländska företag (2024, sedan årets start): 12 procent, upp från 8 procent 2023.
- Ökning av omsättningen från utländska aktörer (2024, sedan årets start): Cirka 60 procent.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Black Week blir viktig för handeln21.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste handelshögtider är snart här. Svensk Handels prognos inför Black Week 2024 visar att försäljningen under högtiden förväntas nå 9,7 miljarder kronor vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.
Efter skjutningarna – handelns parter kräver mer av rättsväsendet20.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
De senaste månaderna har vi, handelns parter, bevittnat en alarmerande utveckling där organiserad brottslighet och våldsuppgörelser drabbar våra handelsplatser. Utvecklingen är oacceptabel, och vi kräver krafttag för att säkerställa en trygg handelsmiljö.
Svensk Handel varnar: Rådande hyresnivåer leder till tomma stadskärnor14.11.2024 10:11:51 CET | Pressmeddelande
De senaste årens extrema hyreshöjningar på över 20 procent har slagit hårt mot handelsföretagen. Tomma butikslokaler blir en allt vanligare syn i städer och köpcentrum runt om i landet. Nya siffror från Svensk Handels Hyresdatabas visar att upp till en fjärdedel av en butiks omsättning går till hyra. Denna historiskt höga andel förändras inte av det mer normala KPI-talet på 1,6 procent som SCB presenterade idag.
Skobranschens tuffa månad: Oktoberförsäljningen faller kraftigt13.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för oktober månad visar att mode- och skohandeln kämpar vidare i ett klimat präglat av konsumenternas försiktighet.
Svensk Handel – välkommet räntebesked från Riksbanken7.11.2024 09:34:33 CET | Pressmeddelande
Torsdagens räntebesked från Riksbanken välkomnas av Svensk Handel, som efterfrågat en dubbelsänkning under en längre tid. Det behövs för en bransch som sett kraftiga fall i volymförsäljningen under de senaste två åren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum