Arla

Så lyckades de med generationsskiftet

Dela

Över en tredjedel av Sveriges jordbrukare är 65 år eller äldre och ska snart ska lämna över gården – men till vem? I det senaste avsnittet av Arlas podd Mer än Mjölk berättar tre sjättedelar av familjen Wolf hur de lyckades med sitt generationsskifte.
– Helt rättvist blir det aldrig, säger Arlas styrelseledamot Marita Wolf i avsnittet.

De senaste åren har familjen Wolf investerat i ett nytt ungdjursstall och två nya mjölkrobotar, nu ligger fokuset på att öka mjölkproduktionen. Foto: Arla.
De senaste åren har familjen Wolf investerat i ett nytt ungdjursstall och två nya mjölkrobotar, nu ligger fokuset på att öka mjölkproduktionen. Foto: Arla.

Mjölkföretaget i Kinda kommun har drivits av familjen Wolf i över tre decennier. Marita och maken Hans tog över gården som arrendatorer 1991 och köpte den fem år senare. Tre av parets barn, Katarina, Johan och Martin, har gradvis tagit allt mer ansvar i företaget och förra sommaren genomfördes ett av de sista stegen i generationsskiftet, när fastigheterna skrevs över på syskonen.

– Mamma är fortfarande med som delägare i bolaget. Pappa är helt ute, men han hjälper till ändå och gör sig väldigt behövd. Både mamma och pappa har väldigt mycket kunskap och erfarenhet som är jätteviktig för oss och företagets utveckling, förklarar Katarina Wolf.

Börja processen tidigt – och låt det ta tid

Mer än var tredje jordbrukare är 65 år eller äldre, enligt siffror från Jordbruksverket. För att säkra tillgången till svenskproducerad mat kommer branschen att behöva genomgå en omfattande generationsväxling de kommande åren. En viktig sak för familjen Wolf var att starta processen tidigt och låta det ta tid.

– Vi började med individuella samtal med barnen för åtta, nio år sedan. Då handlade det inte alls om fastigheter, företaget eller pengar, utan om de mjuka delarna. Det viktigaste då var att prata med var och en av syskonen – vad vill du med ditt liv?, berättar Marita Wolf.

Både Johan och Katarina Wolf tycker att det var viktigt att inte stressa fram ett beslut. Det gjorde att det fanns tid att fundera, och när det var dags för de juridiska och ekonomiska frågorna hade samtalen gett familjen en stabil grund att stå på.

I avsnittet berättar Marita, Katarina och Johan Wolf mer om familjens resa och utmaningarna längs vägen, hur de tänkte om att sälja gården på den öppna marknaden, varför de har en enda jerseyko och om det kan bli en tredje generation Wolfs på gården i framtiden.

Lyssna på avsnittet här.

Arla – Mer än Mjölk

I podden Arla – Mer än Mjölk får du träffa mjölkbönder som jobbar med att sänka sina klimatavtryck, främja biologisk mångfald och skapa en hållbar framtid för svensk mjölkproduktion. I tidigare avsnitt avhandlas till exempel ämnen som fodereffektivitet, gödselanvändning och vattnets betydelse på gårdarna. Podden gör det möjligt för Arlabönderna att lära av varandra och på så sätt öka takten i den gröna utvecklingen av lantbruket, men alla som gillar kor och vill lära sig mer om hållbar mjölkproduktion kan lyssna. Finns där poddar finns.

Nyckelord

Kontakter

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Arla Sverige har kört 7 000 varv runt jorden – helt fossilfritt27.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

År 2018 blev Arla först i Sverige med att ställa om alla egna inrikes transporter till fossilfria drivmedel. Sedan dess har kooperativets lastbilar kört cirka 290 miljoner fossilfria kilometer, och minskat utsläppen med omkring 286 000 ton koldioxidekvivalenter. – Den globala uppvärmningen är den starkaste drivkraften till att minska utsläppen, säger Arlas logistikdirektör Malin Leander.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye