Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.

Alla har en maträtt som betyder lite extra, vare sig det är farmors pannkakor, succépastan till middagsgästerna, eller den perfekta uppladdningen inför en viktig prestation.
– Med ”Vinnarrätten” vill vi nå en ny yngre målgrupp med ett innehåll som kombinerar underhållning och härlig matinspiration, både i program och korta videoklipp, säger Lena Widman, chef för Aftonbladet Godare.
”Vinnarrätten” är ett nytt programformat som tagits fram av redaktionen för Godare. I första säsongen berättar fem hockeyprofiler om maten som betyder allra mest för just dem. Programledare är Youtubern Samuel "SampeV2" Stronegger och matkreatören Amanda Wiger som följer med spelarna både till hockeyrinken och hem till deras kök där de tillsammans lagar hockeyhjältarnas favoriträtter. Det blir en mix av tuffa utmaningar, personliga berättelser och matlagning – allt inramat med en lättsam och inbjudande ton.
Första säsongen av ”Vinnarrätten” sponsras av Svenska Hockeyligan, SHL, som ser en självklar koppling mellan idrott på elitnivå och kost och hälsa.
– Vi har samarbetat med Schibsted i många år och ser fram emot att nu gå in som presentatör för det här nya programkonceptet. Samtidigt som vi lyfter frågan om mat och hälsa kan våra spelares närvaro förhoppningsvis uppfattas som ett roligt och lite oväntat inslag i Godares kanaler, säger Peter Allvin, kommersiell chef på SHL.
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare har utvecklats snabbt i alla kanaler.
– Det är spännande att en aktör som SHL ser värdet i att nå sin målgrupp genom Godare. Mat engagerar. Det gör att Godare är en intressant och stark kontext för så många fler än de traditionella mat-annonsörerna, säger Caroline Ensér, Director of Commercial Products, på Schibsted Marketing and Services, SMS.
De fem hockeyspelare som medverkar i programmet är: Adam Ollas Matsson, Färjestad, Oskar Lindblom, Brynäs, William Worge Kreu, Linköping. Martin Karlsson, Leksand och Linus Nässén, Timrå.
Godare vann i våras titeln Årets Annonsaffär på Årets Dagstidning-galan. Godare.se är en del av Aftonbladets och Schibsteds matplattform och tillsammans med den linjära tv-kanalen Godare ger sajten matinspiration till både vardag och fest och växer nu i alla kanaler.
”Vinnarrätten” har premiär den 22 november och visas på TV-kanalen Godare, Aftonbladet Godare, Godare Youtube och sociala medier.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lena Widman, redaktionell chef Godare.se. Telefon: 070-676 23 10. E-post: lena.widman@aftonbladet.se
Caroline Ensér, Director of Commercial Products, Schibsted Media. E-post: caroline.enser@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum