Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.

Alla har en maträtt som betyder lite extra, vare sig det är farmors pannkakor, succépastan till middagsgästerna, eller den perfekta uppladdningen inför en viktig prestation.
– Med ”Vinnarrätten” vill vi nå en ny yngre målgrupp med ett innehåll som kombinerar underhållning och härlig matinspiration, både i program och korta videoklipp, säger Lena Widman, chef för Aftonbladet Godare.
”Vinnarrätten” är ett nytt programformat som tagits fram av redaktionen för Godare. I första säsongen berättar fem hockeyprofiler om maten som betyder allra mest för just dem. Programledare är Youtubern Samuel "SampeV2" Stronegger och matkreatören Amanda Wiger som följer med spelarna både till hockeyrinken och hem till deras kök där de tillsammans lagar hockeyhjältarnas favoriträtter. Det blir en mix av tuffa utmaningar, personliga berättelser och matlagning – allt inramat med en lättsam och inbjudande ton.
Första säsongen av ”Vinnarrätten” sponsras av Svenska Hockeyligan, SHL, som ser en självklar koppling mellan idrott på elitnivå och kost och hälsa.
– Vi har samarbetat med Schibsted i många år och ser fram emot att nu gå in som presentatör för det här nya programkonceptet. Samtidigt som vi lyfter frågan om mat och hälsa kan våra spelares närvaro förhoppningsvis uppfattas som ett roligt och lite oväntat inslag i Godares kanaler, säger Peter Allvin, kommersiell chef på SHL.
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare har utvecklats snabbt i alla kanaler.
– Det är spännande att en aktör som SHL ser värdet i att nå sin målgrupp genom Godare. Mat engagerar. Det gör att Godare är en intressant och stark kontext för så många fler än de traditionella mat-annonsörerna, säger Caroline Ensér, Director of Commercial Products, på Schibsted Marketing and Services, SMS.
De fem hockeyspelare som medverkar i programmet är: Adam Ollas Matsson, Färjestad, Oskar Lindblom, Brynäs, William Worge Kreu, Linköping. Martin Karlsson, Leksand och Linus Nässén, Timrå.
Godare vann i våras titeln Årets Annonsaffär på Årets Dagstidning-galan. Godare.se är en del av Aftonbladets och Schibsteds matplattform och tillsammans med den linjära tv-kanalen Godare ger sajten matinspiration till både vardag och fest och växer nu i alla kanaler.
”Vinnarrätten” har premiär den 22 november och visas på TV-kanalen Godare, Aftonbladet Godare, Godare Youtube och sociala medier.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lena Widman, redaktionell chef Godare.se. Telefon: 070-676 23 10. E-post: lena.widman@aftonbladet.se
Caroline Ensér, Director of Commercial Products, Schibsted Media. E-post: caroline.enser@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Ny matsatsning på Godare med Jennie Walldén10.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, den 10 april, lanserar Godare ”Jennie lagar asiatiskt” – en nyproducerad serie där Jennie Walldén bjuder på smakrika rätter från hela Asien. Efter tidigare succéer med profiler som Tina Nordström, Dante Zia och Catarina König, satsar Godare nu vidare på matinspiration i tv-format – den här gången med fokus på det asiatiska köket.
Godare firar fem år med stark tillväxt och yngre publik8.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Mat- och feelgood-innehåll fortsätter engagera tv-publiken, inte minst de yngre. Under årets första tio veckor har Godare TV:s genomsnittliga unika dagliga räckvidd ökat närmare 30 procent* jämfört med samma period 2024. – Det är ett tydligt kvitto att intresset för mat-tv och livsstils- innehåll är starkare än någonsin, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.
Maggie Strömberg ny chef för SvD:s politikredaktion3.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Maggie Strömberg tar över som chef för SvD:s politikredaktion i samband med redaktionens omorganisation. Hon fortsätter att skriva och behåller också sin röst i veckopodden ”Politiken”. Samtidigt stärks politikredaktionen genom att knyta till sig poddproducenten Tove Friman Leffler.
Kristoffer Leandoer får Axel Liffner-stipendiet28.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Kristoffer Leandoer, författare och litteraturkritiker i Svenska Dagbladet. I juryns motivering beskrivs hur han ”skriver med smittande entusiasm som öppnar sinnet och får läsaren att vilja lära känna fler författarskap”.
Tommy Sundvall får Aftonbladets litteraturpris27.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Serieromanförfattaren Tommy Sundvall tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2024 för sin bok ”Folkbokförd i rännstenen”. För första gången i prisets historia går det till en serieroman.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum