Här är vinnarna i The Power of Journalism Awards
På en intern konferens under tisdagen hyllade Schibsted Media den oberoende och innovativa journalistiken som koncernens mediehus skapat det gångna året. På kvällen avgjordes The Power of Journalism Awards.

The Power of Journalism är Schibsted Medias årliga konferens som i år samlade 300 medarbetare från Sverige och Norge. På en gala på kvällen delades också The Power of Journalism Awards ut, priser som lyfter fram det bästa journalistiska arbetet inom Schibsted i fyra kategorier: bästa scoop, bästa innovation, bästa storytelling och bästa samarbete.
– Det är fantastiskt att leda en organisation som Schibsted Media, som genom oberoende granskande journalistik varje dag bidrar till att göra våra samhällen och demokratier lite bättre. Och det blir så tydligt kvällar som den här, när starka berättelser och tydliga exempel lyfts fram på scenen. Oberoende journalistik är en styrka för våra samhällen och något vi ska vara stolta över och värna, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted Media.
Vinnare av bästa scoop
Aftonbladet, Anna Kinberg Batras lapp.
Olof Svensson och Fredrik Björkman.
Vinnarna tilldelas priset för ett grundligt och kreativt avslöjande av maktmissbruk inom offentlig förvaltning.
Juryns motivering: När den är som bäst är undersökande journalistik demokratins vakthund, som avslöjar missförhållanden som vissa skulle vilja hålla dolda. Årets vinnare har avslöjat en nepotism och nonchalans som kontrollmekanismerna inte såg. Journalisterna har blandat klassisk grävjournalistiks grepp med nyskapande och finurlighet. Resultatet är ett scoop som ekade över Sverige och fick stora konsekvenser.
Övriga finalister var SvD:s Bakom låsta dörrar och E24:s Jaktskandalen i Norsk Industri.
Vinnare av bästa innovation
VG, Drap i Norge, Drapsoversikten
Jarle Brenna, Jonas Nilsson, Marianne Vikås, Christina Quist, Hilde Kristine Misje og Øyvind Engan.
Vinnarna tilldelas priset får en banbrytande översikt över samtliga mordfall i Norge de senaste 24 åren.
Juryns motivering: Vinnaren har med innovation och banbrytande design visat att data och journalistiskt hantverk går hand i hand. Resultatet är en innovativ lösning i världsklass.
Övriga finalister var Bergens Tidendes nya vädertjänst och Aftonbladets Valkompisen.
Vinnare av bästa storytelling
Aftenposten, Kristoffer Ingebrigsten om faren: – Jeg følte at han skulle drepe meg.
Andreas Bakke Foss, Tonje Egedius, Synne Søhoel och Marte Gundersen.
Vinnarna tilldelades priset för en djupgående och gripande berättelse om Kristoffer Ingebrigtsen, som gav norska folket en unik inblick i en av Norges mest kända familjer.
Juryns motivering: Vinnaren har med unik källvård och noggrant redaktionellt arbete skapat en berättelse med ett imponerande samspel mellan text och ljud. Resultatet är en stark och mycket aktuell berättelse, berättad på bästa möjliga sätt, med både djup och relevans.
Övriga finalister var VGs Fanget og Voldtektsdommene och Aftonbladets Kokainavslöjandet i riksdagen.
Vinnare av bästa samarbete
Bergens Tidende, Breakingboten.
Anders Grimsrud Eriksen och Halvard Alvheim Vegum, samt datajournalister och utvecklare i VG/Aftenposten.
Vinnarna tilldelas priset för att ha skapat en bot som revolutionerat arbetet med händelsenyheter och delat den med flera andra mediehus som tillsammans fortsatt utveckla boten.
Juryns motivering: Vinnaren har skapat samarbete mellan flera delar av Schibsted genom att förbättra och förenkla nyhetsbevakningen i Bergens Tidende, vilket har delats med andra redaktioner som VG och Aftenposten. Verktyget möjliggör samarbetskanaler och informationsdelning vid breaking news. Samarbetet har förbättrat boten och utökat dess funktioner med nya element som ljudtranskribering och sökning på registreringsnummer.
Övriga finalister var Omni AI Academy och Bergens Tidende Premium personalization workstream
Den externa och oberoende expertjuryn består av Olle Lidbom, medieanalytiker, Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local, Lars Kristiansen, redaktör och chef för undersökande journalistik på NRK, Kerstin Brunnberg, tidigare vd för Sveriges Radio och Linn Thorkildsen, vd för norska SKUP.
Kategorierna Bästa Scoop, Bästa Innovation och Bästa Storytelling belönas med 100 000 norska kronor.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum