Här är vinnarna i The Power of Journalism Awards
På en intern konferens under tisdagen hyllade Schibsted Media den oberoende och innovativa journalistiken som koncernens mediehus skapat det gångna året. På kvällen avgjordes The Power of Journalism Awards.

The Power of Journalism är Schibsted Medias årliga konferens som i år samlade 300 medarbetare från Sverige och Norge. På en gala på kvällen delades också The Power of Journalism Awards ut, priser som lyfter fram det bästa journalistiska arbetet inom Schibsted i fyra kategorier: bästa scoop, bästa innovation, bästa storytelling och bästa samarbete.
– Det är fantastiskt att leda en organisation som Schibsted Media, som genom oberoende granskande journalistik varje dag bidrar till att göra våra samhällen och demokratier lite bättre. Och det blir så tydligt kvällar som den här, när starka berättelser och tydliga exempel lyfts fram på scenen. Oberoende journalistik är en styrka för våra samhällen och något vi ska vara stolta över och värna, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted Media.
Vinnare av bästa scoop
Aftonbladet, Anna Kinberg Batras lapp.
Olof Svensson och Fredrik Björkman.
Vinnarna tilldelas priset för ett grundligt och kreativt avslöjande av maktmissbruk inom offentlig förvaltning.
Juryns motivering: När den är som bäst är undersökande journalistik demokratins vakthund, som avslöjar missförhållanden som vissa skulle vilja hålla dolda. Årets vinnare har avslöjat en nepotism och nonchalans som kontrollmekanismerna inte såg. Journalisterna har blandat klassisk grävjournalistiks grepp med nyskapande och finurlighet. Resultatet är ett scoop som ekade över Sverige och fick stora konsekvenser.
Övriga finalister var SvD:s Bakom låsta dörrar och E24:s Jaktskandalen i Norsk Industri.
Vinnare av bästa innovation
VG, Drap i Norge, Drapsoversikten
Jarle Brenna, Jonas Nilsson, Marianne Vikås, Christina Quist, Hilde Kristine Misje og Øyvind Engan.
Vinnarna tilldelas priset får en banbrytande översikt över samtliga mordfall i Norge de senaste 24 åren.
Juryns motivering: Vinnaren har med innovation och banbrytande design visat att data och journalistiskt hantverk går hand i hand. Resultatet är en innovativ lösning i världsklass.
Övriga finalister var Bergens Tidendes nya vädertjänst och Aftonbladets Valkompisen.
Vinnare av bästa storytelling
Aftenposten, Kristoffer Ingebrigsten om faren: – Jeg følte at han skulle drepe meg.
Andreas Bakke Foss, Tonje Egedius, Synne Søhoel och Marte Gundersen.
Vinnarna tilldelades priset för en djupgående och gripande berättelse om Kristoffer Ingebrigtsen, som gav norska folket en unik inblick i en av Norges mest kända familjer.
Juryns motivering: Vinnaren har med unik källvård och noggrant redaktionellt arbete skapat en berättelse med ett imponerande samspel mellan text och ljud. Resultatet är en stark och mycket aktuell berättelse, berättad på bästa möjliga sätt, med både djup och relevans.
Övriga finalister var VGs Fanget og Voldtektsdommene och Aftonbladets Kokainavslöjandet i riksdagen.
Vinnare av bästa samarbete
Bergens Tidende, Breakingboten.
Anders Grimsrud Eriksen och Halvard Alvheim Vegum, samt datajournalister och utvecklare i VG/Aftenposten.
Vinnarna tilldelas priset för att ha skapat en bot som revolutionerat arbetet med händelsenyheter och delat den med flera andra mediehus som tillsammans fortsatt utveckla boten.
Juryns motivering: Vinnaren har skapat samarbete mellan flera delar av Schibsted genom att förbättra och förenkla nyhetsbevakningen i Bergens Tidende, vilket har delats med andra redaktioner som VG och Aftenposten. Verktyget möjliggör samarbetskanaler och informationsdelning vid breaking news. Samarbetet har förbättrat boten och utökat dess funktioner med nya element som ljudtranskribering och sökning på registreringsnummer.
Övriga finalister var Omni AI Academy och Bergens Tidende Premium personalization workstream
Den externa och oberoende expertjuryn består av Olle Lidbom, medieanalytiker, Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local, Lars Kristiansen, redaktör och chef för undersökande journalistik på NRK, Kerstin Brunnberg, tidigare vd för Sveriges Radio och Linn Thorkildsen, vd för norska SKUP.
Kategorierna Bästa Scoop, Bästa Innovation och Bästa Storytelling belönas med 100 000 norska kronor.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
SvD samlar utveckling, journalistik och produkt i nytt tillväxtnav22.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet tar nästa steg i sin digitala transformation – och lanserar ett nytt redaktionellt tillväxtnav där journalistik och produkt samlas i samma organisation. Med Inanna Lallerstedt som navchef och Johan Silfversten Bergman som redaktionell chef skapas en ny struktur med ambition att utmana traditionella gränser i mediebranschen.
Ny matsatsning på Godare med Jennie Walldén10.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, den 10 april, lanserar Godare ”Jennie lagar asiatiskt” – en nyproducerad serie där Jennie Walldén bjuder på smakrika rätter från hela Asien. Efter tidigare succéer med profiler som Tina Nordström, Dante Zia och Catarina König, satsar Godare nu vidare på matinspiration i tv-format – den här gången med fokus på det asiatiska köket.
Godare firar fem år med stark tillväxt och yngre publik8.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Mat- och feelgood-innehåll fortsätter engagera tv-publiken, inte minst de yngre. Under årets första tio veckor har Godare TV:s genomsnittliga unika dagliga räckvidd ökat närmare 30 procent* jämfört med samma period 2024. – Det är ett tydligt kvitto att intresset för mat-tv och livsstils- innehåll är starkare än någonsin, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.
Maggie Strömberg ny chef för SvD:s politikredaktion3.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Maggie Strömberg tar över som chef för SvD:s politikredaktion i samband med redaktionens omorganisation. Hon fortsätter att skriva och behåller också sin röst i veckopodden ”Politiken”. Samtidigt stärks politikredaktionen genom att knyta till sig poddproducenten Tove Friman Leffler.
Kristoffer Leandoer får Axel Liffner-stipendiet28.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Kristoffer Leandoer, författare och litteraturkritiker i Svenska Dagbladet. I juryns motivering beskrivs hur han ”skriver med smittande entusiasm som öppnar sinnet och får läsaren att vilja lära känna fler författarskap”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum