Schibsted Media

Här är vinnarna i The Power of Journalism Awards

Dela

På en intern konferens under tisdagen hyllade Schibsted Media den oberoende och innovativa journalistiken som koncernens mediehus skapat det gångna året. På kvällen avgjordes The Power of Journalism Awards.

PRISVINNARE: Aftonbladets Olof Svensson och Fredrik Björkman (från vänster) tar emot priset för Best Scoop för avslöjandet av Anna Kinberg Batras lapp under Schibsted Medias "The Power of Journalism Awards". Foto: Joakim Riise, Schibsted Media.
PRISVINNARE: Aftonbladets Olof Svensson och Fredrik Björkman (från vänster) tar emot priset för Best Scoop för avslöjandet av Anna Kinberg Batras lapp under Schibsted Medias "The Power of Journalism Awards". Foto: Joakim Riise, Schibsted Media.

The Power of Journalism är Schibsted Medias årliga konferens som i år samlade 300 medarbetare från Sverige och Norge. På en gala på kvällen delades också The Power of Journalism Awards ut, priser som lyfter fram det bästa journalistiska arbetet inom Schibsted i fyra kategorier: bästa scoop, bästa innovation, bästa storytelling och bästa samarbete.

– Det är fantastiskt att leda en organisation som Schibsted Media, som genom oberoende granskande journalistik varje dag bidrar till att göra våra samhällen och demokratier lite bättre. Och det blir så tydligt kvällar som den här, när starka berättelser och tydliga exempel lyfts fram på scenen. Oberoende journalistik är en styrka för våra samhällen och något vi ska vara stolta över och värna, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted Media.

Vinnare av bästa scoop

Aftonbladet, Anna Kinberg Batras lapp.
Olof Svensson och Fredrik Björkman.

Vinnarna tilldelas priset för ett grundligt och kreativt avslöjande av maktmissbruk inom offentlig förvaltning.

Juryns motivering: När den är som bäst är undersökande journalistik demokratins vakthund, som avslöjar missförhållanden som vissa skulle vilja hålla dolda. Årets vinnare har avslöjat en nepotism och nonchalans som kontrollmekanismerna inte såg. Journalisterna har blandat klassisk grävjournalistiks grepp med nyskapande och finurlighet. Resultatet är ett scoop som ekade över Sverige och fick stora konsekvenser.

Övriga finalister var SvD:s Bakom låsta dörrar och E24:s Jaktskandalen i Norsk Industri.

Vinnare av bästa innovation

VG, Drap i Norge, Drapsoversikten
Jarle Brenna, Jonas Nilsson, Marianne Vikås, Christina Quist, Hilde Kristine Misje og Øyvind Engan.

Vinnarna tilldelas priset får en banbrytande översikt över samtliga mordfall i Norge de senaste 24 åren.

Juryns motivering: Vinnaren har med innovation och banbrytande design visat att data och journalistiskt hantverk går hand i hand. Resultatet är en innovativ lösning i världsklass.

Övriga finalister var Bergens Tidendes nya vädertjänst och Aftonbladets Valkompisen.

Vinnare av bästa storytelling

Aftenposten, Kristoffer Ingebrigsten om faren: – Jeg følte at han skulle drepe meg.
Andreas Bakke Foss, Tonje Egedius, Synne Søhoel och Marte Gundersen.

Vinnarna tilldelades priset för en djupgående och gripande berättelse om Kristoffer Ingebrigtsen, som gav norska folket en unik inblick i en av Norges mest kända familjer.

Juryns motivering: Vinnaren har med unik källvård och noggrant redaktionellt arbete skapat en berättelse med ett imponerande samspel mellan text och ljud. Resultatet är en stark och mycket aktuell berättelse, berättad på bästa möjliga sätt, med både djup och relevans.

Övriga finalister var VGs Fanget og Voldtektsdommene och Aftonbladets Kokainavslöjandet i riksdagen.

Vinnare av bästa samarbete

Bergens Tidende, Breakingboten.
Anders Grimsrud Eriksen och Halvard Alvheim Vegum, samt datajournalister och utvecklare i VG/Aftenposten.

Vinnarna tilldelas priset för att ha skapat en bot som revolutionerat arbetet med händelsenyheter och delat den med flera andra mediehus som tillsammans fortsatt utveckla boten.

Juryns motivering: Vinnaren har skapat samarbete mellan flera delar av Schibsted genom att förbättra och förenkla nyhetsbevakningen i Bergens Tidende, vilket har delats med andra redaktioner som VG och Aftenposten. Verktyget möjliggör samarbetskanaler och informationsdelning vid breaking news. Samarbetet har förbättrat boten och utökat dess funktioner med nya element som ljudtranskribering och sökning på registreringsnummer.

Övriga finalister var Omni AI Academy och Bergens Tidende Premium personalization workstream

Den externa och oberoende expertjuryn består av Olle Lidbom, medieanalytiker, Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local, Lars Kristiansen, redaktör och chef för undersökande journalistik på NRK, Kerstin Brunnberg, tidigare vd för Sveriges Radio och Linn Thorkildsen, vd för norska SKUP.

Kategorierna Bästa Scoop, Bästa Innovation och Bästa Storytelling belönas med 100 000 norska kronor.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

PRISVINNARE: Aftonbladets Olof Svensson och Fredrik Björkman (från vänster) tar emot priset för Best Scoop för avslöjandet av Anna Kinberg Batras lapp under Schibsted Medias "The Power of Journalism Awards". Foto: Joakim Riise, Schibsted Media.
PRISVINNARE: Aftonbladets Olof Svensson och Fredrik Björkman (från vänster) tar emot priset för Best Scoop för avslöjandet av Anna Kinberg Batras lapp under Schibsted Medias "The Power of Journalism Awards". Foto: Joakim Riise, Schibsted Media.
Ladda ned bild
PRISVINNARE: Koncernchef Siv Juvik Tveitnes på Schibsted Media delar ut priset för Best Collaboration till Halvard Alvheim Vegum för arbetet med Bergens Tidendes BreakingBot under "The Power of Journalism Awards". Foto: Joakim Riise, Schibsted Media.
PRISVINNARE: Koncernchef Siv Juvik Tveitnes på Schibsted Media delar ut priset för Best Collaboration till Halvard Alvheim Vegum för arbetet med Bergens Tidendes BreakingBot under "The Power of Journalism Awards". Foto: Joakim Riise, Schibsted Media.
Ladda ned bild
PRISVINNARE: Delegationen från VG tar emot priset för Best Innovation för "Drapsoversikten" på scenen. Från vänster: Øyvind Engan, Hilde Kristine Misje, Marianne Vikås, Christina Quist och Jonas Nilsson. Foto: Joakim Riise, Schibsted Media.
PRISVINNARE: Delegationen från VG tar emot priset för Best Innovation för "Drapsoversikten" på scenen. Från vänster: Øyvind Engan, Hilde Kristine Misje, Marianne Vikås, Christina Quist och Jonas Nilsson. Foto: Joakim Riise, Schibsted Media.
Ladda ned bild
PRISVINNARE: Delegationen från Aftenposten tar emot priset för Best Storytelling för arbetet med berättelsen om Kristoffer Ingebrigtsen. Från vänster: Andreas Bakke Foss (pristagare), Ola Stenberg (konferencier och produktdirektör på VG), Inanna Lallerstedt (konferencier och produktchef på Svenska Dagbladet), Tonje Egedius (pristagare), Synne Søhoel (pristagare) och Marte Gundersen (pristagare). Foto: Joakim Riise, Schibsted Media.
PRISVINNARE: Delegationen från Aftenposten tar emot priset för Best Storytelling för arbetet med berättelsen om Kristoffer Ingebrigtsen. Från vänster: Andreas Bakke Foss (pristagare), Ola Stenberg (konferencier och produktdirektör på VG), Inanna Lallerstedt (konferencier och produktchef på Svenska Dagbladet), Tonje Egedius (pristagare), Synne Søhoel (pristagare) och Marte Gundersen (pristagare). Foto: Joakim Riise, Schibsted Media.
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Agnes Stenbom är Årets AI-svensk 202414.11.2024 08:40:14 CET | Pressmeddelande

Agnes Stenbom, chef för Schibsteds Medias inkluderingslab IN/LAB och ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted Media, har utsetts till Årets AI-svensk 2024. Priset delas ut av TechSverige till personer som gör betydande insatser för utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Stenbom är även grundare av initiativet Nordic AI Journalism och hyllas för sitt arbete med att driva inkluderings- och tillitsfrågor inom AI i Sverige.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye