Många reflexselar syns för dåligt
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Trots att kontrollen av reflexselar inte är slutförd vill myndigheten inte vänta med att gå ut med det dåliga resultatet.
För liten reflexyta
– Reflexselar har blivit populära, men tyvärr kan många modeller invagga användaren i en falsk trygghet. Man syns helt enkelt alldeles för dåligt, säger utredare Jonas Eriksson.
En reflexsele ska ha lika stor reflekterande yta som en reflexväst, enligt gällande krav. Konsumentverkets granskning visar att reflexselar ofta inte lever upp till kraven; många gånger är reflexytans storlek bara hälften av vad som krävs och reflexbanden är för smala.
Små reflexer kan vara bra, men då måste de vara fritt hängande eller sitta på armar och ben som rör sig mycket när man cyklar, springer eller går. Reflexselen som sitter på mage och rygg är mer stilla och därför är smala reflexband otillräckliga.
Goda råd
Konsumentverket har hittills granskat tolv modeller av reflexselar och ser redan nu att många av de återstående åtta modellerna också har brister. Myndigheten uppmanar alla som ändå vill använda reflexsele att noga kontrollera att den:
- är CE-märkt och märkt med standarden EN 17353,
- har reflexband som är minst två centimeter breda,
- reflekterande ytan inte är sliten eller repig.
Många reflexselar är felaktigt provade mot en standard som heter EN 13356 som aldrig varit avsedd för reflexselar.
– Vill du synas bra även i dagsljus, gryning och skymning ska du i stället välja en reflexväst som förutom reflexer har ett fluorescerande material i en skarp färg. Om du ändå vill använda en reflexsele, välj en med breda reflexband och komplettera gärna med snäppreflexer på armar och ben, säger Jonas Eriksson.
Säljstopp och återkallelser
Konsumentverket kontaktar nu företagen som ingår i marknadskontrollen och säljer reflexselar med brister. Dels kräver myndigheten att försäljningen av reflexselar som inte uppfyller gällande krav stoppas, dels kan företagen tvingas återkalla alla redan sålda reflexselar beroende på vilka bristerna är.
Här finns mer information om marknadskontrollen av reflexselar:
Marknadskontroll av reflexselar 2024-2025
Kontakt för medierna: utredare Jonas Eriksson via presstjänsten på telefon 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum