TU välkomnar AI-kommissionens tydliga ställningstagande för upphovsrätten
Tidningsutgivarna (TU) välkomnar AI-kommissionens förslag om utveckling av en nationell språkmodell samt kommissionens slutsats att upphovsrätten behöver säkerställas med en långsiktigt hållbar licensmodell.
Många redaktionella medier har goda erfarenheter av AI-verktyg för att skapa ny och bättre journalistik. Studier visar också att språkmodeller som tränats på nyhetsmaterial och böcker ger output av bättre kvalitet. Många företag gör i dag detta utan upphovsrättsinnehavarnas godkännande och allt för sällan ges ersättning för utnyttjande av upphovsrättsskyddat material. TU välkomnar att ett svenskt nationellt initiativ på detta område gör rätt från början.
”En generativ AI-modell vars syfte är att vara tillgänglig för andra att använda, måste ta hänsyn till såväl upphovsrätten som AI-aktens krav på transparens. All användning utöver den strikta forskningen måste först ha upphovsrättsinnehavarnas godkännande”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
TU välkomnar därför AI-kommissionens förslag om att utveckla en nationell språkmodell. Och för att säkerställa ett korrekt hanterande av upphovsrätten bör detta arbete också inkludera en långsiktigt hållbar licensmodell.
”Det här är avgörande för hur upphovsrättsinnehavare ska kunna värna sina intellektuella rättigheter, även i förhållande till AI-aktörer. Utvecklandet av en svensk språkmodell bör ledas av forskare, men också involvera representanter från näringsliv, dataägare osv. Frågan är för viktig för att hanteras av en enskild aktör, vilket AI Kommissionen också konstaterar”, säger Johan Taubert på TU.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Ukrainian Media Fund flyttar till Norden och blir Ukrainian Media Fund Nordic18.12.2024 11:24:16 CET | Pressmeddelande
Ukrainian Media Fund får det nya namnet Ukrainian Media Fund Nordic när ansvaret för verksamheten får nordiskt ledarskap och huvudkontor i Danmark.
Offentlighetspriset 2024 tilldelas Sveriges geologiska undersökning (SGU)11.12.2024 11:46:05 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas Offentlighetspris går i år till Sveriges geologiska undersökning, för att som första svenska myndighet erbjuda helt öppna och kostnadsfria data.
Morgonpressens intäkter fortsätter att falla - värst för landsortspressen13.11.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare faller med två procent under 2024 års tredje kvartal, jämfört med samma period 2023. Fallet orsakas av fortsatt minskande annonsintäkter och landsortspressen utvecklas sämst. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Årets Dagstidning 2025 – juryn är utsedd8.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jurygrupperna är klara inför 2025 års upplaga av den stora mediebranschtävlingen Årets Dagstidning som arrangeras av Tidningsutgivarna. Bland jurymedlemmarna finns TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Sveriges Radios vd Cilla Benkö och Niklas Bondesson, docent i marknadsföring på Stockholms universitet.
Snabbare skifte mot digitala morgontidningar2.9.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens läsarintäkter från digitala kanaler ökade med hela 20 procent under andra kvartalet 2024, jämfört med motsvarande period 2023. Samtidigt minskade intäkterna från de tryckta tidningarna tydligt. Sammantaget ökade läsarintäkterna med 1 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum