Snabbare skifte mot digitala morgontidningar
Morgonpressens läsarintäkter från digitala kanaler ökade med hela 20 procent under andra kvartalet 2024, jämfört med motsvarande period 2023. Samtidigt minskade intäkterna från de tryckta tidningarna tydligt. Sammantaget ökade läsarintäkterna med 1 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Intäkterna från tryckta dagstidningar har nu fallit oavbrutet sedan sista kvartalet 2022, både för landsorts- och storstadspress. Minskningstakten är cirka 6 procent per år. Samtidigt ökar läsarintäkterna från digitala kanaler snabbt. Senaste kvartalet ökade storstadspressens digitala läsarintäkter med 17 procent jämfört med andra kvartalet 2023, vilket är den högsta tillväxttakten på två år. Landsortspressens digitala läsarintäkter ökade med hela 23 procent, vilket är i nivå med första kvartalet 2024.
Morgontidningarnas samlade läsarintäkter under andra kvartalet var 1562,7 miljoner kronor, det är en ökning med 1 procent jämfört med andra kvartalet 2023.
Läsarintäkterna från digitala kanaler står i dag för 32 procent av de samlade intäkterna från prenumerationer och lösnummer. Skillnaden mellan presstyperna är dock stor då dessa intäkter står för hela 40 procent hos storstadspress mot endast 26 procent för landsortspress. Nu är dock tillväxttakten störst i landsortspress, vilket gör att skillnaden minskar.
”Med tanke på annonsmarknadens tuffa utveckling är det bekymmersamt att läsarintäkterna endast ökar med blygsamma 1 procent. Men det är en positiv utveckling att allt fler läsare vill ha sin morgontidning digitalt och vi ser att takten i denna omställning ökar. Fortfarande är dock den tryckta tidningen förstahandsvalet för de flesta då drygt två tredjedelar av dagspressens läsarintäkter kommer därifrån”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Ukrainian Media Fund flyttar till Norden och blir Ukrainian Media Fund Nordic18.12.2024 11:24:16 CET | Pressmeddelande
Ukrainian Media Fund får det nya namnet Ukrainian Media Fund Nordic när ansvaret för verksamheten får nordiskt ledarskap och huvudkontor i Danmark.
Offentlighetspriset 2024 tilldelas Sveriges geologiska undersökning (SGU)11.12.2024 11:46:05 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas Offentlighetspris går i år till Sveriges geologiska undersökning, för att som första svenska myndighet erbjuda helt öppna och kostnadsfria data.
TU välkomnar AI-kommissionens tydliga ställningstagande för upphovsrätten26.11.2024 13:17:16 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna (TU) välkomnar AI-kommissionens förslag om utveckling av en nationell språkmodell samt kommissionens slutsats att upphovsrätten behöver säkerställas med en långsiktigt hållbar licensmodell.
Morgonpressens intäkter fortsätter att falla - värst för landsortspressen13.11.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare faller med två procent under 2024 års tredje kvartal, jämfört med samma period 2023. Fallet orsakas av fortsatt minskande annonsintäkter och landsortspressen utvecklas sämst. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Årets Dagstidning 2025 – juryn är utsedd8.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jurygrupperna är klara inför 2025 års upplaga av den stora mediebranschtävlingen Årets Dagstidning som arrangeras av Tidningsutgivarna. Bland jurymedlemmarna finns TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Sveriges Radios vd Cilla Benkö och Niklas Bondesson, docent i marknadsföring på Stockholms universitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum