Svenska institutet

Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan

Dela

Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.

Positiv bild men låg kännedom  

Den generella uppfattningen om Sverige är positiv eller neutral, men kännedomen om Sverige och svenska varumärken är låg. En av fyra deltagare i undersökningen kan namnge svenska företag och då framför allt Ikea och Volvo.​ På frågan om man känner till svenska företags närvaro i Japan uppger en majoritet (65%) att de var ovetande om det eller svarar vet ej på frågan.  

Sverige i japanska medier  

I japanska medier är sport- och försvarsfrågor de mer framträdande ämnena om Sverige under 2022–2024. När det gäller ämnen såsom välfärd, jämställdhet och genusfrågor förekommer det artiklar där Sverige används som ett jämförande exempel, där likheter och olikheter med Japan lyfts.   

Skillnader mellan unga och äldre i Japans syn på Sverige   

Det finns tydliga generationsskillnader i synen på Sverige. Äldre har en högre kännedom och en mer positiv och tydlig uppfattning om Sverige än yngre. Det finns också skillnader i vad man associerar till Sverige och i vilken utsträckning man gör det. Äldre har tydligare associationer till Sverige som ett omtänksamt samhälle, ett ”välfärdssamhälle”, med hög livskvalitet och kunskap inom hälsa och välfärd. Bland yngre har Sverige en svagare profil. Trots generellt låg kännedom om Sverige anser både unga och äldre att Sverige har relevant kunskap och erfarenhet inom miljö- och klimatområdet.    

– Genom den här kartläggningen kan vi konstatera att det finns goda förutsättningar för svenskt näringsliv att göra ett avtryck i samband med Expo 2025 i Osaka. Bilden av Sverige är god vilket är en bra grund och nu behöver främjandet av Sverige och svenska aktörer fortsätta. På så sätt kan vi öka kännedomen om allt Sverige har att erbjuda en japansk marknad, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.   

Kontakter

Bilder

Generaldirektör Madeleine Sjöstedt
Generaldirektör Madeleine Sjöstedt
Magnus Liam Karlsson Får användas i redaktionellt syfte. Byline måste uppges vid publicering.
Ladda ned bild

Dokument

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande

2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye