Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Positiv bild men låg kännedom
Den generella uppfattningen om Sverige är positiv eller neutral, men kännedomen om Sverige och svenska varumärken är låg. En av fyra deltagare i undersökningen kan namnge svenska företag och då framför allt Ikea och Volvo. På frågan om man känner till svenska företags närvaro i Japan uppger en majoritet (65%) att de var ovetande om det eller svarar vet ej på frågan.
Sverige i japanska medier
I japanska medier är sport- och försvarsfrågor de mer framträdande ämnena om Sverige under 2022–2024. När det gäller ämnen såsom välfärd, jämställdhet och genusfrågor förekommer det artiklar där Sverige används som ett jämförande exempel, där likheter och olikheter med Japan lyfts.
Skillnader mellan unga och äldre i Japans syn på Sverige
Det finns tydliga generationsskillnader i synen på Sverige. Äldre har en högre kännedom och en mer positiv och tydlig uppfattning om Sverige än yngre. Det finns också skillnader i vad man associerar till Sverige och i vilken utsträckning man gör det. Äldre har tydligare associationer till Sverige som ett omtänksamt samhälle, ett ”välfärdssamhälle”, med hög livskvalitet och kunskap inom hälsa och välfärd. Bland yngre har Sverige en svagare profil. Trots generellt låg kännedom om Sverige anser både unga och äldre att Sverige har relevant kunskap och erfarenhet inom miljö- och klimatområdet.
– Genom den här kartläggningen kan vi konstatera att det finns goda förutsättningar för svenskt näringsliv att göra ett avtryck i samband med Expo 2025 i Osaka. Bilden av Sverige är god vilket är en bra grund och nu behöver främjandet av Sverige och svenska aktörer fortsätta. På så sätt kan vi öka kännedomen om allt Sverige har att erbjuda en japansk marknad, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:08 410 186 72hanna.hessling@si.seBilder

Dokument
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige behåller topposition i global rankning – starkt internationellt anseende enligt Nation Brands Index 202517.10.2025 07:58:19 CEST | Pressmeddelande
Sveriges internationella anseende står sig starkt. I årets upplaga av Anholt Nation Brands Index (NBI), ett index som undersöker världens främsta nationsvarumärken rankas Sverige på plats 9 av 50 länder – en fortsatt topposition som en världens mest respekterade nationer.
Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.
SI i Almedalen 202523.6.2025 11:22:47 CEST | Pressmeddelande
Talangattraktion och den nya strategin för en starkare Sverigebild i utlandet är fokus för SIs seminarier i Almedalen 2025.
GreenIron tilldelas Pioneer Prize 202514.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, under Sveriges nationella dag på världsutställningen Expo 2025 i Osaka, tillkännagavs vinnaren av det nyinstiftade innovationspriset Pioneer Prize – the beauty of Swedish innovation.
Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum