Rapport: Arlandas svaga utveckling kostar Sverige miljarder
Upp emot 300 miljarder kronor har Arlandas svaga utveckling kostat Sverige de senaste tjugo åren. Om trenden fortsätter kan den totala samhällsekonomiska förlusten bli så stor som 1 700 miljarder fram till 2050. Det visar en analys som WSP har gjort på uppdrag av Transportföretagen.
Det systematiska underutnyttjandet av Stockholm-Arlanda flygplats har orsakat enorma samhällsekonomiska förluster för Sverige, visar en ny rapport från WSP, framtagen på uppdrag av Transportföretagen. Under de senaste 20 åren har flygplatsens svaga utveckling lett till ett produktionsbortfall på 192 – 303 miljarder kronor. Om denna trend fortsätter till 2050 kan den totala förlusten bli 1 700 miljarder kronor.
- Detta är en väckarklocka för Sverige. Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Rapporten, som är unik i sitt slag, har analyserat Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling och jämfört flygplatsens utveckling med de övriga nordiska storflygplatserna. Resultatet är tydligt: Arlanda presterar betydligt sämre än sina nordiska motsvarigheter i att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.
Bottenskiktet av Europas större flygplatser
Bara för 2023 beräknas produktionsförlusten för Arlandas svaga utveckling ha uppgått till 16 – 26 miljarder kronor. Arlanda rankas i bottenskiktet av Europas 50 största flygplatser i förmåga att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten. Om Arlanda hade utvecklats i nivå med övriga nordiska storflygplatser skulle flygplatsen 2023 ha hanterat 31 miljoner passagerare, 35 procent fler än det faktiska antalet.
- Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.
Bromsar den gröna omställningen i norr
Rapporten lyfter också fram Arlanda som en kritisk resurs för regioner utanför Stockholm. I norra Sverige, där en stor del av den gröna omställningen sker, har bristen på tillräckliga flygförbindelser lett till förlorade intäkter på över två miljarder kronor bara under det gångna året. För Stockholm är siffran elva miljarder.
- Ett starkare Arlanda kan gå hand i hand med Sveriges hållbarhetsmål, inte bara för att det är en förutsättning för den gröna omställningsmotorn i norra Sverige. Med en uppdaterad färdplan för fossilfritt flyg står Sverige inför möjligheten att kombinera förbättrad tillgänglighet med kraftigt minskade utsläpp. För att främja svensk tillväxt och konkurrenskraft måste målet vara ett mer attraktivt Arlanda och en stärkt svensk flygtillgänglighet, avslutar Fredrik Kämpfe.
Om rapporten
Analysens metod är baserad på en systematisk genomgång, en så kallad metaanalys, av 18 vetenskapliga artiklar där flygets betydelse för den regionalekonomiska utvecklingen studeras. Som ett komplement till metaanalysen tillämpas även egna statistiska analyser; dels en analys av flygets genomslag på löneinkomsterna i svenska kommuner, dels en analys av den långväga tillgänglighetens effekter på produktivitetsutvecklingen i europeiska regioner. Metaanalysen och WSP:s egna analyser påvisar sammantaget robusta, positiva effekter på produktivitet och sysselsättning av förbättrade flygförbindelser.
Nyckelord
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seDokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Ökat antal utlandspaket när svenskar e-handlar12.11.2024 10:28:38 CET | Pressmeddelande
Svenskar fortsätter e-handla alltmer från utlandet, visar Paketindex för årets tredje kvartal. Nu efterfrågas bättre möjligheter för kunder att välja hållbara transporter från e-handelns plattformar.
Anna Grönlund ny ordförande i IRU:s passageraravdelning8.11.2024 11:54:29 CET | Pressmeddelande
Branschchefen för Sveriges Bussföretag Anna Grönlund har valts till ny ordförande för International Road Transport Unions passageraravdelning. Nyligen valdes också Sveriges Bussföretags förhandlingschef Linn Sidén till ordförande för den sektoriella sociala dialogen för buss- och kollektivtrafiken inom EU.
Nobina Sörmland och Sörmlandstrafiken vinner Guldbältet - för ökad bältesanvändning7.11.2024 09:09:50 CET | Pressmeddelande
Nobina Sörmland och Sörmlandstrafiken blev vinnare av Guldbältet, priset för bästa kampanj för ökat bältesanvändande i buss.
Ny styrelse vald i Bussbranschens forsknings- och utvecklingsorganisation5.11.2024 11:32:35 CET | Pressmeddelande
Magnus af Petersens blev på tisdagen omvald till ordförande i Svenska Bussbranschens Riksförbund. Två nya ledamöter blev också valda till styrelsen.
Efterlängtad styrmedelsutredning - men mer kan göras redan nu25.10.2024 14:23:42 CEST | Pressmeddelande
Regeringens utredning som innebär en bred översyn av skatter och andra styrmedel, har länge efterfrågats av Transportföretagen. Samtidigt finns det möjliga åtgärder som regeringen bör vidta redan nu.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum