Unik bok ger inblick i Mittmedias digitala omvandling
Prisad och polariserande – så skulle tidningskoncernen Mittmedias radikala digitaliseringsresa under 2010-talet kunna sammanfattas. I en ny bok belyser forskare vid DEMICOM på Mittuniversitetet vad som hände när koncernen i snabb takt arbetade för att ersätta papperstidningen med digitala produkter.
– Ledningen förstod att alla måste gå åt samma håll; de som inte höll med var antingen tvungna att ändra sitt tänkesätt eller lämna. Bland de anställda varierade erfarenheterna – några anställdes som digitala spjutspetsar, medan andra stod inför risken att förlora sina jobb. Många äldre medarbetare kämpade för att hänga med i den nya takten och tekniken, vilket gjorde det till en tumultartad tid i allmänhet, säger Ingela Wadbring, centrumledare vid DEMICOM och professor i medie- och kommunikationsvetenskap.
Mittmedia, som var en regional mediekoncern i Sverige med tidningar från Askersund till Örnsköldsvik, påbörjade en digital resa under 2010-talet – en tid då digitaliseringen kraftigt påverkade tidningsbranschen och dess konsumenter. Omställningsarbetet gick under devisen “digital first”– en strategi som gick ut på att helt försöka ersätta papperstidningen med digitala produkter.
Forskarnas unika avtal med koncernen gav dem möjlighet att under ett antal år följa Mittmedias interna processer. Forskarna har haft tillgång till ett omfattande urval av interna dokument som ger en sällsynt inblick bakom kulisserna.
– Genom att vi har studerat Mittmedias omvandling kan vi nu sprida kunskap om strategiska val och deras konsekvenser för hur ekonomiska och tekniska realiteter kan balanseras mot journalistiska ideal i en digital verklighet. Det ger en djupare förståelse för de långsiktiga förutsättningarna för lokalpressens villkor och det demokratiska samtalet, säger Jonas Harvard, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet.
I boken ”Mittmedias vägval” belyser författarna Ingela Wadbring, Jonas Harvard, Ulrika Hedman, Catrin Johansson och Lars Nord hur bland annat centraliseringen av verksamheten påverkade både kvaliteten på journalistiken och arbetsvillkoren för de anställda. Författarna beskriver att den massiva omvandlingen – att prova nya modeller och produkter och omvandla den interna strukturen – vanligtvis kräver riskkapital, vilket Mittmedia inte hade. Koncernen var tvungen att överleva på prenumerations- och annonsintäkter, vilket gjorde det här fallet unikt knepigt.
– Det ledde till ett enormt tryck på alla nivåer inom organisationen. Ledningen var så fokuserad på en enda riktning – "Mittmedias väg" – att de inte tog tillräcklig hänsyn till den negativa påverkan som omvandlingen hade på företagets anställda. Å andra sidan är det nödvändigt att dra åt samma håll om man ska genomdriva en stor förvandling, säger Ingela Wadbring.
Koncernens förhållningssätt till digital omställning väckte nyfikenhet hos andra medieföretag och organisationer. Man ville lära av Mittmedias praxis och koncernen visade gärna att man låg i framkant. Detta resulterade i att man utsågs till det mest innovativa företaget 2014 av International News Media Association (INMA).
– Det är fascinerande hur polariserande Mittmedia var i tidningsbranschen. Många var irriterade över deras frispråkighet. När problem dök upp, som konflikter med facket och vikande ekonomi, var vissa i branschen belåtna över det och sa "Det här är vad som händer när du säger att du vet bättre än alla andra". Därför var priset för det mest innovativa företaget så meningsfullt internt i Mittmedia; de kände att de slogs mot resten av mediebranschen, säger Jonas Harvard.
Boken ges ut av Nordicom vid Göteborgs universitet och bygger på ett forskningsprojekt (Business as unusual. Journalistik, ekonomi och ledarskap i Mittmedia) och retrospektiva intervjuer med anställda, fackliga representanter och ledningen. Mittmedia köptes 2019 av Bonnier och norska Amedia och materialet ger också möjlighet att följa integrationen i den nya organisationen. Projektet finansierades av Anne-Marie och Gustaf Anders Stiftelse för mediaforskning.
*Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet, avled sommaren 2024.
Kontaktpersoner:
Ingela Wadbring, centrumledare vid DEMICOM och professor i medie- och kommunikationsvetenskap, ingela.wadbring@miun.se, 010-142 81 44
Jonas Harvard, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, jonas.harvard@miun.se, 010-142 84 25
Nyckelord
Kontakter
PressfunktionenMittuniversitetet
press@miun.seRonney WickzellPresskommunikatör
Tel:070-389 77 72ronney.wickzell@miun.seBilder
Om Mittuniversitetet
Mittuniversitetet är ett lärosäte där människor möts, inspireras och tänker nytt. Vi finns i Sundsvall och Östersund, och har ett brett utbud av utbildningar både på campus och på distans. Goda relationer med omvärlden ger vår forskning och utbildning en stadig förankring i samhället och, inte minst, i regionen.
Följ Mittuniversitetet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mittuniversitetet
Så här kan kommuner kommunicera bättre om klimatet12.12.2024 13:06:08 CET | Pressmeddelande
Att knyta an till det lokala, hitta ambassadörer och fokusera på positiva budskap är några av nycklarna till en framgångsrik klimatkommunikation. Det visar ett projekt där forskare vid Mittuniversitetet tillsammans med sex kommuner tagit fram nya råd och strategier för att kommunicera mer om klimatet.
Svensk-indisk forskning visar att stubbränning försämrar hälsan6.12.2024 11:14:02 CET | Pressmeddelande
Punjab är epicentrum för stubbränning i Indien. Trots att majoriteten av invånarna är medvetna om de skadliga effekterna av att bränna skörderester, är det fortfarande en utbredd praxis, med allvarliga konsekvenser för hälsan, hushållens utgifter och miljön.
120 företag har hittills fått hjälp – nu vill forskarna möta ännu fler18.10.2024 08:13:14 CEST | Pressmeddelande
En smart kamera som övervakar tågräls eller dataspel som gör svenskinlärningen till ett äventyr. På Business Innovation Day möter innovatörer och företag experter och forskare som ger råd och bidrar med forskning för att utveckla idéerna. I år fyller eventet tio år.
Ny guide om evenemang: Så här mäter du de sociala effekterna16.10.2024 09:00:29 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper turismforskningscentret ETOUR en ny guide som ska hjälpa branschaktörer och beslutsfattare på nationell, regional, kommunal och destinationsnivå att mäta sociala effekter av evenemang.
Ny satsning på forskningsledare ska ge fler internationella samarbeten10.10.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fler internationella forskare och förbättrade möjligheter för företag i regionen att rekrytera internationellt – det är ett par av målen när Mittuniversitetet nu startar ett accelerationsprogram för framtida forskningsledare. Tre forskare vid den strategiska miljön Transformative Technologies blir först ut att ingå i piloten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum