Tysk-Svenska Handelskammaren

Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen

Dela

Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.

Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån, får ny roll på Tysk-Svenska Handelskammaren 1 januari 2025.
Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån, får ny roll på Tysk-Svenska Handelskammaren 1 januari 2025. Foto: Birgit Walsh/Tysk-Svenska Handelskammaren

Tysk-Svenska Handelskammaren utökar från 1 januari 2025 sitt tjänsteutbud med destinationsmarknadsföring i Tyskland och i Sverige. Denna satsning på turistsektorn är en följd av att Tyska Turistbyrån i Stockholm, en del av Tysklands centrala turistorganisation Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), efter över 70 år upphör med sin verksamhet i Sverige på grund av den tyska regeringens budgetnedskärningar.

Tysk-Svenska Handelskammaren vill nu på ett smidigt sätt fylla det tomrum som uppstår när Tyska Turistbyrån stängs. En bred palett av etablerade marknadsföringstjänster kommer på så vis även fortsättningsvis erbjudas offentliga turistorganisationer liksom privata företag inom hotell- och upplevelsesektorn. I marknadsföringsaktiviteterna för destinationer ingår ofta att bygga relationer med researrangörer, press och influencers, organisera studieresor samt planera och genomföra evenemang riktade till dessa målgrupper.

Iris Müller får ny roll

Ny projektledare för destinationsmarknadsföring på Tysk-Svenska Handelskammaren blir Iris Müller, som i över 25 år har ansvarat för Tyska Turistbyråns verksamhet i Sverige.

- Genom att ta över personalkapaciteten på Tyska Turistbyrån förser vi marknaden med erfaren expertis inom destinationsmarknadsföring och ger samtidigt handelskammaren tillgång till ett brett nätverk av aktörer inom turism, en sektor som står för cirka 10 procent av tjänstehandeln mellan Tyskland och Sverige, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren.

Journalister och researrangörer i Sverige som hittills vänt sig till Tyska Turistbyrån kan fortsättningsvis kontakta Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i Tyskland med turistiska ärenden.

För ytterligare information eller förfrågningar från januari 2025, vänligen kontakta:
Iris Müller, projektledare för destinationsmarknadsföring och event, Tysk-Svenska Handelskammaren
telefon: +46 8 665 18 84, e-post: iris.mueller@handelskammer.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån, får ny roll på Tysk-Svenska Handelskammaren 1 januari 2025.
Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån, får ny roll på Tysk-Svenska Handelskammaren 1 januari 2025.
Foto: Birgit Walsh/Tysk-Svenska Handelskammaren
Ladda ned bild

Länkar

Vi förverkligar din affärsidé i Tyskland!
Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlemsorganisation och vårt uppdrag är att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Det gör vi genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. 

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Följ Tysk-Svenska Handelskammaren

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye