Adam Westin ny breakingchef – Aftonbladet rustar desken för framtiden
Aftonbladet fortsätter bygga ett nytt chefslag på nyhetsredaktionen. Adam Westin går från reporter till breakingchef.
– Det känns så roligt och hedrande att få leda desken och detta gäng, där det finns så mycket nyfikenhet och kompetens. Jag hoppas kunna bidra till vass, rapp och varm journalistik, säger han.

Chefsrollen på Breakingdesken är inte ny för Adam Westin, han har varit tf breakingchef i två omgångar de senaste åren. Han började på Aftonbladet som nyhetsreporter 2017.
– Att vara snabbast och bäst på breakingnyheter är något vi jobbar hårt för varje dag och en position som många vill åt. Det gäller att ta vara på varje nyhetsläge och ge läsarna klarhet, puls och närvaro, inte minst när det kommer till ämnen som engagerar unga, säger han.
Hanna Olsson Berg är biträdande redaktionschef och chef för nyhetsredaktionen konstaterar att Adam Westin är perfekt för rollen:
– Vi vill ha chefer som är tydliga och empatiska, samtidigt som de i journalistiken för kvällstidningstraditionen in i framtiden. Adam passar perfekt in i den grupp av chefer som kan göra det tillsammans, säger hon.
Aftonbladet startade breakingdesken 2015 och idag ses desken som redaktionens hjärta och puls. Men det är också en desk och en genre inom nyhetsjournalistiken som kommer att behöva utvecklas.
– Breakingjournalistiken står inför utmaningar, inte minst på grund av utvecklingen inom AI, och då behöver vi stärka oss i det journalistiska hantverket, det är där vi kan konkurrera. Det kan handla om saker som verifiering, källbyggande och fältarbete. Det är ett arbete vi redan är i gång med, säger Hanna Olsson Berg.
Adam Westin tillträder tjänsten efter sin föräldraledighet, i augusti 2025. Tidigare i höstas har Aftonbladet kunnat berätta att Angelica Öhagen går in i en ny skapad roll som AI-projektledare, Emma Lovén Svensson som ny nyhetschef och Nathalie Mark som ny nöjeschef.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef och chef för nyhetsredaktionen. E-post:
hanna.olsson@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Ny matsatsning på Godare med Jennie Walldén10.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, den 10 april, lanserar Godare ”Jennie lagar asiatiskt” – en nyproducerad serie där Jennie Walldén bjuder på smakrika rätter från hela Asien. Efter tidigare succéer med profiler som Tina Nordström, Dante Zia och Catarina König, satsar Godare nu vidare på matinspiration i tv-format – den här gången med fokus på det asiatiska köket.
Godare firar fem år med stark tillväxt och yngre publik8.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Mat- och feelgood-innehåll fortsätter engagera tv-publiken, inte minst de yngre. Under årets första tio veckor har Godare TV:s genomsnittliga unika dagliga räckvidd ökat närmare 30 procent* jämfört med samma period 2024. – Det är ett tydligt kvitto att intresset för mat-tv och livsstils- innehåll är starkare än någonsin, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.
Maggie Strömberg ny chef för SvD:s politikredaktion3.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Maggie Strömberg tar över som chef för SvD:s politikredaktion i samband med redaktionens omorganisation. Hon fortsätter att skriva och behåller också sin röst i veckopodden ”Politiken”. Samtidigt stärks politikredaktionen genom att knyta till sig poddproducenten Tove Friman Leffler.
Kristoffer Leandoer får Axel Liffner-stipendiet28.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Kristoffer Leandoer, författare och litteraturkritiker i Svenska Dagbladet. I juryns motivering beskrivs hur han ”skriver med smittande entusiasm som öppnar sinnet och får läsaren att vilja lära känna fler författarskap”.
Tommy Sundvall får Aftonbladets litteraturpris27.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Serieromanförfattaren Tommy Sundvall tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2024 för sin bok ”Folkbokförd i rännstenen”. För första gången i prisets historia går det till en serieroman.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum