Adam Westin ny breakingchef – Aftonbladet rustar desken för framtiden
Aftonbladet fortsätter bygga ett nytt chefslag på nyhetsredaktionen. Adam Westin går från reporter till breakingchef.
– Det känns så roligt och hedrande att få leda desken och detta gäng, där det finns så mycket nyfikenhet och kompetens. Jag hoppas kunna bidra till vass, rapp och varm journalistik, säger han.

Chefsrollen på Breakingdesken är inte ny för Adam Westin, han har varit tf breakingchef i två omgångar de senaste åren. Han började på Aftonbladet som nyhetsreporter 2017.
– Att vara snabbast och bäst på breakingnyheter är något vi jobbar hårt för varje dag och en position som många vill åt. Det gäller att ta vara på varje nyhetsläge och ge läsarna klarhet, puls och närvaro, inte minst när det kommer till ämnen som engagerar unga, säger han.
Hanna Olsson Berg är biträdande redaktionschef och chef för nyhetsredaktionen konstaterar att Adam Westin är perfekt för rollen:
– Vi vill ha chefer som är tydliga och empatiska, samtidigt som de i journalistiken för kvällstidningstraditionen in i framtiden. Adam passar perfekt in i den grupp av chefer som kan göra det tillsammans, säger hon.
Aftonbladet startade breakingdesken 2015 och idag ses desken som redaktionens hjärta och puls. Men det är också en desk och en genre inom nyhetsjournalistiken som kommer att behöva utvecklas.
– Breakingjournalistiken står inför utmaningar, inte minst på grund av utvecklingen inom AI, och då behöver vi stärka oss i det journalistiska hantverket, det är där vi kan konkurrera. Det kan handla om saker som verifiering, källbyggande och fältarbete. Det är ett arbete vi redan är i gång med, säger Hanna Olsson Berg.
Adam Westin tillträder tjänsten efter sin föräldraledighet, i augusti 2025. Tidigare i höstas har Aftonbladet kunnat berätta att Angelica Öhagen går in i en ny skapad roll som AI-projektledare, Emma Lovén Svensson som ny nyhetschef och Nathalie Mark som ny nöjeschef.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef och chef för nyhetsredaktionen. E-post:
hanna.olsson@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum