Var tredje trafikant slarvar med att använda körriktningsvisare
En undersökning genomförd av Riksförbundet M Sveriges klubbar och avdelningar visar att 32 procent av trafikanterna inte använder körriktningsvisare på korrekt sätt eller inte alls.
När Riksförbundet M Sverige observerar användandet av körriktningsvisare i trafiken är resultatet nedslående, då var tredje trafikant signalerar fel eller inte alls. Undersökningen, som genomfördes av tio lokalklubbar runtom i landet under en avgränsad period 2024, omfattade över 6 000 trafikanter och visade att bristande användning av färdriktningsvisare är ett vanligt fenomen. Sämst i klassen var cyklister, där hela 86 procent struntade i att ge tecken.
Rondeller en utmaning för trafikanterna
De mest bekymmersamma resultaten sågs i rondeller, där 36 procent av trafikanterna misslyckades med att använda signalera färdriktning korrekt. Många verkar osäkra på reglerna.
– Många tror att man ska blinka vid infart i rondeller, men det behövs inte eftersom det endast finns en körriktning in i rondellen. Viktigt är dock att signalera när du byter körfält eller lämnar rondellen, säger Heléne Lilja, chef för Kommunikation och Samhälle på Riksförbundet M Sverige.
I vanliga korsningar var efterlevnaden något bättre, men ändå missade 20 procent av trafikanterna att ge tecken vid ändring av körriktning.
Viktig för trafiksäkerheten
Att inte använda körriktningsvisare kan få stora konsekvenser, såväl för föraren själv som för medtrafikanterna.
– Det är slarvigt att inte använda körriktningsvisare. Genom att vara tydlig i trafiken minskar vi risken för olyckor och bidrar till en tryggare miljö för alla på våra vägar, säger Heléne Lilja.
Kan leda till böter
Att inte signalera vid ändring av körriktning är inte bara farligt – det kan också leda till böter. Enligt trafikreglerna ska körriktningsvisare användas när du byter körfält, svänger eller annars flyttar dig i sidled. Vid brott mot dessa regler riskerar förare att bötläggas med 500 kronor.
– Att använda körriktningsvisare är ett litet men avgörande steg mot att skapa en säkrare trafikmiljö för oss alla, avslutar Heléne Lilja.
Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes av tio lokalklubbar och avdelningar på tolv orter under juni till augusti 2024. Totalt observerades 6 044 trafikanter, varav personbilar, cyklar, A-traktorer, bussar, lastbilar, motorcyklar och taxibilar ingick.
Andel som inte signalerade ändrad körriktning korrekt (i procent) per fordonstyp:
Fordonstyp |
Fyrvägskorsning |
Rondell |
Personbil |
19 % |
36 % |
A-traktor |
46 % |
73 % |
Taxi |
20 % |
50 % |
Buss |
0 % |
50 % |
Lastbil |
16 % |
30 % |
Mc |
26 % |
40 % |
Cykel |
82 % |
88 % |
Orter där undersökningen genomfördes:
Eskilstuna
Falun
Flen
Kalmar
Katrineholm
Skövde
Umeå
Vellinge
Vingåker
Växjö
Ängelholm
Östersund
Kontaktuppgifter till klubbar och avdelningar:
Klubb Dalarna, Stefan Kembe, mailakembe@gmail.com, 072-533 04 04
Klubb Eskilstuna-Strängnäs, Lars Andersson, lars.e.andersson@hotmail.com, 070-386 54 16
Klubb Kalmar-Öland, Göran Palmgren, palmgrena47@gmail.com, 070-537 94 27
Klubb Jämtland, Stig-Björn Sundell, sudden0616@yahoo.se, 070-632 03 96
Klubb Katrineholm-Flen-Vingåker, Gerd Larsson, gaddans@live.se, 070-378 74 11
Avdelning Kronoberg, Lennart Johansson, lennart-b-johansson@hotmail.com, 070-623 85 60
Klubb Skaraborg, Patrik Gustafsson, patrik.gus67@gmail.com, 073-072 10 10
Klubb Skåne Nordväst, Ingmar Nilsson, inilsson@live.se, 070-610 20 20
Klubb Skåne Sydväst, lennart.andersson.vellinge@telia.com, 073-388 03 80
Klubb Västerbotten, Christer Nyberg, cnytavelsjo@gmail.com, 070-349 91 96
Nyckelord
Kontakter
Heléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Billigast att ladda elbilen på natten6.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Att el kan vara ett jämförelsevis mycket billigt drivmedel är kanske den största fördelen med att köra elbil, förutom frånvaron av miljöskadliga avgaser. Riksförbundet M Sverige har jämfört timpriser 12 månader bakåt, och kan konstatera att den som kan styra sin laddning med fördel borde ladda på nätterna.
Ekonomi-tips inför bilköpet4.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter bostaden är bilen det som hushåll lägger allra mest pengar på. De senaste åren har också bilpriserna ökat kraftigt, och mer i förhållande till många andra saker. Något som gör det ännu viktigare att tänka över och jämföra olika alternativ innan bilköpet.
Gig-transporter utan körkort – en trafikfara som ska bort3.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Gig-ekonomin har snabbt vuxit och revolutionerat hur vi ser på arbete och tjänster. För många innebär den flexibilitet och nya möjligheter, men det finns en allvarlig baksida.
Stoppa rattsurfandet nu – fler kontroller och högre böter krävs31.1.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 1 februari fyller förbudet mot att använda handhållen mobiltelefon under bilkörning – rattsurflagen – sju år. Trots det ökar ständigt antalet rattsurfare. –Det är dags att sända en tydlig signal: rattsurfning har ingen plats i trafiken, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Färre dödsolyckor men längre från målet för nollvisionen30.1.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
2024 dog färre i trafiken jämfört föregående år. Men vägen mot nollvisionen tycks allt längre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum