VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Fler barn skadas på elsparkcykel – så kan olyckorna minska

Dela

Antalet skadade barn på elsparkcykel har ökat kraftigt och utgör nu en fjärdedel av alla skadade personer på elsparkcykel. I en ny rapport från VTI föreslås en rad åtgärder för att minska olycksrisken – bland annat åldersgräns och hjälmkrav oavsett ålder.

Foto: Fotograf Satu

I rapporten Elsparkcyklar och barn – Olycksstatistik och intervjuer om användning granskar VTI-utredarna Susanne Wallhagen och Jenny Eriksson de senaste årens olycksutveckling. En viktig slutsats är att både myndigheter, marknad och föräldrar måste ta ett gemensamt ansvar för att förbättra säkerheten.

Mellan åren 2019 och 2023 ökade det totala antalet olyckor med elsparkcyklar från drygt 700 till över 3400 årligen. Av dem som skadades var en fjärdedel barn och ungdomar under 18 år. Vanligast är singelolyckor, där brister i infrastruktur och drift och underhåll ofta är en bidragande orsak.

– Det kan vara grus som inte sopats bort eller ojämnheter, sättningar och gropar i asfalten. Lite grus som bara knastrar när man går eller cyklar kan få stor påverkan på elsparkcyklar som med sina små hjul blir mycket instabila, säger Jenny Eriksson.

En av tio olyckor inträffade då föraren av elsparkcykeln skjutsade passagerare, vilket inte är tillåtet. En av tio olyckor inträffade också på gångbanor och trottoarer, där elsparkcyklar inte får framföras. Lika ofta användes elsparkcyklar som gick fortare än 20 km/tim – maxhastigheten för att kategoriseras som cykel.

Ett stort problem är att elsparkcyklar som är för snabba och har för kraftfulla motorer för att klassas som cykel säljs utan tydlig information. På åtminstone en sajt som säljer elsparkcyklar kan köparen till och med välja om hen vill köpa ett ”lagligt” eller ”olagligt” fordon. Även informationen om att snabbare elsparkcyklar ställer krav på försäkring och var den får framföras, är ofta bristande.

– Här måste både återförsäljarna och myndigheterna ta ett mycket större ansvar, säger Susanne Wallhagen.

– Sen är föräldraansvaret också viktigt att betona. Föräldrar måste vara observanta på vad de köper för fordon och berätta för barnen hur det ska hanteras, var det får framföras, att det är instabilt, att barnen inte får skjutsa och att de ska använda hjälm.

Rapporten bygger på statistik från olycksdatabasen Strada och intervjuer med föräldrar och barn om deras användning av elsparkcyklar. Studien är finansierad av Skyltfonden, Trafikverket. Länk till rapporten

Här är rekommendationerna från VTI:s utredare:

•    Hårdare kontroll av marknaden för elsparkcyklar
•    Krav på korrekt information om laglighet och krav på försäkring 
•    Bättre information till föräldrar och barn
•    Utred en lägsta åldersgräns för att få framföra elsparkcykel
•    Hjälmkrav även över 15 år
•    Rekommendation om skydd även för andra kroppsdelar

Läs hela rapporten: Elsparkcyklar och barn – Olycksstatistik och intervjuer om användning

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Foto: Fotograf Satu
Ladda ned bild
Susanne Wallhagen
Susanne Wallhagen
Foto: VTI
Ladda ned bild
Jenny Eriksson
Jenny Eriksson
Foto: VTI
Ladda ned bild

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Visioner om cirkularitet blir verklighet i Helsingborg28.11.2024 15:44:13 CET | Pressmeddelande

Varje år körs stora mängder byggavfall, slaggrus och restasfalt till deponi. Ett forskningsprojekt, lett av RISE, Sveriges Forskningsinstitut, ska göra det möjligt att återvinna och ge materialen nytt liv. Precis i dagarna har en så kallad testbädd byggts i Helsingborg, bestående av 4 stycken 27 meter långa avsnitt där de olika materialens långsiktiga prestanda och miljöpåverkan ska undersökas, den första testbädden i sitt slag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye