Handeln fortsatt pessimistisk inför 2025
Svensk Handels Handelsbarometer för december visar att handeln avslutar året med fortsatt tunga utmaningar. Framtidsindikatorn sjönk kraftigt inom dagligvaruhandeln, medan sällanköpsvaruhandeln och partihandeln visade små förbättringar.

Det är tydligt att många företag fortfarande kämpar i motvind efter år av höga kostnader och svag hushållskonsumtion.
– Dagligvaruhandelns stora tapp visar att läget för många företag är kritiskt. Efter år av höga räntor och ökade kostnader är många hushåll fortsatt försiktiga med sina utgifter, och det slår hårt mot handeln, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Svaga lönsamhetsförväntningar
Framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln föll med 5,8 enheter till 96,3, och särskilt svaga är lönsamhetsförväntningarna. Sällanköpsvaruhandeln visade en viss återhämtning, men framtidsindikatorn ligger fortfarande under det neutrala värdet 100, på 96,4. Partihandeln noterade en marginell uppgång till 96,3. Trots små förbättringar är samtliga delbranscher fortsatt pessimistiska gällande kommande tre månader.
– Framtidsförväntningarna har förvisso stigit under året, men många företag går fortfarande på knäna. Branschen ser ljuset i tunneln, men vet inte riktigt hur lång tunneln faktiskt är, säger Sofia Larsen.
Hushållens köpkraft avgörande för återhämtningen
Hushållen har börjat se ljusare på framtiden, men än har konsumtionen inte tagit fart. Riksbankens räntesänkningar ger visst hopp om bättre tider, men handelns utmaningar består en bra bit in i 2025.
– Får vi inte fart på konsumtionen står svenska jobb och företag på spel. Räntesänkningen i förra veckan var ett steg på vägen, men vi hade hoppats på en mer handlingskraftig Riksbank. Därutöver måste regeringen fortsätta arbetet med att stärka hushållens köpkraft. Det är genom konsumtion vi tar oss ur lågkonjunkturen, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
"Vi är en positiv samhällskraft som skapar förutsättningar för handelns företag att nå sin fulla potential"
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum