Mer dynamisk än någonsin - nya Porsche 911 Carrera S
Porsche utökar modellutbudet av 911 med nya Carrera S. Med en 480 hk stark 3,0-liters turboladdad boxermotor och utökad standardutrustning placerar sig modellen mellan 911 Carrera och 911 Carrera GTS. Med förbättrad prestanda och kördynamik överträffar den påtagligt föregångaren. En betydande effektuppgradering och ytterligare utrustningsalternativ ger ett betydande mervärde jämfört med 911 Carrera.
Porsche återlanserar 911 Carrera S. Inom Carrera-modellserien överbryggar den klyftan mellan 911 Carrera och den ännu mer prestandainriktade 911 Carrera GTS. Drivlinan har förbättrats avsevärt och når nu prestandanivåer som tidigare var förbehållna 911 Carrera GTS av föregående generation. Dessutom gör en utökad lista med standardutrustning och betydligt fler anpassningsmöjligheter jämfört med 911 Carrera modellen till en attraktiv ny medlem i Carrera-familjen. Nya 911 Carrera S erbjuds både som coupé och cabriolet.
Den ikoniska 3,0 liter stora sexcylindriga boxermotorn med biturbo har genomgått en grundlig uppgradering för användning i nya 911 Carrera S. Resultatet är en avsevärd ökning av effekten samtidigt som utsläppen minskar. Effekten på 353 kW (480 hk) och vridmomentet på 530 Nm innebär en ökning med 22 kW (30 hk) jämfört med föregångaren. För att uppnå denna ökade prestanda och effektivitet har Porsche bland annat monterat nya turboaggregat och optimerat laddluftskylningen på ett omfattande sätt. Den nya sportbilen bygger nu på den tidigare generationens 911 Turbo-modeller. Carrera S accelererar från 0 till 100 km/h på 3,3 sekunder och når en topphastighet på 308 km/h. En åttaväxlad dubbelkopplingsväxellåda (PDK) överför kraften till hjulen.
Omfattande lista över grundutrustning, exklusiva tillval
Porsche har avsevärt uppgraderat standardutrustningen i Carrera S, vilket inkluderar 20”/21”-fälgar i Carrera S-design, sportavgassystem med silverfärgade ändrör och Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), ett tillval som inte erbjuds till Carrera-modellen. Det nya bromssystemet höjer kördynamiken avsevärt. Systemet, som är bekant från 911 Carrera GTS och levereras som standard med röda bromsok och bromsskivor på 408 millimeter fram och 380 mm bak, ger enastående retardationsvärden. Fler prestandahöjande alternativ finns tillgängliga. Som tillval kan Porsche erbjuda det beprövade bromssystemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) och PASM-sportchassit, som har sänkts med 10 millimeter i kombination med bakhjulsstyrning. Dämparhydrauliken har optimerats jämfört med föregångaren och ger ännu bättre köregenskaper med ökad precision och förfinad respons. Styrningen i kombination med bakaxelstyrningen är mer direkt och framaxelkinematiken har anpassats. Det ger ännu smidigare och mer direkta köregenskaper samtidigt som stabiliteten ökar avsevärt i höga hastigheter.
Elegant interiör
De höga kraven på kvalitet och exklusivitet hos Carrera S är lika tydliga i kupén. Läderpaket i svart ingår som standard. Sätena, nackskydden, instrumentpanelen, dörrpanelerna och baksätet (tillval för coupén) är klädda i mjukt läder. Precis som på de andra Carrera-modellerna kan de fällbara baksätena fås utan extra kostnad som ett alternativ till standardutförandet med två säten. Cabrioleten är standardutrustad med baksätessystem.
Som tillval finns även en ännu mer omfattande läderklädsel som täcker stora delar av interiören, inklusive handskfackslucka, klädselpaneler för dörrar och stolsbaksidor. På begäran kan Porsche lägga till kontrastsömmar i Crayon. Carrera S drar genomgående nytta av den uppgraderade standardutrustningen som finns i hela modellserien. Här ingår bland annat Matrix LED-strålkastare och en trådlös smartphoneladdare. Tillvalen inkluderar ett lyftsystem för framaxeln, de innovativa HD-Matrix LED-strålkastarna och Sport Chrono-paketet inklusive Porsche Track Precision-appen, som är idealisk för körning på racerbana.
Nya 911 Carrera S kan beställas nu som antingen coupé eller cabriolet, båda med bakhjulsdrift. Priserna inklusive moms börjar på 1 630 000 kronor för 911 Carrera S och 1 780 000 kronor för 911 Carrera S Cabriolet.
Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com
911 Carrera S (WLTP): Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,9 – 10,3 l/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 246 – 233 g/km
911 Carrera S Cabriolet (WLTP): Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,8 – 10,5 l/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 244 – 238 g/km
Värden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2024 registrerades 3 460 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 70 procent av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Porsche kompletterar andra generationen Taycan med tre nya modeller.12.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Med vässad design, mer effekt, större räckvidd och ännu bättre laddningsprestanda moderniserade Porsche den helt elektriska modellserien Taycan i början av 2024. Nu kompletteras familjen med tre nya versioner: Nya Taycan GTS bygger vidare på Porsches modellövergripande framgångssaga Gran Turismo Sport. Med upp till 700 hk (515 kW) toppeffekt med Launch Control är denna version återigen den sportigaste upp till Turbo-versionerna. Nya Taycan GTS finns som sportsedan och som Sport Turismo. Den bakhjulsdrivna sportsedanen Taycan kompletteras nu också av en motsvarande version med fyrhjulsdrift.
Nya 911 Carrera T – både som coupé och cabriolet29.10.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Porsche 911 Carrera T handlar om att fokusera på det väsentliga. Fokus på smidighet, lägre vikt och en emotionell ljudkuliss, tillsammans med den sexväxlade manuella växellådan, gör det här till den perfekta Carreran för purister. Utrustningspaket som är speciellt anpassade till Carrera T bidrar med stilfull individualitet. För första gången erbjuds Carrera T även som cabriolet.
Porsche för utmanande racerbanor och kurviga landsvägar – nya 911 GT3 och 911 GT3 Touring18.10.2024 18:30:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan lanseringen 1999 erbjuder Porsche 911 GT3 den ultimata kombinationen av racinggener och vardagsfunktionalitet. För att markera 25-årsjubileet lanseras för första gången modellen i två olika versioner på en gång: som en tydligt banfokuserad version med fast monterad bakvinge och som en mer diskret version i Touring-utförande. Med skräddarsydda paket och innovativa tillval kan de båda GT3-versionerna anpassas ytterligare efter kundens smak och bilens avsedda användningsområde.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!18.9.2024 09:50:33 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia rycker närmare. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 21 september!
Mattias Ekström guest driver in the season finale of the Porsche Carrera Cup Scandinavia!16.9.2024 11:11:00 CEST | Pressmeddelande
Mattias Ekström will start as guest driver in the Porsche Carrera Cup Scandinavia. During the final race weekend of the season, the racing star challenges the top team of the Swedish GT championships.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum