Mer dynamisk än någonsin - nya Porsche 911 Carrera S
Porsche utökar modellutbudet av 911 med nya Carrera S. Med en 480 hk stark 3,0-liters turboladdad boxermotor och utökad standardutrustning placerar sig modellen mellan 911 Carrera och 911 Carrera GTS. Med förbättrad prestanda och kördynamik överträffar den påtagligt föregångaren. En betydande effektuppgradering och ytterligare utrustningsalternativ ger ett betydande mervärde jämfört med 911 Carrera.

Porsche återlanserar 911 Carrera S. Inom Carrera-modellserien överbryggar den klyftan mellan 911 Carrera och den ännu mer prestandainriktade 911 Carrera GTS. Drivlinan har förbättrats avsevärt och når nu prestandanivåer som tidigare var förbehållna 911 Carrera GTS av föregående generation. Dessutom gör en utökad lista med standardutrustning och betydligt fler anpassningsmöjligheter jämfört med 911 Carrera modellen till en attraktiv ny medlem i Carrera-familjen. Nya 911 Carrera S erbjuds både som coupé och cabriolet.
Den ikoniska 3,0 liter stora sexcylindriga boxermotorn med biturbo har genomgått en grundlig uppgradering för användning i nya 911 Carrera S. Resultatet är en avsevärd ökning av effekten samtidigt som utsläppen minskar. Effekten på 353 kW (480 hk) och vridmomentet på 530 Nm innebär en ökning med 22 kW (30 hk) jämfört med föregångaren. För att uppnå denna ökade prestanda och effektivitet har Porsche bland annat monterat nya turboaggregat och optimerat laddluftskylningen på ett omfattande sätt. Den nya sportbilen bygger nu på den tidigare generationens 911 Turbo-modeller. Carrera S accelererar från 0 till 100 km/h på 3,3 sekunder och når en topphastighet på 308 km/h. En åttaväxlad dubbelkopplingsväxellåda (PDK) överför kraften till hjulen.
Omfattande lista över grundutrustning, exklusiva tillval
Porsche har avsevärt uppgraderat standardutrustningen i Carrera S, vilket inkluderar 20”/21”-fälgar i Carrera S-design, sportavgassystem med silverfärgade ändrör och Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), ett tillval som inte erbjuds till Carrera-modellen. Det nya bromssystemet höjer kördynamiken avsevärt. Systemet, som är bekant från 911 Carrera GTS och levereras som standard med röda bromsok och bromsskivor på 408 millimeter fram och 380 mm bak, ger enastående retardationsvärden. Fler prestandahöjande alternativ finns tillgängliga. Som tillval kan Porsche erbjuda det beprövade bromssystemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) och PASM-sportchassit, som har sänkts med 10 millimeter i kombination med bakhjulsstyrning. Dämparhydrauliken har optimerats jämfört med föregångaren och ger ännu bättre köregenskaper med ökad precision och förfinad respons. Styrningen i kombination med bakaxelstyrningen är mer direkt och framaxelkinematiken har anpassats. Det ger ännu smidigare och mer direkta köregenskaper samtidigt som stabiliteten ökar avsevärt i höga hastigheter.
Elegant interiör
De höga kraven på kvalitet och exklusivitet hos Carrera S är lika tydliga i kupén. Läderpaket i svart ingår som standard. Sätena, nackskydden, instrumentpanelen, dörrpanelerna och baksätet (tillval för coupén) är klädda i mjukt läder. Precis som på de andra Carrera-modellerna kan de fällbara baksätena fås utan extra kostnad som ett alternativ till standardutförandet med två säten. Cabrioleten är standardutrustad med baksätessystem.
Som tillval finns även en ännu mer omfattande läderklädsel som täcker stora delar av interiören, inklusive handskfackslucka, klädselpaneler för dörrar och stolsbaksidor. På begäran kan Porsche lägga till kontrastsömmar i Crayon. Carrera S drar genomgående nytta av den uppgraderade standardutrustningen som finns i hela modellserien. Här ingår bland annat Matrix LED-strålkastare och en trådlös smartphoneladdare. Tillvalen inkluderar ett lyftsystem för framaxeln, de innovativa HD-Matrix LED-strålkastarna och Sport Chrono-paketet inklusive Porsche Track Precision-appen, som är idealisk för körning på racerbana.
Nya 911 Carrera S kan beställas nu som antingen coupé eller cabriolet, båda med bakhjulsdrift. Priserna inklusive moms börjar på 1 630 000 kronor för 911 Carrera S och 1 780 000 kronor för 911 Carrera S Cabriolet.
Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com
911 Carrera S (WLTP): Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,9 – 10,3 l/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 246 – 233 g/km
911 Carrera S Cabriolet (WLTP): Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,8 – 10,5 l/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 244 – 238 g/km
Värden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder








Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2024 registrerades 3 460 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 70 procent av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum